به گزارش بازار مشترک، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «به دلیل خروج آمریکا از برجام، ١+۵ وجود ندارد. اکنون تنها ایران و ١+۴ است.»

وی از سیگنال های ارسال شده از سوی مقام های آمریکایی در طول ۲۴ ساعت گذشته، به عنوان «حرکات نمادین خوب» یاد کرد اما گفت که آمریکا برای احیای١+۵ باید عمل کند و تحریم ها را بردارد.

توئیت سخنگوی وزارت خارجه ایران نشان دهنده این موضوع است که بدون ارائه راه کارهای «دلگرم کننده» برای تهران از طرف آمریکا، گره برجام گشوده نمی‌شود.

به گزارش یورو نیوز، حتی نامه نماینده موقت امریکا در سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان در خصوص لغو خواسته دولت سابق آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم های سازمان ملل متحد علیه تهران بر اساس مکانیسم ماشه از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ نیز نتوانسته است تهران را به تکاپو بیاندازد.

روسیه: زمان سیاست واقعگرایانه و دیپلماسی است
روسیه که به گفته مقام های این کشور به احیای برجام امیدوار است، اعلام کرد که طرفداران مکانیسم ماشه و سیاست فشار حداکثری آمریکا ، بدانند که اکنون زمان سیاست واقعگرایانه و دیپلماسی است.

اگر چه روسیه در سال‌های گذشته همواره از توافقنامه برجام حمایت کرده اما این روزها که تحولات پیرامون توافق هسته‌ای ایران شتاب گرفته، راهکار و برنامه  خاصی را ارائه نکرده است.

چین: آرام باشید
چین نیز با وجود آنکه مسأله هسته ای ایران را در شرایط کنونی «حساس» ارزیابی کرده اما تاکنون اقدام خاصی برای گشودن گره برجام انجام نداده است.

پکن تنها از همه طرف‌ها خواسته است تا آرامش و خویشتنداری خود را حفظ کرده و از اقداماتی که تنش‌ها را افزایش می‌دهند، خودداری کرده و فضا را برای تلاش‌های دیپلماتیک آماده کنند.

در هر حال تحولات پیرامون توافق هسته ای ایران با تصمیم های ۲۴ ساعت گذشته آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است. منابع خبری یورو نیوز گفته‌اند که آمریکایی ها هم‌اکنون منتظر دریافت سیگنال‌های مثبت از طرف ایران هستند.

کارشناسان وزرات خارجه آمریکا بر این باورند که بدون برگزاری نشست میان مقام های آمریکایی و ایرانی، تحقق کامل خواسته‌های هر دو طرف غیر ممکن است. آنان تأکید دارند که تحقق خواسته‌های ایران و آمریکا با نشست مشترک مقام های دو کشور اتفاق می‌افتد.

 


در همین زمینه بخوانید:

بایدن از آمادگی آمریکا برای گفتگو با ایران در چهارچوب گروه ۱+۵ سخن گفت
 


 

 

 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید