به گزارش بازار مشترک، سید محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران به ایلنا گفت: تولیدکنندگان محصولات لبنی بنا به درخواست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، ستاد تنظیم بازار و دیگر ارگان‌های نظارتی قیمت محصولات لبنی را در ماه رمضان افزایش ندادند؛ این در حالیست که الزام تولیدکنندگان به افزایش حقوق و دستمزد از ابتدای سال 1403 به افزایش هزینه‌های تولید در روزهای ماه رمضان انجامیده و افزایش حقوق و دستمزد به افزایش دیگر هزینه‌های تولید به دلیل تورم افزوده شده است.  

وی افزود: افزایش حقوق و دستمزد کارگران در شرایطی که تولیدکننده اجازه افزایش قیمت محصول خود را ندارد به معنای پرداخت یارانه از جیب تولیدکننده است. 

بنی‌طبا خاطرنشان کرد: شعار سال جهش تولید است اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد ضربه زدن به تولید است در این شرایط صنعت لبنیات از دولتمردان انتظار دارد ضوابطی که خود مصوب کرده‌اند را محترم بشمارند و به آنها عمل کنند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید هرچه زودتر نرخ خرید تضمینی شیر خام را اعلام کند تا براساس این نرخ به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی محصولات لبنی نرخ دیگر فرآورده‌ها نیز تعیین شود اما با اینکه ماه نخست سال 1403 رو به پایان است، هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است؛ در سال گذشته میزان افزایش قیمت محصولات نهایی در ماه چهارم سال به تولیدکنندگان ابلاغ شد در حالی که تولیدکننده از ماه نخست سال موظف است حقوق و دستمزد کارکنان را افزایش دهد.

حذف بیش از 800 تولیدکننده لبنیات در دو دهه

بنی‌طبا یادآور شد: متاسفانه افکار عمومی تغییر قیمت محصولات لبنی را برآمده از طمع تولیدکننده می‌دانند غافل از اینکه این سیاست‌های دولت است که به افزایش هزینه‌های تولید و در ادامه گرانی محصول تمام‌شده می‌انجامد.

وی تصریح کرد: در پی همین سیاستگذاری‌هاست که تعداد شرکت‌های لبنی ایران از بیش از 1000 شرکت در دهه 80 به حدود 200 شرکت افت کرده است.

تولیدکنندگان در قیمت‌گذاری از محدوده‌ها تجاوز نکردند

سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی درباره دلایل افزایش چندباره قیمت شماری از محصولات لبنی در سال گذشته گفت: قیمتگذاری شماری از محصولات صنعت لبنیات دستوری و شماری دیگر غیردستوری است.

وی افزود: در سال گذشته اعلام شد که محصولات مشمول قیمتگذاری دستوری 20 درصد و دیگر محصولات 30 درصد افزایش قیمت داشته باشند و شرکت‌ها نیز این افزایش 30 درصدی را بسته به سیاست‌های بازاریابی خود یکباره یا چندباره اعمال کردند اما از محدوده تعیین‌شده تجاوز نداشتند.

100 هزار تن شیر خشک انبار شده است

وی در پاسخ به اینکه باور عمومی اینست که با کاهش مصرف لبنیات در ایران به دلیل کاهش قدرت خرید مردم این محصولات به بازارهای صادراتی جذب می‌شود و به ضرر تولیدکننده نمی‌انجامد، توضیح داد: لبنیات محصولی فسادپذیر است و صادرات آن به راحتی ممکن نیست؛ همچنین امکان تبدیل آن به محصولات صنایع تبدیلی هم به راحتی و برای همه واحدهای تولیدی امکان ندارد.

بنی‌طبا گفت: در حال حاضر حدود 100 هزار تن شیر خشک انبارشده داریم و این نشان می‌دهد که صادرات محصولات صنایع تبدیلی هم آسان نیست، به ویژه که بازارهای صادراتی به شدت رقابتی هستند.

سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی در نهایت تصریح کرد: کاهش سرانه مصرف لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم مشکل امروز صنعت لبنیات است و متولی حراست از قدرت خرید مردم هم تولیدکننده نیست بلکه مجلس، دولت و وزارتخانه‌های رفاه و اقتصاد و بانک مرکزی هستند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید