به گزارش بازار مشترک از تجارت‌نیوز، دولت سیزدهم که همواره خود را دولت محرومان معرفی می‌کند، در طول 2.5 سال فعالیت خود در حوزه اقتصادی سیاست‌هایی را به اجرا گذاشته که گروه‌های کم‌درآمدتر جامعه که قشر  محرومان را تشکیل می‌دهند، بیش از هر  قشر دیگری تحت فشار اقتصادی و معیشتی قرار گرفته‌اند. نمود چنین ادعایی را می‌توان در تورم مواد غذایی اساسی از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در پاستور تا کنون مشاهده کرد. 

برای بررسی این موضوع، قیمت‌ها از داده‌های رسمی مرکز آمار که نهادی دولتی است استخراج شده و مشاهدات میدانی که قیمت‌های متفاوت‌تری هستند دخالت داده نشده‌اند. اما اطلاعات دولتی هم نشان می‌دهند در بین مواد غذایی اساسی که نیاز روزانه مردم به حساب می‌آیند و سفره مردم به آن وابسته است نه‌تنها از شهریور 1400 تا پایان بهمن 1402 کاهش نداشته‌اند، بلکه تورم حداقل 125 درصدی را تجربه کرده‌اند. 

گوشت قرمز در صدر تورم مواد غذایی اساسی
مقایسه قیمت‌ها در آخرین روز بهمن با روزی که ابراهیم رئیسی دولت را از حسن روحانی تحویل گرفت، نشان می‌دهد گوشت قرمز در رأس تورم مواد غذایی قرار دارد. میانگین قیمت گوشت گوسفندی که در روز تنفیذ رئیسی 141 هزار تومان، در پایان بهمن 552 هزار تومان محاسبه شده تا رشد حدود چهار برابری را تجربه کند. همچنین میانگین قیمت گوشت گوساله از 144 هزار تومان به 531 هزار تومان رسید تا رشد 269 درصدی را به ثبت برساند. 

 گوشت مرغ که به‌عنوان گوشت سفید به‌عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز شناخته می‌شود و خود نیز جزو اقلام اساسی سفره‌های مردم است، به‌طور میانگین 58 هزار تومان افزایش داشته تا روی شاخص تورم نقطه‌ای (بهمن 1402- شهریور 1400) 194 درصد بایستد. 

گرچه بازار برنج در سال جاری تا حدودی آرام گرفت و از روند صعودی سال گذشته عقب نشست، اما این محصول اساسی هم در حال حذف از سفره خانوار است. چنانکه قیمت برنج خارجی و ایرانی در پایان بهمن امسال در مقایسه با روز تنفیذ رئیسی به‌ترتیب 125 و 148 درصد رشد داشته است. 

رشد 265 درصدی قیمت روغن در دولت رئیسی
بررسی گزارش ماهانه مرکز آمار از افت قیمت روغن در یک‌ماهۀ بهمن 1402 حکایت دارد. بر اساس گزارش‌های دولتی میانگین قیمت روغن مایع در پایان این ماه به 63 هزار تومان رسیده است، رقمی که 265 درصد بالاتر از 17 هزار تومانی است که در زمان تنفیذ رئیسی ثبت شده بود. روغن نباتی جامد نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته در این مدت 223 درصد گران شده است. 

تخم مرغ که معمولاً به‌عنوان غذایی ارزان و جایگزین مواد غذایی اصلی شناخته می‌شود اکنون در هر کیلو 69 هزار تومان به فروش می‌رسد تا میانگین هر دانه آن بیش از 4500 تومان رقم بخورد. با توجه به روند صعودی قیمت روغن اکنون باید یک وعده نیمرو را هم جزو غذاهای لاکچری به حساب آورد. 

رب گوجه فرنگی هم که صرفاً به‌عنوان یک افزودنی به حساب می‌آید و ارزش غذایی بالایی هم ندارد از قطار تورم رئیسی عقب نمانده با رشد 153 درصد به میانگین قیمت 62 هزار تومان دست یافته است. 

قند و شکر هم جزو کالاهایی محسوب می‌شوند که گاه و بی‌گاه اخباری مبنی بر کمیاب‌شدن آن‌ها در بازار به گوش می‌رسد. همین احتکارها قیمت قند و شکر را هم در دولت رئیسی حدود 150 درصد بالا برده است. 

تورم؛ مسافر اصلی قطار پیشرفت
این‌ها فقط بخشی از کالاهایی است که سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی منجر به اوج‌گیری قیمت آن‌ها شده است. دولتی که قرار بود با جراحی اقتصادی سفره مردم را بزرگ‌تر از هر زمانی کند، اما تیغ جراحی آن‌ها با توجه به تورمی که به آن اشاره شد دقیقاً جیب محرومان را نشانه گرفته است. 

در این بین مسئولان دولت رئیسی با پیش کشیدن مداوم موضوع «قطار پیشرفت» صرفاً نمک بر زخمی می‌پاشند که دیگر به جراحتی عمیق تبدیل شده است. قطاری که به نظر می‌رسد تورم مواد غذایی اساسی مسافر اصلی آن است. 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید