به گزارش بازار مشترک، عملیات ریل گذاری راه‌آهن چابهار زاهدان محدوده خاش تا ایرانشهر  با حضور وزیر راه و شهرسازی و در راستای تکمیل کریدور ریلی شرق کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی، به طول ۴۶۶کیلومتر آغاز شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها، پیشرفت فیزیکی کل راه‌آهن خاش ایرانشهر را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز ۷۴ درصد است و امروز شاهد آغاز عملیات ریلگذاری آن هستیم.

عباس خطیبی ریل مورد نیاز برای ساخت این ۴۶۶ کیلومتر را ۷۰ هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی است و از کارخانجات داخل کشور تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون تمامی جبهه‌های کاری در بخش زیرسازی، روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار ء زاهدان فعال هستند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در خصوص وضعیت اجرایی راه‌آهن چابهار ء زاهدان گفت:‌ در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل محور ۷۳ درصد، زیرسازی ۸۷ درصد، روسازی ۲۶ درصد و ساختمان‌ها ۲۷ درصد است.

وی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر نیکشهر به طول ۱۷۴ کیلومتر را ۶۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول ۱۴۰ کیلومتر نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به ۹۴ درصد رسیده است.

خطیبی راه‌آهن چابهار زاهدان را یکی از اولویت مهم کشور دانست و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مَکُران و بالفعل شدن ظرفیت‌های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین‌المللی است.

وی این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابر پروژه اعلام کرد و گفت:‌ حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر ۲۷ کیلومتر پل و ۱۷ کیلومتر تونل ساخته می‌شود و برای ساخت آن ۹۱ هزار تن ریل، ۱.۱۹ میلیون تن اصله تراورس و ۲۸۷ دستگاه سوزن بکار می‌رود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید