به گزارش بازار مشترک، مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اینکه چند فروند هواپیمای استاندارد در ناوگان هوایی کشورمان وجود دارد، اظهار داشت: براساس آخرین آمار منتشر شده از سازمان هواپیمایی کشوری، 330 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشورمان وجود دارد که 321 فروند آن مسافری و 9 فروند باری است. براساس آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری از 321 فروند هواپیمای مسافری موجود در ناوگان 192 فروند فعال و 159 فروند هم سر خط است.   

وی ادامه داد: هر هواپیما تا زمانی که گواهینامه صلاحیت پروازی داشته باشد عملیاتی است و امکان برقراری پروازهای داخلی و خارجی را دارد. تعدادی از هواپیماهای ناوگان به دلیل کمبود انواع قطعات زمینگیر هستند، در بین هواپیماهای فعال هم  تعدادی از هواپیماها به دلیل نیاز به چک، باید تحت تعمیر قرار بگیرند و دوباره وارد چرخه هوایی و پروازی شوند.   

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت:‌ بر اساس آماری که در اختیار داریم تقریبا ماهانه 1.5 میلیون مسافر از طریق ناوگان هوایی کشورمان جابه‌جا می‌شوند و روزانه چیزی حدود 530 پرواز داخلی و خارجی در فرودگاه‌های کشورمان انجام می‌شود که روزانه با 420 پرواز داخلی 50 هزار مسافر در مسیرهای داخلی جابه‌جا می‌شوند. آمارها بیانگر آن است که اینگونه نیست که ناوگان هواپیماهای فعال کشور تنها 7 فروند هواپیما داشته باشد.

اسعدی سامانی تاکید کرد:‌ وقتی هواپیما گواهینامه علمیات پرواز داشته باشد، قاعدتا صلاحیت جابه‌جایی مسافر را دارد و تا زمانی که اورهال شود می‌تواند پرواز داشته باشد. البته درست است که سن ناوگان هوایی کشورمان نسبت به میانگین جهانی بالاتر بوده و به حدود 27 سال می‌رسد اما برخی‌ از شرکت‌های هواپیمایی داخلی کشورمان توانستند که هواپیماهای جدید وارد کنند و سن ناوگان در این ایرلاین‌ها کمتر از 20 سال هم می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میانگین سن 27 سال برای ناوگان هوایی عدد بالایی محسوب نمی‌شود، اظهار داشت:‌ در دنیا هواپیمایی با سن بالاتر از 27 سال در حال پرواز هستند و سن هواپیما عامل محدود کننده نیست. البته طبیعتا بالا بودن سن هواپیما باعث می‌شود که هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش پیدا کند اما فعلا چاره‌ای هم نداریم. البته نیروهای متخصص صنعت هوایی کشورمان امروز توان تعمیر انواع تایپ هواپیمایی را دارند و دیگر نیازی به متخصص های خارجی برای چک، نگهداری و اورهال و تعمیر هواپیما نداریم. حتی برخی از کشورها هواپیماهایی خود را برای تعمیر و اورهال به ایران می‌فرستند.       

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد:‌ این موضوع هم درست که تعداد هواپیماهای ناوگان کشورمان براساس سند چشم‌انداز افزایش پیدا نکرده و با اعداد تعیین شده فاصله دارد و در حال حاضر تعداد ناوگان در حدی نیست که بتواند تمام تقاضای مورد نیاز را پاسخ دهد اما همین ناوگان ظرفیت جابه‌جایی 1.5 میلیون مسافر در ماه را دارد.

اسعدی سامانی درباره خرید هواپیما از سوی شرکت‌های هواپیمایی و این انتقاد که چرا با وجود خرید هواپیماهای جدید عرضه بلیت افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: اخیرا تلاش‌هایی برای ورود هواپیماهای جدید در کشور شده‌است اما به دلیل مسائل تحریمی نمی‌توانیم جزییات آن را اعلام و رسانه‌ای کنیم. برخی از هواپیماهای جدیدی که وارد کشور شده سر خط آمده‌اند و تعدادی هم در مراحل پروسه ورود به چرخه پروازی هستند.

وی افزود: باید توجه داشت که تمام منافذی که می‌توانیم از آن کانال هواپیما خریداری و وارد کشور کنیم توسط آمریکا رصد می‌شود و جلوی اقدامات شرکت‌ها برای خرید ناوگان جدید گرفته می‌شود و بارها این اتفاق افتاده که امکان اعلام رسانه‌ای کردن آن نیست.   ‌

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: در سال 96 توانستیم 24 میلیون مسافر را از طریق ناوگان هوایی جابه‌جا کنیم و اگر روند جهانی رشد 6 درصدی افزایش جابه‌جای مسافر هوایی را در ایران هم در نظر بگیریم در سال گذشته باید به عدد جابه جایی 36 میلیون مسافر می‌رسیدیم، اما به دلیل محدودیت ناوگان این عدد محقق نشد و حدود 18 میلیون مسافر با ناوگان هوایی کشورمان جابه‌جا شد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید