به گزارش بازار مشترک از موسسه «Fastmarkets»، تعرفه‎‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ پس از توقف فعالیت در معدن «Cobre Panama» تحت مدیریت شرکت «Frist Quantum» در ماه نوامبر ۲۰۲۳ در حال کاهش بوده است.

اخیرا موسسه مذکور، شاخص تعرفه‎ ذوب کنسانتره مس با شرط تحویل محموله در بنادر آسیا و اقیانوسیه و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار را ۵٫۹ دلار به ازای هر تن در روز جمعه ۲۲ مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که پایین‌ترین میزان تاریخی خود محسوب شده و نسبت به تعرفه ذوب ۹٫۴ دلار به ازای هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور روند کاهشی را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که موسسه مذکور سیستم ارزیابی تعرفه‌‎های ذوب و پالایش کنسانتره مس خود را در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد.

آخرین ارزیابی ارائه شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، نشان‌دهنده کاهش ۹۳٫۴ درصدی این تعرفه نسبت به رقم گزارش شده توسط موسسه نامبرده در روز چهارم آگوست سال ۲۰۲۳ برابر با ۸۹٫۲ دلار در هر تن است. یکی از معامله‌گران بازار مس عنوان کرد: تا به حال چنین کاهشی در تعرفه‌‎های ذوب و پالایش کنسانتره مس اتفاق نیفتاده بود و مشخص نیست این روند نزولی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، در حال حاضر تعرفه‌ها به پایین‌ترین نرخ خود در بازار رسیده‌اند و روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس چندین مرتبه در سال جاری میلادی اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد که ادامه پیدا کند.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار در همین خصوص تصریح کرد: واحد‌های ذوب مس همچنان نیازمند خرید مواد اولیه در جهت ذخیره آن در انبارهای خود هستند. با این وجود، هیچ نشانه واضحی مبنی بر اینکه آیا روند کاهش فعلی ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر، وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه‌های ذوب کنونی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند و این مسئله می‌تواند تمام واحدهای ذوب مس فعال در این صنعت را با چالش مواجه کند.

در حال حاضر، بازار کنسانتره مس در شرایط بسیار حساسی قرار دارد زیرا با چنین تعرفه‌های ذوب پایین، هر واحد ذوبی به طور قطع با مشکلی جدی روبه‎رو خواهد شد.

به گفته این معامله‌گر، شرایط فعلی در رابطه با روند نزولی تعرفه‌ها در کوتاه‌مدت، وضعیتی معکوس یا با ثبات به خود نخواهد گرفت و این بدان معناست که برخی از واحدهای ذوب مس احتمالا به تعطیلی کشیده خواهند شد.

یکی از منابع آگاه در همین زمینه اظهار داشت: در حال حاضر بخش ذوب صنعت مس تحت نظر قرار دارد و انتظار می‌رود طی ماه‌های آتی، برخی واحدهای ذوب به دلیل چالش‌های ایجاد شده و کاهش شدید حاشیه سود فعالیت خود را متوقف کنند.

یکی دیگر از منابع اظهار داشت: وضعیت کسری تولید عملا به وجود نخواهد آمد و شرایط کاهش تعرفه‌‎های ذوب و پالایش کنسانتره مس نیز دوام نخواهد داشت. همچنین هرگونه کسری بلندمدت در حجم عرضه کنسانتره مس ، با تعطیلی واحدهای ذوب و یا بهبود وضعیت روند عرضه برطرف می‌شود.

این منبع مطلع تاکید کرد: شرایط فعلی در نهایت به پایان خواهد رسید. با این حال، بسیاری از وضعیت به وجود آمده متضرر خواهند شد.

شماری از واحد‌های ذوب در چین به دلیل مشکلات در تامین مواد اولیه با قیمت مناسب در بازار کنسانتره مس، نرخ‌ بهره‌‌برداری خود را کاهش داده‌اند. برخی از فعالان بازار کنسانتره مس برای حل چالش فعلی، انجام اقداماتی نظیر اعمال محدودیت بر ظرفیت جدید ذوب مس را پیشنهاد کرده‌اند.

تعدادی از مشارکت‌کنندگان بازار معتقدند که مشکلات به وجود آمده برای واحدهای ذوب که در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجهند، تاثیر منفی بیشتری گذاشته و بر بار مشکلات آن‌ها افزوده است.

علاوه‌براین، چندین منبع آگاه در خصوص وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که برخی از واحد‌های ذوب اخیرا بر سر تعرفه ذوب ثابت ۱۰ دلار در هر تن موافقت کرده‌اند. لازم به یادآوری است که در ماه نوامبر ۲۰۲۳، تعرفه ذوب توافق شده میان شرکت «Antofagasta» و شرکت «Jinchuan Group» حدود ۸۰ دلار در هر تن تعیین شده بود.

اگرچه تعرفه ذوب توافق شده اختلاف بسیاری با تعرفه ذوب فعلی کنسانتره مس دارد اما روند نزولی ایجاد شده تاثیری بر فعالیت برخی از واحدهای ذوب نخواهد داشت.

در همین رابطه و به گفته یکی از منابع، خوش‌بینی اندک ایجاد شده برای افزایش حجم عرضه کنسانتره مس و ظرفیت تولید جدید واحدهای ذوب در چین، برخی از آن‌ها را مجبور می‌کند تا میزان تولید خود را پیش از رفع معضل موجود افزایش دهند.

گفتنی است اعتبار مجوز صادرات کنسانتره مس شرکت «Freeport-McMoRan» که مدیریت معدن مس «Grasberg» اندونزی را بر عهده دارد، در ماه می ۲۰۲۴ منقضی خواهد شد. این مسئله بدان معناست که در صورت عدم تمدید مجوز فعلی از سوی دولت اندونزی، پس از این تاریخ شرکت مذکور اجازه صادرات کنسانتره مس تولیدی خود را نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که معدن «Grasberg»، یکی از بزرگ‌ترین معادن مس جهان به شمار می‌رود که ظرفیت تولید آن در سال ۲۰۲۳، حدود ۱٫۶۶ میلیارد پوند (۷۵۲ هزار و ۹۶۳ تن) اعلام شد که نسبت به ظرفیت تولید ۷۰۷ هزار و ۶۰۴ تن گزارش شده در سال ۲۰۲۲ بیشتر بود.

به گفته برخی از مشارکت‌کنندگان بازار، با توجه به اختلالات غیرمنتظره ایجاد شده در عرضه مس، سرمایه‌گذاری محدود در پروژه‌های جدید، کاهش ارقام تعیین شده در دستورالعمل‌های تولید در معادن و کاهش عیار سنگ‌های معدنی، مشکل کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش مس نیز بر مشکلات قبلی ایجاد شده در روند عرضه مس افزوده شده است.

به گفته یکی دیگر از منابع بازار، علی‌رغم نزدیک‌تر شدن به ضرب‌العجل توقف صادرات کنسانتره مس از اندونزی، تحویل محموله‌های‌ کنسانتره از قبل سفارش داده شده واحد ذوب «Adani» هند از این کشور در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

به گفته وی، اگرچه دسترسی به کنساتره مس اندونزی در بازار جهانی در آینده نزدیک دیگر میسر نخواهد بود، با این حال حتی انتشار خبر این اتفاق نیز از قبل تاثیر منفی خود را بر بازار کنساتره مس در سطح جهانی گذاشته است.

منبع: فلزات‌آنلاین

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید