به گزارش بازار مشترک از ایراسین، الزام صادرکنندگان به بازگشت ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما قرار است از ابتدای فروردین ماه اجرایی شود.

طبق گفته دولت این تصمیم به منظور اجرای بند یک ماده ۸ آئین نامه ذیل تبصره ۶ بند ح ماده ۲ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغی طی مصوبه ۱۷۰ ۶۲۳ مورخ ۱۵/‏۰۹/‏۱۴۰۱‬ هیأت وزیران ناظر بر تکلیف صادر کنندگان گروه فولادی و فلزات اساسی رنگین به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به صورت ۱۰۰ درصد از طریق فروش حواله در سامانه نیما و پیرو مصوبات پانزدهمین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات ناظر بر تکلیف عرضه ارز بخشی از زنجیره تولید فولاد در سامانه نیما وفق مصوبات ۱۹ جلسه کارگروه برگشت ارز مورخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ صادر شده است.

دولت همچنین عوارض مالیاتی در صادرات برخی زنجیره فولاد را کاهش داد، تا به عبارتی انگیزه صادرات کنندگان را بالا ببرد اما فروش زیر نرخ ارز آزاد در برخی مقاطع فولادی به دلیل سود بالا از اختلاف ارز توافقی و ارز آزاد رایج شده است و با الزام همه زنجیره فولاد به رفع تعهد با نرخ نیما قطعاً دو چندان شدن انگیزه عدم بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را شاهد خواهیم بود، همانگونه که تاکنون شاهد چندین میلیارد دلار صادرات بدون بازگشت هستیم.

مخاطرات عدم پایداری تولید در پی بازگشت صددرصدی ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما

وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در این خصوص به خبرنگار ایراسین گفت: زمانی‌که تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و آزاد زیاد می‌شود، این مشکلات رخ می‌دهد. معضل اصلی این است که نرخ ارز در کشور ما دو نرخی، سه نرخی و چند نرخی است و اگر این تفاوت نرخ‌ها تفاوت کم باشد، قابل توجیه است.

وی افزود: نکته مهم در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات این است که همه زنجیره باید شرایط یکپارچه داشته باشند، اتفاقی که الان رخ داده این است که یکسری حلقه‌ها را با مابقی حلقه‌ها یکسان‌سازی کردند و نرخ بازگشت ارز صادراتی آنها را نیمایی کردند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: تولیدکنندگانی که شمش و اسلب تولید و صادر می‌کنند از اول سال نیمایی بودند، بنابراین شرایط آنها تغییر خاصی نمی‌کند اما شرکت‌های صادر کننده محصولات فولادی همچون میلگرد یا انواع ورق که اکنون نیمایی شدند طبیعتاً انگیزه صادرات در آنها کاهش می‌یابد زیرا پیش از می‌توانستند مواد اولیه خود را در بورس کالا معادل نزخ نیمایی تهیه کنند و از ما به تفاوت با نرخ آزاد در صادرات استفاده کنند و همچنین از طریق واردات محصولات دیگر و یا از طریق واردات طلا رفع تعهد ارزی انجام دهند؛ بنابراین این ما به تفاوت دیگر نصیبشان نمی‌شود و طبیعتاً انگیزه صادرات برای آنها کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: راهکار این است که دولت سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را در پیش بگیرد و تا شکل‌گیری این مهم اجازه بدهد درصدی از ارز صادرکنندگان را از طریق واردات طلا یا از طریق مواد اولیه مورد نیاز خودشان رفع تعهد کنند.

یعقوبی تأکید کرد: اینکه که صادرکننده در هر حلقه از زنجیره تولید فولاد صادرات انجام دهد و ارز را در سامانه نیما بیاورد و برای وارد کردن قطعات و تجهیزات مواد اولیه در صف تخصیص ارز بنشیند کار درستی نیست و به تولیدکنندگان فشار وارد می‌شود، همچنین مخاطرات عدم پایداری تولید را در پی دارد.

وی گفت: تولید کننده باید از تأمین به موقع مواد اولیه قطعات و تجهیزات و ماشین آلات کارخانه خود اطمینان خاطر داشته باشد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: اگر اجازه دهند برای درصدی از ارز این اتفاق بیفتد، هم مشکل دولت با افزایش عرضه ارز نیمایی برای کنترل نرخ ارز حل می‌شود و هم اینکه تولید کنندگان می‌تواند مواد اولیه قطعات و تجهیزات مورد نیاز خودشان را وارد کنند یا با واردات طلا کنند انگیزه صادرات آنها کاهش پیدا نکند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید