به گزارش بازار مشترک از ایسنا، دکتر یحیی ابراهیمی با اشاره به سومین جشنواره سراسری «اقوام ایران‌زمین» که توسط جهاد دانشگاهی لرستان و با مشارکت دانشگاه لرستان برگزار می‌شود، گفت: ایران با قدمت تاریخی و آثار باستانی، از اقوام اصیلی همچون ترک، کرد، لر، عرب، بلوچ، ترکمن، فارس و ... تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این اقوام در ادوار و قرن‌های گذشته در کنار هم با فرهنگی مشترک زندگی کردند، افزود: باید بین این اقوام عدالت را رعایت کنیم.

نائب رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های گردشگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این اقوام هستند که می‌تواند موجب همبستگی ملی در کشور شوند و مسئولین نیز باید مراقب و مواظب باشند که شکاف و گسستی بین آنان ایجاد نشود چراکه فرهنگ ما در این اقوام و قبایل  نهفته است.

ابراهیمی با تاکید براینکه استکبار جهانی در طول سالیان گذشته سعی کرده که اختلاف بین اقوام ایران بیندازد تا بتواند کشور را تجزیه کند، ادامه داد: درحاشیه کشور اقوامی داریم که سنی مذهب هستند و دشمن به دنبال این است که بین شیعه و سنی، گسست ایجاد کند و حاکمیت باید مراقب این توطئه دشمن باشد.

وی خاطرنشان کرد: در نهاد ریاست جمهوری، معاونت اقوام و اقشار تشکیل و کار اقوام را پیگیری می‌کند و  مشکلات آنان را بررسی می‌کند تا آنها را مرتفع سازد.

نائب رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب اقوام به شکل منسجمی در کنار هم بودند و در رویداد انتخابات اقوام و قومیت‌های مختلف در انتخابات شرکت و زیر بیرق جمهوری اسلامی حضور گسترده داشتند و از حاکمیت دفاع کردند.

ابراهیمی با بیان اینکه یک سری از اقوام در کشور وجود دارد که ریشه‌ها و وجه‌های مشترکی دارند، اظهار کرد: زاگرس‌نشینان زبان و فرهنگ مشترک دارند و هنگامیکه این اقوام در کنار هم قرار بگیرند به لحاظ توسعه فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از لرستان را  قوم لر و لک تشکیل می‌دهد که نیاز است به شکل ویژه‌ای به آنان توجه شود،  افزود: لرستان دارای ۵۰۰۰ آثار تاریخی، ده‌ها چشمه‌سار و آبشار و منابع طبیعی  است  و سابقه تاریخی این قوم کهن می‌تواند در توسعه گردشگری این دیار موثر باشد.

نائب رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های گردشگری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حضور اقوام مختلف در لرستان می‌تواند فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های آن به سایر استان‌ها و کشور باشد.

ابراهیمی بیان کرد: جاذبه‌های گردشگری لرستان ویتریی برای معرفی آن به دیگر اقوام است و می‌توانیم فرهنگ اصیل لر را به کشور معرفی کنیم.

وی بر تبادل فرهنگی بین این اقوام تاکید کرد و گفت: وجود واژه‌های مشترک بین زبان اقوام نشان می‌دهد که کل اقوام ایرانی ریشه مشترک دارند و باید آنهارا تقویت کرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید