به گزارش بازار مشترک از تولید و بازار، نرخ تورم بخش کشاورزی رابطه مستقیم با قوت و سفره مردم دارد و طبیعتا روی همه بخش‌های اقتصاد، این نرخ تورم تاثیرگذار خواهد بود.

بخش کشاورزی، به عنوان بخش تولیدکننده محصولات راهبردی (استراتژیک) و تامین‌کننده مواد غذایی مورد نیاز جمعیت رو به رشد جامعه، تاثیر زیادی در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد.

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور و نیز وجود عوامل تاثیر‌گذار متفاوت و غیر قابل کنترل، تجزیه و تحلیل متغیرهای نرخ رشد و نرخ تورم در بخش کشاورزی و نیز شناخت الگوهای زیرساختی تولید این داده‌ها می‌تواند راه‌گشای برنامه‌ریزان و سیاست‌مداران برای اتخاذ تصمیمات مناسب برای کاهش نرخ تورم در محصولات کشاورزی باشد. این در حالی است که نرخ کنونی تورم محصولات کشاورزی به حدود ۸۰ درصد رسیده‌است.

محمد رازقی جهرمی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران درباره رسیدن به نرخ تورم ۵/۹ درصدی در برنامه هفتم توسعه و نرخ تورم کنونی محصولات کشاورزی اظهار کرد: اگر همتی در این راه وجود داشته باشد و ریل‌گذاری اقتصاد کلان کشور تغییر کند، رسیدن به نرخ تورم ۹ درصدی امکان‌پذیر است اما اگر در همین ریلی که اقتصاد کلان کشور در حال حرکت است، حرکت کنیم و دست به اصلاحات اساسی نزنیم و روابط تجاری و بانکی خود را با دنیا اصلاح نکینم، یقینا باید منتظر ابرتورم‌های عجیب و غریب‌تر باشیم.

این فعال اقتصادی درادامه تصریح کرد: اکنون نرخ تورم در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی حول و حوش ۸۰ درصد است. نرخ تورم بخش کشاورزی رابطه مستقیم با قوت مردم دارد و طبیعتا روی همه بخش‌های اقتصاد، این نرخ تورم تاثیر خواهد داشت.

رازقی جهرمی با بیان اینکه نمی‌توان با قیمت‌های دستوری چیزی را دراین حوزه کنترل کرد، ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری تنها منجر به تعطیلی بیشتر واحدهای تولید خواهد شد.

وی افزود: راهکاری که سالیان متمادی برای کنترل نرخ تورم داده‌ایم این است که اصلاح اساسی ساختارهای اقتصادی کشور و اصلاح نظام بانکی مالیاتی کشور و مهم‌تر از همه اصلاح روابط تجاری و بانکی با دنیا باید انجام شود. راهکارها و برنامه‌های کنترل نرخ تورم را باید دولت ارائه دهد. اگر این اصلاحات انجام می‌شود یقینا باید منتظر ابرتورم‌های بیشتری در حوزه اقتصاد کشور باشیم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید