به گزارش بازار مشترک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مجمع جهانی اقتصاد که پس از دو سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار می‌شود، به صورت ویدیو کنفرانس حضور پیدا کرده و خواستار اعمال تحریم‌های حداکثری علیه روسیه شد. زلنسکی مدعی شد: «هرگونه معامله با بازار‌های روسیه در این مرحله به ضرر همه خواهد بود».

به گزارش دویچه وله، رئیس جمهور اوکراین گفت: تحریم‌ها علیه روسیه باید «پیشگیرانه» باشد. او همچنین این سوال را مطرح کرد که اگر زودتر اقدامی انجام می‌شد آیا جنگی در می‌گرفت یا خیر؟. زلنسکی همچنین خواستار تجهیز کشورش شده و اعلام کرد اوکراین به همه تجهیزات و تسلیحات نظامی و دفاعی که درخواست می‌کند نیاز دارد.

در همین نشست، فاتح بیرول، مدیر سازمان انرژی بین المللی هشدار داد که بحران امنیت انرژی که از زمان آغاز جنگ بدتر شده، نباید به وابستگی عمیق‌تر به سوخت‌های فسیلی منجر شود. وی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر بر انرژی هسته‌ای و دیگر انرژی‌های تجدید پذیر شد.

در همین راستا آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان خواستار بازسازی اوکراین با استفاده از منابع مالی مسدوده شده روسیه شده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، آندژی دودا رئیس جمهوری لهستان که در پارلمان اوکراین سخنرانی می‌کرد از تمایل کشورش برای کمک به بازسازی آنچه به گفته او به علت حمله روسیه به اوکراین تخریب شده است، خبر داد.

رئیس جمهور لهستان در عین حال بر ضرورت توقیف و استفاده از منابع و دارایی‌های روسیه که در حال حاضر در بانک‌های کشور‌های غربی مسدود شده است، تأکید کرد. وی هدف از این اقدام پیشنهادی را کمک به بازسازی اوکراین و احیای زیر ساخت‌های این کشور عنوان کرد. علاوه بر نمایندگان پارلمان، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در پارلمان اوکراین حضور داشت.

آلمان خواستار همراهی مجارستان در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه شد

وزیر اقتصاد آلمان در  نشست داووس از مجارستان خواست در اجرای تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه همکاری کند. «روبرت هابک»، وزیر اقتصاد آلمان، گفت کشورهای اروپایی با شرایط و بحران های مختلفی روبرو هستند اما انتظار می‌رود راه حلی (برای تحریم نفتی روسیه) پیدا کنند.

به گزارش رویترز، وی گفت: «راه حل های مختلفی وجود دارد. از همه، از جمله از مجارستان، انتظار دارم که به دنبال راه حلی باشند. اگر رئیس کمیسیون اروپا بگوید که ما این تحریم‌ها را با 26 عضو، بدون مجارستان، اعمال می‌کنیم من از این مسیر حمایت می‌کنم. اما او هنوز چنین پیشنهادی نداده است».

 هابک پیشتر به شبکه رادیویی «دویچ لند فونک» آلمان گفته بود از این که اعضای اتحادیه اروپا پس از چند هفته هنوز درباره اعمال تحریم‌های نفتی علیه روسیه به توافقی دست نیافته اند ناامید شده است. وزیر اقتصاد آلمان خواستار پیشبرد این تحریم‌ها بدون مشارکت مجارستان شده است. مجارستان در میان 27 عضو اتحادیه اروپا بیشترین انتقاد را نسبت به تحریم نفتی روسیه مطرح کرده است.

اتحادیه اروپا قصد دارد واردات نفت روسیه را تا پایان سال جاری میلادی متوقف کند ولی به مجارستان و چند کشور دیگر فرصت بیشتری داده شده است. بوداپست که از متحدان دیرینه مسکو به شمار می آید برای کنار گذاشتن نفت روسیه خواستار پرداخت صدها میلیون یورو از سوی اتحادیه اروپا شده است. گفتنی است برای اجرایی شدن تحریم نفتی روسیه همه 27 عضو اتحادیه اروپا باید با این تحریم موافقت کنند.

مجمع جهانی اقتصاد، یکی از سازمان‌های بین‌المللی سوئیس است که سالانه با حضور سران کشور‌های گوناگون نشستی در راستای بهبود اوضاع اقتصاد جهانی برگزار می‌کند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید