بازار مشترک: خشایار نادی با بیان اینکه برای انتصاب افراد در رده های مدیریتی مختلف از جمله مقام وزارت آنچه که اهمیت دارد این است که توانمندی اشخاص باید مدنظر قرار گیرد، در گفت و گو با بازار مشترک بیان کرد: جامعه باید به این درجه از رشد برسد که به مسائل در ابعاد مختلف نگاه جنسیتی نداشته باشد. یکی از تعلیمات دینی و مذهبی ما برابری انسانها نزد خداوند است که در کتاب مقدس ما قرآن نیز به آن پرداخته شده است. بر این اساس معیار باید توانمندی و شایستگی افراد باشد.

زنان نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند
وی در ادامه تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی در کشورمان نگاه به بانوان در جامعه به این سمت و سو معطوف شد که زنان قشری هستند که  نقش مهم و پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند. بنابراین باید نگاه به این قشر با توجه به توانمندی های آنها باشد، البته ممکن است در حوزه های گوناگون هنوز برخی تبعیضات قابل مشاهده باشد. ولی نباید از یاد برد که زنان بسیار توانمندی در حوزه سیاسی و اجرایی در کشور داریم که از عهده وزارت نیز به خوبی بر می‌آیند. حتی می توان گفت؛ از مردان نیز توانمندتر، دقیق تر و جدی تر هستند.
این فعال سیاسی با اشاره به این مطلب که ما در مناصب مدیریتی شاهد حضور زنان در سمت هایی از جمله فرماندار، استاندار و مدیران ارشد بوده ایم، بیان کرد: توانمندی زنان در حوزه مدیریتی قابل توجه است، افرادی که مدیریت آنها و شیوه اداره امور توسط آنها موجبات ارتقاء مجموعه تحت ‌نظرشان را فراهم آورده است. با این وجود باید گفت تا به امروز در سطح کلان مدیریتی به زنان امکان داده نشده است که توانایی های خود را به طور کاکل نشان دهند.

ملاک توانمندی، شایستگی و کارآمدی افراد است
نادی با تاکید براینکه استفاده از توانمندی های زنان در سمت های مدیریتی کلان به ویژه مقام وزارت به طور قطع اثر گذاری قابل توجهی در حوزه مدیریت امور و ارتقاء نقش زنان در کشور دارد، اظهار کرد: باید به جهان نشان دهیم که در نظام جمهوری اسلامی عدالت همواره برقرار است و بر اساس معیارهای اسلامی و قرآن عمل می‌ شود. اینکه میان زن و مرد به رغم تبلیغات کشورهای غربی تفاوتی وجود ندارد و هیچ تبعیضی بین زن و مرد وجود ندارد بلکه ملاک توانمندی، شایستگی و کارآمدی افراد است. 

زنان دقیق تر و مسئولیت پذیرتر از مردان هم هستند
وی افزود: براین اساس جامعه باید از توانمندی های زنان به عنوان نیمی از جمعیت  کشور بهره مند شود. این افراد هم دقیق تر و هم ریز بین تر بوده ضمن اینکه مسئولیت پذیرتر هم هستند و زنان زیادی را داریم که توانمندی‌ های خود را در سمت‌ های مدیریتی پیش از این به اثبات رسانده ‌اند، ضمن اینکه توانسته‌ اند در بسیاری از شرایط عملکرد بهتری از مردان داشته باشند. 
این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه باید گفت این امر می ‌تواند موجب ارتقاء افزایش انگیزه در زنان و دختران جوان شود تا بتوانند مدارج شغلی، حرفه ای و تحصیلی را سپری کرده و به جایگاهی که در خور شأن آنها بوده و شایسته شان است، برسند. بنابراین نباید ما در این زمینه کوته‌بین یا بدبین باشیم و بخواهیم که زنان تنها به ایفای نقش در خانواده پردازندو البته این امر مانع از آن نیست که افراد نظر شخصی خود را ابراز کنند یا از آن تبعیت کنند. زنان می توانند با توجه به آنچه مدنظر دارند تصمیم بگیرند در خانه به وظایف خود رسیدگی کنند یا در کنار آن وارد عرصه فعالیت های اجتماعی شوند.
نادی با بیان این مطلب که زمانی که زنان در منصب های مدیریتی در سطوح کلان مشغول به کار می شوند، به طور قطع در زمینه‌ های اجتماعی علمی و مواردی از این قبیل پیشرفت بیشتری خواهند داشت، تصریح کرد: این امر می ‌تواند آنها را در تربیت فرزندانشان و اداره امور منزل یاری کند. ضمن اینکه روحیه مشارکت و مسئولیت پذیری را در آنها تقویت می‌ کند و از سوی دیگر هر چه آگاهی و مسئولیت افراد بیشتر شود، به طبع نگاه جامع‌ تری به امور خواهند داشت و مجدداً میزان مسئولیت پذیری آنها در محیط خانواده هم بیشتر خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که در کدام وزارتخانه ها زنان می توانند نقش بهتری ایفا کنند؟ نیز بیان کرد: نمی‌ توان گفت که زنان در یک حرفه یا سمت خاص بیشتر موفق می شوند. به طور مثال ما راننده کامیون زن داریم که موفقیت آنها در نشریات نیز به چاپ رسیده است، همچنین بانویی که شرکت بین المللی را پایه ‌گذاری کرده و در زمینه کاری خود بسیار موفق است.
این فعال سیاسی تصریح کرد: بنابراین نمی توان گفت زنان می ‌توانند در یک مقام وزارت یا مدیریتی موفق باشند و در سمت های دیگر شانس موفقیت آنها کمتر است. زنان می توانند با توجه به دانش و توان مدیریتی خود در وزارتخانه های مختلف از جمله صنعت معدن تجارت یا حتی وزارت امور خارجه مشغول به کار شوند و نباید به این مقوله نگاه جنسیتی و دسته بندی شده داشت. 

زنان در حوزه های مدیریت اجرایی و فرهنگی موفق تر هستند
نادی در ادامه تاکید کرد: در حوزه های مدیریتی که مباحث اجرایی یا فرهنگی بیشتر مدنظر است، زنان بسیار بهتر از مردان عمل می کنند. همچنین در وزارتخانه هایی که ریشه فرهنگی دارند انتخاب این افراد می ‌توانند در اولویت قرار گیرد. علاوه بر این اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که زنان در جایگاه های مدیریتی کمتر از مردان دچار درگیر فساد مالی می شوند.
وی تصریح کرد: البته این موضوع که با توجه به توانمندی های زنان از این افراد براساس کارآمدی شان در کدام مقام وزارت یا مدیریت سطوح کلان بهره گرفته شود، منوط به تصمیم گیری رئیس جمهور خواهد بود. به هر حال امید می‌رود تا از زنان توانمند و با تجربه به بهترین نحو در اداره امور بهره گرفته شود

این فعال سیاسی با بیان اینکه حضور زنان در عرصه های مدیریتی نقش مهمی دارد، موضوعی که پیش تر به آن اشاره شد، افزود:  به طور مثال در دوره دولت دهم ما یک وزیر زن داشتیم، هر چند که برای حضور در وزارت آموزش و پرورش و وزارت رفاه نیز دو کاندید زنان معرفی شده بود که ه این دو نفر نتوانستند رای اعتماد از مجلس را به دست آورند. از نظر من به این موضوع در قالب سیاسی جناحی نگاه شد که چنین نتیجه ‌ای رقم خورد در صورتی که این افراد اشخاصی متعهد مدیر و موفق بودند.

می توان از زنان در مقام وزارت بهره گرفت 
نادی پیشنهاد کرد که در دولت سیزدهم این موضوع اثبات شود که ادعای برابری زنان و مردان تنها در حد یک حرف نیست و به کارگیری نیروهای توانمند و کارآمد از میان زنان مد نظر قرار دارد. ضمن اینکه در حال حاضر بانوان توقع دارند در سمت‌های مدیریتی به آنها و توانمندی هایشان بها داده شود بنابراین می توان به این طریق  این نشان داد که سخنان گفته شد در حد شعار نبوده و عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به آنچه که گفته شد بر این اساس می‌توان از زنان در سمت‌های مختلف از جمله مقام وزارت استانداری، همچنین معاونت های مختلف ریاست جمهوری بهره گرفته شود.
وی در خاتمه با بیان این مطلب که البته در دولت دهم شنیده می شد برخی از افراد معتقد بودند، رئیس دولت دهم با علما در باره انتصاب زنان در مقام وزارت مشورت نکرده است، گفت: از نظر من برای اینکه از هر گونه حاشیه سازی در این زمینه جلوگیری شود، رئیس جمهور منتخب که ارتباط بسیار خوبی با علما و البته مردم دارد، در این زمینه از مشورت علما بهره ببرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید