آیا ویروس کرونای هند که B.۱.۶۱۷ معرفی شده، نگران‌ کننده است؟

بیماران مبتلا به این گونه در نقاط دیگر دنیا مانند ایالات متحده آمریکا، استرالیا، اسرائیل، سنگاپور و … نیز گزارش شده‌اند. نگرانی درباره این گونه برخی از کشورها از جمله انگلیس را به سمت اعمال محدودیت‌های مسافرتی به هند و از مبدا این کشور سوق داده است.

چه اطلاعاتی درباره این نوع جهش یافته منتشر شده است؟

ویروس‌ها همیشه تغییر می‌کنند و ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود تاکنون چندین هزار جهش داشته است اما تنها چند مورد این جهش‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کرد.

هند نخستین بار ژنوم B.۱.۶۱۷ را در ماه اکتبر گذشته (مهر پارسال) به پایگاه داده‌های جهانی (GISAID) گزارش کرد.

وزارت بهداشت هند اواخر ماه مارس اعلام کرد که در ۱۵ تا ۲۰ درصد نمونه‌های تجزیه و تحلیل شده از ایالت ماهاراشترا این گونه وجود دارد. اما آخرین آمار حکایت از افزایش این رقم به ۶۰ درصد است.

این گونه تاکنون در ۱۸ کشور جهان شناسایی شده است. مت هانکوک، وزیر بهداشت بریتانیا روز دوشنبه گذشته گفته بود که ۱۰۳ مورد از گونه هندی در بریتانیا شناسایی شده است که بیشترین موارد مربوط به افراد مسافری است که از هند وارد بریتانیا شده‌اند اما برخی نیز از طریق انتقال ایجاد شده است. ایالات متحده آمریکا نیز به شهروندان خود توصیه کرده است حتی اگر به‌طور کامل واکسینه شده‌اند اما به هند سفر نکنند. فرانسه نیز قوانین قرنطینه را برای مسافران هند اجرایی می‌کند.

آیا باید نگران بود؟
گونه B.۱.۶۱۷ از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان گونه قابل توجه طبقه بندی شده است یعنی این گونه زیر نظر گرفته می‌شود اما هنوز نگران‌کننده نیست. سازمان جهانی بهداشت گونه‌های شناسایی شده در برزیل، آفریقای جنوبی، بریتانیا را به‌عنوان گونه نگران‌کننده طبقه بندی کرده است چراکه آن‌ها مسری‌تر هستند و اثر آنتی بادی را کاهش می‌دهند.

گونه B.۱.۶۱۷ جهش‌های مختلفی دارد که از جمله دو مورد آن یعنی E۴۸۴Q و L۴۵۲R قابل توجه است. همین موضوع باعث شده است تا این گونه با عنوان گونه‌ای با «جهش مضاعف» نامیده شود.

دانشمندان می‌گویند برای تعیین خطرناک بودن این نوع جهش‌ها در گونه B.۱.۶۱۷ شواهد بیشتری لازم است.

راکش میشرا، مدیر مرکز زیست‌شناسی سلولی و مولکولی مستقر در حیدرآباد یکی از محققانی است که در حال حاضر گونه B.۱.۶۱۷ تجزیه و تحلیل می‌کند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «به تدریج این گونه عمومیت پیدا خواهد کرد و جایگزین انواع دیگر می‌شود.»

با این حال هنوز مشخص نیست که آیا موج کنونی شیوع کرونا در هند با این گونه ارتباط دارد یا دلایل دیگری دارد.

این گونه ماه‌ها در هند در سطح پایینی وجود داشته است و این احتمال وجود دارد که به اندازه گونه بریتانیایی مسری نباشد.

جفری بارت 
مدیر طرح بررسی ژنوم کووید-۱۹ در موسسه سانگر بریتانیا

 

جفری بارت، مدیر طرح بررسی ژنوم کووید-۱۹ در موسسه سانگر بریتانیا پیش بینی می‌کند که گونه هندی به مانند سایر گونه‌هایی که در آفریقای جنوبی و برزیل مشاهده شده‌اند، مشکل ساز نباشد. وی گفت: «این گونه ماه‌ها در هند در سطح پایینی وجود داشته است و این احتمال وجود دارد که به اندازه گونه بریتانیایی مسری نباشد.»

 

آیا واکسن‌های موجود روی این گونه تاثیر دارند؟
استیون گلدشتاین، محقق ویروس شناس در دانشگاه یوتا گفت: «یکی از جهش‌ها روی ژنومی است که مشکوک به کاهش محافظت از پادتن مقابل ابتلا یا واکسیناسیون‌ قبلی است.» از سوی دیگر میشرا می‌گوید دانشمندان در حال آزمایش اثر واکسن در برابر این گونه هستند.

با این حال، متخصصان می‌گویند واکسن‌ها همچنان از ابتلا به بیماری مخصوصا نوع شدید آن محافظت می‌کنند.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید