به گزارش بازار مشترک از بیمه آسماری، بیمه باربری وارداتی یکی از مهم‌ترین انواع بیمه حمل و نقل بار است. این بیمه نامه فقط خطرات مربوط به بارهایی که از مبدأ کشور خارجی به مقصد ایران حمل می‌شوند را تحت پوشش قرار می‌دهد. در ادامه این مقاله با بیمه آسماری همراه باشید تا بیشتر با بیمه حمل و نقل وارداتی آشنا شویم و خطرات تحت پوشش و نحوه استفاده از این بیمه نامه مهم و پرکاربرد را بررسی کنیم.

آشنایی با بیمه باربری و انواع آن
پیش از آنکه با بیمه باربری وارداتی آشنا شویم، بهتر است نگاهی به بیمه باربری و نقش آن در حمل و نقل بار داشته باشیم. محموله‌ها در هنگام حمل و نقل همیشه با ریسک و خطرات زیادی مانند آتش سوزی، غرق شدن در دریا، آسیب رسیدن در اثر ضربه و … قرار دارند. چنین خطراتی می‌توانند باعث از دست رفتن سرمایه‌های تاجران و بازرگانان شوند. در چنین شرایطی، بیمه باربری می‌تواند تا حد زیادی با پوشش خطرات و ریسک‌های حمل و نقل کالا، بخشی از خسارت‌های وارد شده را جبران کند.

بیمه آسماری که با هدف ارائه خدمات ویژه بیمه‌ای در مناطق آزاد صنعتی و اقتصادی تأسیس شد، یکی از معتبرترین ارائه کنندگان بیمه باربری در ایران است. بیمه باربری به انواع بیمه باربری وارداتی، صادراتی، ترانزیت و داخلی تقسیم می‌شود. در ادامه بیشتر با بیمه باربری وارداتی و اهمیت آن آشنا می‌شویم.

 

 

بیمه باربری وارداتی چیست؟
بیمه باربری وارداتی یکی از مهم‌ترین انواع بیمه نامه‌های باربری است که برای محموله‌های باری که از کشورهای خارجی به مقصد ایران حمل می‌شوند، صادر می‌شود. بیمه نامه حمل و نقل وارداتی تمامی بارهایی که به صورت دریایی، زمینی و هوایی از کشورهای خارجی به مقصد ایران حمل می‌شوند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این نوع بیمه یک بیمه اختیاری مانند بیمه بیمه درمان تکمیلی نیست و با توجه به قوانین کشورمان، خرید بیمه باربری وارداتی برای تمامی واردکنندگان اجباری است.

 

 

 


بیشتر بخوانید:

صفر تا صد بیمه باربری داخلی، بدون نگرانی به کسب‌وکارتان رونق بدهید


 

چه مواردی تحت پوشش بیمه حمل و نقل وارداتی قرار دارد؟
شرکت بیمه آسماری در کنار ارائه خدمات تخصصی بیمه تکمیلی مانند بیمه درمان تکمیلی خانواده، خدمات بیمه حمل و نقل وارداتی را نیز به هموطنان عزیز ارائه می‌کند. به طور کلی موارد تحت پوشش بیمه حمل و نقل وارداتی مشابه همان خسارات تحت پوشش بیمه باربری است و شامل ۳ کلوز A، B و C به همراه شرط تلف کامل کالا می‌شود. در ادامه به بررسی این خسارات تحت پوشش می‌پردازیم.

شرط تلف کامل کالا (Total Loss) در بیمه باری وارداتی
بر اساس شرط تلف شدن کالا در هنگام باربری، خسارات از بین رفتن و تلف شدن کامل محموله مورد بیمه در یک مرحله که در اثر غرق شناور، سقوط هواپیما و یا آتش‌سوزی وسیله حمل کالا به وجود آید تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. این شرط یکی از مهم‌ترین تعهدات بیمه آسماری است که در صورت انتخاب بیمه گر و پرداخت هزینه اضافه به تعهدات شرکت ارائه کننده خدمات بیمه اضافه می‌شود.

خسارات تحت پوشش کلوز C بیمه باربری وارداتی
کلوز C در واقع پایین‌ترین پوشش را در بین کلوزهای بیمه باربری دارد و ارزان‌ترین گزینه برای خرید بیمه باربری وارداتی محسوب می‌شود. خسارات تحت پوشش این کلوز به شرح زیر است:

آتش سوزی یا انفجار
به گل نشستن و زمین گیر شدن، برخورد با کف دریا، غرق یا واژگون شدن کشتی یا شناور
واژگون شدن یا ازخط خارج شدن وسیله حمل زمینی
تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
تخلیه اضطراری کالا در بندری غیر از بندر مقصد
فدا کردن کالا در جریان خسارت ساده
به دریا انداختن کالا جهت سبک‌ سازی کشتی
زیان همگانی و هزینه‌های نجات
مسئولیت مشترک در تصادف

خطرات تحت پوشش کلوز B در بیمه حمل و نقل باری
در بیمه با شرط B بیمه‌ گر متعهد جبران کلیه خطراتی که در کلوز C تحت پوشش می‌باشد بانضمام خسارات ناشی از خطرات بشرح زیر می‌باشد:

  • زلزله، آتشفشان یا صاعقه
  • ورود آب دریا‌، دریاچه یا رودخانه به کشتی‌، شناور، محفظه کالا، کانتینر و یا لیفت وان
  • از بین رفتن کامل هر بسته کالا در کشتی یا شناور و تلف کلی هر بسته به علت سقوط در هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی و یا شناور
  • به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی

ضمناً در بیمه کالا به شرط B علاوه بر خطرات مذکور در کلوز B خطرات عدم تحویل، دزدی، ‌دله دزدی، سائیدگی، زنگ زدگی، نشت، شکست، لب پریدگی، کج شدن، خراشیدگی و ضربه دیدگی و خسارت ناشی از چنگک، ریزش، کسری نیز پذیرفته می‌شود. برای آشنایی با سایر خدمات بیمه باربری وارداتی پیشنهاد می‌کنیم با درخواست مشاوره خود را در سایت آسماری ثبت کنید تا از مشاوره کارشناسان حرفه‌ای بهره مند شوید.

خسارات تحت پوشش کلوز A بیمه حمل و نقل وارداتی
این نوع بیمه کاملترین نوع بیمه حمل و نقل است و بیشتر برای کالاهای حساس و آسیب پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد و کلیه خطرات به جز موارد استثنا شده را شامل می‌شود. استثنائات (مواردی که از شمول تعهدات بیمه خارج می‌باشند) عبارتند از:

  • اشعه یون ساز و آلودگی مواد رادیواکتیو ناشی از هرگونه سوخت یا فضولات هسته‌ای
  • عدم قبول ورود کالا از طرف بیمه ‌گذار و یا ممانعت از ورود کالا توسط کشور وارد کننده کالا
  • سوء عمل عمدی بیمه‌ گذار که منجر به خسارت یا تلف مورد بیمه شده باشد
  • نشست و ریزش عادی مورد بیمه و خطرات مشابه به آنها مانند کسری عادی وزن و فرسودگی و پوسیدگی
  • تلف، آسیب یا هزینه ناشی از ناکافی و نامناسب بودن بسته‌بندی یا آماده‌ سازی مورد بیمه
  • تلف، آسیب یا هزینه ناشی از عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه
  • تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کاربرد هر نوع سلاح جنگی که با انرژی، شکست هسته‌ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو و ماده رادیواکتیو کار کند
  • عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا کرجی یا نا مناسب بودن کشتی، کرجی، وسیله حمل، کانتینر یا لیف وان جهت حمل سالم مورد بیمه

خطرات جنگ، اعتصاب، شورش، بلوا، تروریسم، جز استثنائات بیمه‌ نامه می‌باشد و درصورتی‌که توافقی بین بیمه‌ گر و بیمه‌ گزار انجام پذیرد این خطرات می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد.

بیمه بار وارداتی را از کجا تهیه کنیم؟
شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه‌ای زیادی در ایران اقدام به ارائه بیمه نامه باربری وارداتی می‌کنند. به همین دلیل اگر به دنبال بهترین بیمه حمل و نقل بار باشید، ممکن است با یک چالش جدی در انتخاب بهترین شرکت بیمه رو به رو شوید.

برای انتخاب بهترین گزینه باید به سقف پرداخت تعهدات، سرعت پرداخت خسارت، اعتبار بیمه نامه در سطح بین المللی، هزینه خرید بیمه باربری وارداتی و موارد تحت پوشش بیمه نامه دقت کنید.

بیمه آسماری با ارائه بالاترین سقف تعقدات، بالاترین سرعت پرداخت خسارت و ارائه خدمات گسترده با هزینه مقرون به صرفه بهترین گزینه برای شرکت‌های بازگانی و حمل و نقل بار وارداتی است.

علاوه براین مزیت اصلی بیمه آسماری، پشتیبانی بیمه کمک رسان SOS به عنوان یکی از شرکت‌های بیمه بین المللی با ارائه خدمات گسترده در بسیاری از کشورهای جهان است. با پشتیبانی بیمه SOS، شرکت‌های وارد کننده می‌توانند با خیال راحت از خدمات بیمه آسماری استفاده کنند.

خرید بیمه باربری وارداتی با پشتیبانی بیمه SOS
در این مقاله با بیمه باربری وارداتی و خسارت‌های تحت پوشش آن آشنا شدیم. بیمه حمل و نقل باری وارداتی برای محموله‌ها و بارهایی با مبدأ خارجی و مقصد ایران صادر می‌شود و طبق قانون خرید آن برای برای همه واردکنندگان حقیقی و حقوقی اجباری است.

بیمه آسماری با توجه ویژه به نیازهای واردکنندگان ایرانی در تلاش است تا بالاترین سقف تعهدات و با پرداخت خسارت در سریع‌ترین زمان ممکن را برای بیمه نامه‌های باربری واردتای ارائه کند. شما برای استفاده از خدمات بیمه آسماری و خرید بیمه باربری وارداتی با پشتیبانی بیمه SOS، کافی است تا با شمار تلفن ۰۲۱۴۳۴۱۷ تماس بگیرید. کارشناسان حرفه‌ای بیمه آسماری آماده شنیدن صدای گرم شما و پاسخ گویی به سؤالات احتمالی هستند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید