به گزارش بازار مشترک از اتاق ایران، افزایش تبادلات تجاری ایران و عمان در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است و این کشور شیخ‎‌نشین حاشیه خلیج فارس تبدیل به یکی از شرکای تجاری مهم ایران شده است. بر اساس آمار اعلامی،  2 میلیارد دلار همکاری اقتصادی میان ایران و عمان وجود دارد که با توجه به مستعد بودن بازارهای و همچنین تمایل دو طرف به توسعه روابط، ظرفیت و پتانسیل افزایش این حجم از همکاری‌ها به آماری چند برابری وجود دارد. 

 عبدالامیر ربیهاوی، مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با سلطنت عمان، گفت: سال گذشته در حاشیه بیستمین کمیسیون مشترک دو کشور، مقرر شد موضوع تجارت ترجیحی بین ایران و عمان در دستور کار معاونان وزارت صمت و وزارت تجارت و سرمایه گذاری عمان قرار داده شود.

 این مقام مسئول ادامه داد: جهت اجرایی کردن این مصوبه اولین دور مذاکرات طی کمیته‌ای تخصصی در تیر ماه سال جاری با حضور نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران در مسقط برگزار و دور دوم این مذاکرات در تاریخ ۱۵ لغایت ۱۷ مهر سال جاری با حضور معاونان دو وزارت مربوطه و هیأت عمانی در تهران برگزار خواهد شد.

 به گفته مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران؛ اجرائی شدن تجارت ترجیحی بین ایران و عمان زمینه و بستر توسعه و افزایش حجم تجارت بین دو کشور را فراهم خواهد آورد.

 ربیهاوی در پایان تصریح کرد: عمان از شرکای مهم تجاری در بین همسایگان ایران است که مطابق با آمارهای موجود صادرات ایران در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد کرد.

 تجارت 32 میلیارد دلاری ایران غیرنفتی با کشورهای اسلامی

 افزایش 35 درصدی تجارت با عمان به عنوان یک کشور اسلامی در شرایطی است که در نیمه اول امسال، تجارت غیرنفتی ایران در مجموع با کشورهای اسلامی 14 درصد رشد داشته است.

 گمرک ایران اعلام کرد، تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نیمه اول امسال با ۱۴ درصد افزایش به ۳۲.۲ میلیارد دلار رسید. میزان وزنی تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در این مدت ۴۸.۸ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

 از مجموع مبادلات تجاری غیر نفتی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ۳۸.۴ میلیون تن به ارزش ۱۵.۶ میلیارد دلار به صادرات اختصاص یافت که به لحاظ وزن یک درصد و از حیث ارزش ۱۰ درصد افزایش داشته است.

 این گزارش در خصوص واردات از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ اظهار داشت: در این مدت ۱۰.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۱۶ درصد و از حیث ارزش ۱۸ درصد رشد داشته است.

 بر اساس این گزارش، بیشترین حجم مبادلات تجاری غیرنفتی ایران در ۶ ماهه سال جاری در بین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، به ترتیب با امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان و عمان بوده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید