به گزارش بازار مشترک از  آنادولو، آلپ‌ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه که امروز 11 سپتامبر مهمان میز سردبیری خبرگزاری آنادولو بود، به تشریح آخرین تحولات در زمینه تامین انرژی، طرح‌های توسعه و همکاری‌ها دو و چند جانبه در این زمینه پرداخت.

بایراکتار در زمینه برنامه‌های میان مدت دولت در حوزه مقابله با کسری بودجه و تورم گفت: «ما اهداف مهمی برای کاهش انرژی وارداتی، کاهش کسری بودجه و هزینه‌های انرژی داریم تا فشارهای تورمی را کاهش دهیم».

وزیر انرژی ترکیه همچنین به آغاز فعالیت یک پلتفرم جدید گاز طبیعی شناور در ترکیه در تاریخ 26-27 سپتامبر اشاره کرد و گفت: این پلتفرم در حال حاضر در مدیترانه در حال حرکت است. هدف ما تا نیمه سال 2026، افزایش تولید به 20 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز است که قادر خواهد بود نیاز 8 میلیون خانه را تأمین کند.

- گسترش منابع تأمین انرژی

بایراکتار به تلاش‌های دولت برای تنوع بخشیدن به منابع گاز و گسترش پرتفوی تأمین انرژی کشور تاکید کرد و گفت: ما در حال حاضر به تأمین گاز از منابع مختلف پرداخته و تلاش داریم ظرفیت‌های اضافی را به اروپا صادر کنیم.

وی همچنین از صادرات گاز به کشورهای مجارستان، رومانی و بلغارستان خبر داد و افزود که تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت صادرات ادامه دارد.

- رویدادهای مرتبط با روند احداث نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو

وزیر انرژی طبیعی با اشاره به روند احداث پروژه نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو گفت: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و در آن 30 هزار پرسنل در حالا انجام کار هستند. 90 در صد از ساخت اولین راکتور پروژه تکمیل شده است.

بایراکتار همچنین به مشکلات ناشی از تأخیر در تأمین تجهیزات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این تأخیر به‌دلیل تصمیمات سیاسی بی‌اساس قانونی است که تأثیرات منفی بر پیشرفت پروژه دارد. شرکت زیمنس هنوز تجهیزات لازم را تحویل نداده و این موضوع باعث کندی در پروژه شده است.

همکاری‌های بین‌المللی در حوزه انرژی

بایراکتار در ارتباط با پروژه‌های بین‌المللی ترکیه در زمینه انرژی گفت: ترکیه با کشورهای مختلف از جمله مصر، نیجریه، قطر و ایالات متحده توافق‌های تأمین گاز داشته است.

او همچنین به ظرفیت‌های صادرات گاز از طریق خطوط لوله بلغارستان و یونان و مذاکرات جاری برای افزایش ظرفیت صادرات اشاره کرد.

همکاری‌های انرژی ترکیه و عراق

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در رابطه با همکاری‌های آنکارا و بغداد گفت: ترکیه با عراق در سه حوزه مشترک همکاری دارد و تلاش می‌کند تا سهم بیشتری از صادرات نفت عراق را به دست آورد. پروژه‌های جدید مانند توسعه مسیرهای انتقال نفت و گاز می‌تواند به تقویت این همکاری‌ها کمک کند.

وی همچنین به ظرفیت‌های صادرات برق ترکیه به عراق و چالش‌های موجود در این حوزه اشاره کرد.

بایراکتار در زمینه همکاری‌های انرژی با اشاره به فعالیت‌های ترکیه در زمینه معادن در کشورهای مختلف از جمله نیجر و پروژه‌های جدید در لیبی و سومالی گفت: ما در حال مذاکره با کشورهای مختلف برای تقویت همکاری‌های انرژی و تأمین منابع جدید هستیم. ترکیه به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای پروژه‌های انرژی، به‌ویژه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید