به‌گزارش بازار مشترک از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" صبح امروز سه‌شنبه در پیام تصویری به مراسم افتتاحیه همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران افزود: این پیشرفت‌ها محدود به مرزهای کشورمان نیست و برخی از بزرگترین طرح‌های سدسازی و تونل‌های سایر کشورها توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شده است.

وی با اشاره به نمونه این سازه‌های بزرگ نظیر ساخت طرح عظیم اوما اویا در سریلانکا و سد و نیروگاه سنگ توده ٢ و تونل استقلال در تاجیکستان گفت: این طرح‌ها در اعمال مدیریت آب به ویژه در تامین و انتقال آب بسیار مهم بوده و بررسی تاریخی نشان می‌دهند که تا چه حد مدیریت صحیح آب، این عنصر کمیاب و ارزشمند برای ادامه‌ حیات، همواره عاملی برای ثبات سیاسی و اجتماعی بوده است.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: در ابتدای قرن بیست و یکم که با رشد شدید جمعیت و نیازهای غذایی فزاینده از یک سو و تغییرات اقلیمی از سوی دیگر مواجه شده‌ایم، فشار بر مصرف منابع آبی شدت یافته و تنش‌های تازه‌ای به وجود آمده که باید بی‌درنگ مورد تحلیل قرار می‌گرفتند، پس بیش از هر زمان دیگری، اعمال مدیریت بهم پیوسته آب مورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه نکته مهم در برگزاری این همایش نیز تغییر تدریجی از روش‌ سازه‌ای مهندسی به سمت ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی است، افزود: امروز دیگر احداث سازه‌های آبی صرفا یک رشته فنی و مهندسی نیست و به مولفه‌های بین رشته‌ای و از آن جمله مباحث اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و زیست محیطی نیز باید توجه شود.

اردکانیان با بیان اینکه تغییر در رویکردها در راستای توجه همه جانبه به موضوع های مهمی مانند احداث سازه‌های بزرگ آبی و سامانه‌های انتقال است، گفت: شاهد سمت‌گیری موضوع همایش‌ها از سازه‌ای به مولفه‌های مدیریتی با تکیه بر رویکرد میان رشته‌ای هستیم.
وی توضیح داد: سمت‌گیری موضوعی این همایش را از سازه‌ای به مولفه‌های مدیریتی با تکیه بر رویکرد میان رشته‌ای باید مورد توجه قرار گیرد و این نشانه تحول و تغییر در رویکردها در چارچوب توجه همه جانبه به موضوع های مهمی مانند احداث سازه‌های بزرگ آبی و سامانه‌های انتقال است. 
اردکانیان با بیان اینکه امیدوارم این دستاورد مسیر پر پیچ و خم مدیریت آب با فراز و نشیب‌های پیش رو مسیر پیشرفت را طی کند، اضافه کرد: به گونه‌ای که هم مانند پیشرو بودن در زمینه احداث سازه‌های بزرگ آبی در جهان، رتبه مناسبی در مدیریت آب نیز به‌توان کسب کرد.
وزیر نیرو با اشاره به تجربه هزاران ساله اقوام در موضوع آب، خاطرنشان کرد: تجربه هزاران ساله اقوام ساکن در مناطق غرب آسیا و خاورمیانه، همچون تمدن‌های بزرگ ساکنان فعلی ایران، مصر، بین‌النهرین و سومر شاهدی بر قابلیت‌های مردم این مناطق در ایجاد دانش لازم برای توسعه فنون تامین و انتقال آب است.
وی افزود: ایران دارای سدهای با قدمت بیش از پنج هزار سال تا تونل‌های انتقال آب که با مهارت بسیار در زیر زمین حفر و آب را صدها کیلومتر از محلی به محل دیگر برای مصارف انتقال داده و قنوات بسیاری در فلات مرکز ایران با قدمت بسیار که برخی از آنها در سازمان‌های جهانی به عنوان ابتکارات ایرانیان به ثبت رسیده، موجب افتخار ساکنان این سرزمین در قرن‌ها پیش است.

این مقام مسوول گفت: امروز برای ما روشن است که مدیریت تامین آب با احداث سازه‌های بزرگ تامین و انتقال در مرحله بعد از مدیریت تقاضای آب در حوضه‌های آبریز قرار می‌گیرد. افزایش بهره‌وری و تخصیص عادلانه آب و از همه مهم‌تر اعمال مدیریت بهم پیوسته منابع آب نقش مهمی در موفقیت مدیریت آب دارد.
وزیر نیرو ادامه داد: مصادف شدن تغییر تشکیلات مدیریت آب در وزارت نیرو بر اساس تقسیمات حوضه‌های آبریز که در تاریخ ٨ بهمن ١٣٩٩ ابلاغ شده با هدف اعمال مدیریت بهم پیوسته آب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه باید هدف مجموعه‎ برگزاری همایش ششم ضمن ارزیابی جستجوی درست از توانمندی علمی، نگرش کاملأ نهادینه در کاربردها و سیاست آب باشد، خاطرنشان کرد: رویدادهای فاجعه‌آمیز اخیر در جهان از جمله همه‌گیری بیماری کرونا نشان داد که در زمینه مخاطرات موجود هرگونه مدل‌سازی، شبیه‌سازی و یا پیش‌بینی با وجود دقت و ظرافت، امکان مداخله مؤثر را نخواهند داشت مگر آنکه عوامل بازیگر در اجتماع، خود جزئی از این نظام‌ها باشند.
اردکانیان افزود: باید تاکید مجدد در اعمال مدیریت بهم پیوسته منابع آب و طرح‌های توسعه IWRMDP را مورد توجه ویژه قرار داده و دانش ساخت سازه‌های بزرگ آبی و تونل‌های ارتباطی را با عنوان موضوعی چند مولفه‌ای بررسی کرده و هدف اصلی را که همان ایجاد توسعه همه جانبه در کشور و فراهم کردن رفاه و سلامت در جامعه است را فراموش نکنیم.
وزیر نیرو توصیه کرد: برگزارکنندگان کلیه مقالات و نتایج نشست‌های تخصصی در این کنفرانس را با روش‌ شناسی مشترک و جامع مورد تحلیل قرار داده و نتایج آن‌ را برای ارتقای علوم و مهندسی آب و مدیریت شهری در اختیار عموم قرار دهند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید