به گزارش بازار مشترک، خانه های قدیمی در محله های مختلف شهرها و کلان شهرهایی مانند تهران، هویت ها و شناسنامه های فرهنگی تاریخی این مناطق هستند که در کنار دستگاه های متولی، اهالی و ساکنان این محله ها هم به عنوان میراث بانان اصلی این اماکن، وظایف و رسالت مهمی بر دوش دارند.

یکی از این مکان های کم‌نظیر خانه و موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد در محله ۴۰۰ دستگاه در شرق تهران است که علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار فیلمی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، توجه پایتخت نشینان و علاقه مندان به فرهنگ، ادبیات و هنر را به آن جلب کرده است.

مونسان درباره این خانه تاریخی که اکنون به خانه و موزه استاد معین و استاد امیر جاهد شناخته می شود، نوشت: خانه بجا مانده از این استاد بزرگ ادبیات فارسی که سال‌های دور با منزل شاعر و تصنیف‌ساز مشهور ایرانی، محمدعلی امیرجاهد دیواربه‌دیوار بوده است. این خانه‌ها در سال ۱۳۸۳ از خانواده دکتر معین خریداری و با هم ادغام شدند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به قدمت بناهای محله ۴۰۰دستگاه(محل خانه موزه استاد معین) که عموماً بالغ بر ۷۰ سال است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این موزه نشست‌های مولوی خوانی، شاهنامه‌خوانی، و کلاس‌های موسیقی و خوشنویسی به طور مستمر در حال برگزاری است. همچنین یک کتابخانه تخصصی زبان و ادبیات فارسی هم دارد که حدود ۷۰۰ نفر عضو دارد.

مهدی سبحانی مدیر خانه موزه استاد معین و استاد امیرجاهد با بیان اینکه این خانه ها در زمان حیات اساتید، محل رفت و آمد بزرگان موسیقی و ادبیات بوده است، گفت: این مجموعه از سال ۱۳۸۳ افتتاح شد و حدود پنج سال است با حمایت شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران، خانه موسیقی ایران و موسسه بین المللی لغت نامه دهخدا به مرکز موسیقی و ادبیات پایتخت تبدیل شده است و اکنون بسیاری از هنرمندان این عرصه، این مرکز را با همین عنوان و برند می شناسند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی در بخش سازهای ایرانی و سازهای جهانی، و دوره های آموزشی فرهنگ و ادبیات افزود: تا پیش از کرونا مراسم‌ مختلف نکوداشت و یادبود برای اساتید فقید و پیشکسوتان موسیقی ایران به صورت فصلی در خانه استاد معین و استاد امیر جاهد برگزار می شد که مورد استقبال هنرمندان و علاقه مندان به اساتید و هنر موسیقی قرار گرفته است، البته کلاس ها و کارگاه آموزشی با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود.

سبحانی درباره برنامه های فرهنگی و هنری خانه و موزه استاد معین و استاد امیر جاهد، گفت: با حمایت خانه موسیقی ایران، سه دوره جشنواره موسیقی امیر جاهد با حضور هنرمندان جوان برنامه ریزی و اجرا شده که با افزایش مشارکت علاقه مندان و جوانان از مناطق مختلف ایران، اکنون این جشنواره به یک رویداد کشوری تبدیل شده است. از طرفی با تلاش اساتید موسیقی این مرکز، گروه موسیقی امیر جاهد هم تشکیل شده و با شرکت در جشنواره موسیقی فجر، تصنیف های استاد امیر جاهد اجرا شد.

مدیر خانه موزه استاد معین و استاد امیرجاهد با بیان اینکه به دلیل بافت و نوع معماری خانه استاد معین و استاد امیر جاهد این محل، مورد توجه سازندگان فیلم ها و سریال های تاریخی است، افزود: محل زندگی شهرزاد و قباد (نقش های اصلی) در سریال شهرزاد در این مکان فیلمبرداری شده است، همچنین این خانه محل تصویربرداری فیلم سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی بوده است.

مرحوم استاد محمد معین اولین فارغ التحصیل در مقطع دکتری (غیرپزشکی) در رشته ادبیات و زبان پارسی در ایران و صاحب لغت نامه معین، داماد مرحوم استاد محمدعلی امیرجاهد موسیقی دان و تصنیف ساز و رییس اولین هنرستان شبانه روزی موسیقی کشور بود.

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید