به گزارش بازار مشترک به نقل از پایگاه خبری نیوزبایت، دهلی‌نو در سال جاری میلادی با هدف حمایت از چندین پروژه توسعه ای،‌ یک بسته کمک مالی به ارزش ۷ هزار و ۱۴۸ کرور روپیه (یکصد میلیون دلاری) را به این پروژه ها اختصاص داده است که در این میان بندر راهبردی چابهار نیز به چشم می‌خورد.

براساس این گزارش، از آنجایی که کشورهای آسیای میانه - از جمله ازبکستان و قزاقستان نیز بندر چابهار را به عنوان دروازه‌ای برای دسترسی به منطقه اقیانوس هند به حساب می آورند، در حال حاضر تهران، کابل و دهلی‌نو در توسعه بندر چابهار همکاری می کنند که در استان سیستان و بلوچستان در جنوب ایران قرار دارد.

به دلیل همین اهمیت خاص چابهار برای دولت هند، پس از تلاش‌های فشرده و فشارهای مستمر دهلی نو و کابل بر واشنگتن به دلیل اهمیت راهبردی این بندر برای اقتصاد هند و افغانستان بود که دولت آمریکا تصمیم گرفت نام این بندر راهبردی را از فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران خارج کند.

بر اساس گزارش های خبری، هندی‌ها به مقام های آمریکایی اعلام کرده بودند اگر تحریم‌های ایران شامل توسعه زیرساخت‌ها در بندر چابهار شود، یکی از اهداف اصلی دهلی نو یعنی کمک به رشد اقتصاد افغانستان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و دهلی نو نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «مینت» هند، در ۱۳ بهمن ماه امسال دو دستگاه جرثقیل سنگین متحرک  از سوی این کشور برای انجام طرح‌های توسعه‌ای وارد بندر شهید بهشتی در چابهار واقع در جنوب ایران شده است.

این دو جرثقیل در دیدار «جی. پی. سینگ» یکی از مقامات عالی رتبه وزارت خارجه هند که مسئول روابط پاکستان، افغانستان و ایران است به مقامات جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار تحویل داده شد.

مدیرکل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ایران دیماه سال گذشته از نهایی شدن سرمایه‌گذاری حدود ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر چابهار با کسب موافقت این کشور از آمریکا خبر داده بود.

هندی‌ها همواره یکی از مشتریان اصلی بندر چابهار برای سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و زیربخش‌های آن بودند اما پس از خروج یکطرفه و غیرمنطقی ترامپ از برجام کار برای سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در ایران سخت شد.

البته گفته می‌شد که بندر چابهار در تحریم‌های اخیر و ظالمانه مقامات آمریکایی استثناء است و هندی‌ها این امتیاز را از آن‌ها گرفته‌اند اما با این وجود هند نیز برای سرمایه‌گذاری در چابهار با محدودیت‌های بسیاری مواجه شده بود که هم اکنون به نظر می‌رسد این موانع برطرف شده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید