به گزارش بازار مشترک از امارات فارسی، قاسم واحدی کارآفرین ایرانی درباره روابط اقتصادی ایران و امارات مدعی شد که این ایران بود که با خدماتش در این سال‌ها دبی را آباد کرد! وی گفت کل اقلام یک اقتصاد ۶۰۰ میلیارد دلاری را به‌جای چابهار به دبی بردیم! این فرصت سوزی ما و استراتژی‌های درست اماراتی‌ها بوده است!

عده‌ای در ایران با تجلیل از امارات معتقدند که خدماتی که امارات در دوره تحریم به ایران کرد هیچ کشوری نکرده‌ است و اکثر اقلام تحریمی ایران از طرف امارات سفارش و بعد از امارات به ایران ارسال می‌شود. اما در مقابل بعضی از کارشناسان می‌گویند که امارات کاسب تحریم‌ها بود نه ناجی ایران؛ دولتی که ادعای ارضی به خاک ایران را دارد قطعا در دسته دشمنان تعریف می‌کنند و نه دوستان.

در سال‌های تحریم ایران، اماراتی‌ها بهترین همسایه بودند:

 بهروز حیدریان تحلیگر صنعت هوانوردی مدعی شد که اگر امارات در این ۴۰ سال تحریم ایران نبود واقعا به یک کشور عقب افتاده تبدیل می‌شد. امروزه از موبایل و ماشین گرفته تا انواع لباس و لوازم خانگی و هر چیزی از امارات به ایران منتقل می‌شود و بلعکس آن هم بوده یعنی تقریبا تمام قراردادهای پتروشیمی ایران در امارات تحت شرکت‌های سوری ثبت و برای دور زدن تحریم‌ها فروخته می‌شود. وی نتیجه گرفت که در این سال‌ها امارات بهترین همسایه ایران و بدترین همسایه هم عراق و افغانستان بوده‌اند که جز ترور، جاهلیت، جنگ و بدبختی چیزی برای ایران نداشته‌اند!

بعضی از تجار ایرانی نیز می‌گویند که امارات سود اقتصادی فراوانی به ایران رسانده و در شرایط تحریمی هم به روابط اقتصادی با ایران ادامه داد، اما در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند که امارات از بازار ۸۵ میلیونی ایران به خاطر تحریم‌ها سود می‌برد و به جزایر سه‌گانه ایرانی هم طمع دارد.

سه علت مهم درباره چرایی رونق تجارت ایران و امارات:

درباره چرایی رونق تجارت ایران و امارات برخی از کارشناسان سه علت مهم را مطرح کرده‌اند. یکی باز گذاشتن یه کوره راه تجاری برای ایران که توسط غربی‌ها کنترل شود و دومی به خاطر تعلقات قبیله‌ای و طایفه‌ای که در جنوب و شمال خلیج فارس وجود دارد امکان دور زدن تحریم بوجود می‌آید، چرا که در شدت دشمنی حاکم شارجه و ابوظبی با ایران تفاوت زیادی وجود دارد!

سومین مورد اینکه اگر ایران از تجارت کامل خلیج فارس محروم می شد دیگر کشورهای منطقه و غرب نمی‌توانستنند امنیتی برای خلیج فارس متصور شوند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید