دکتر سید جلال ابراهیمی , بازار مشترک , مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه  , صادرات به ترکیه  ,  اقنصاد ترکیه  دکتر سید جلال ابراهیمی- مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه:

در هر ایالت برای هر موضوع کالائی اعم از اینکه جزو سبد کالائی خانواده باشد و یا مایحتاج زندگی و یا صادرات انجمن ها، اتحادیه ها، تشکل ها مجمع وجود دارد که هر یک از این موضوع تجاری، تولیدی (صادراتی، یا مصرف داخلی) دارای شبکه استانی و هم چنین سازمان بهم پیوسته موردی و یا موضوعی بصورت فدراسیون های استانی تجاری تولیدی صادراتی را بوجود می آورد که این تشکل ها بهر صورت و بهر شکل و موضوع در مرحله اول زیر نظر اعضای اتاقهای بازرگانی و صنعت استان ها و در مرحله نهائی عضو TOBB یعنی مجمع و اتحادیه بازرگانان و بورسهای ترکیه قرار دارند که همه اتاقهای بازرگانی و انجمن ها و .... و حتی بورس های متعدد ترکیه را پوشش می دهد. 
و بدین ترتیب هر عمل صادراتی و وارداتی، و ابداع و اندیشه نو (در امر تولید و تجارت از طرف اتاقهای بازرگانی و TOBB حمایت می شود و مشکلات و نارسائی علاوه بر اینکه در نشست های کاملا آزاد در گفتگوی رو در رو صورت می گیرد و نتایج به گروهای تحقیق و پژوهش وابسته به TOBB فرستاده می شود. 
این مرکز علاوه بر دانشگاه دارای دانشکده های تخصصی در حوزه اقتصاد برون و درون مرزی است و تغذیه کننده اطلاعات برای بانک ها، مستشاری های بازرگانی خارجی، و ارتباطات بازرگانی و .... است .
TOBB علاوه بر پژوهش های اقتصادی میدانی اندیشه دهنده و نقد کننده اقتصاد برون و درون ترکیه است و بدین سبب است که اهداف تعریف شد و زمان بندی شده برای صادرات هر نوع کالا برای سه سال و پنج و 10 سال آینده را بر اساس آمار و ارقام و تحقیق و بررسی میدانی برآورد، هدف گزاری و عملیاتی می کند. و TOBB اندیشه ورزان و کارمردان با تجربه اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استانها بخصوص اتاق بازرگانی و صنایع استانبول، آنکارا، ازمیر، طرابوزان، مرسین، همه یاری دهنده حوزه صادرات هستند.

وجود سایتهای اینترنتی مستقل و وابسته به اتاقهای بازرگانی که بصورت تخصصی آخرین اطلاعات مربوط به تجارت جهانی و تحولات حوزه اقتصادی را منعکس می کند خود یکی از عوامل رشد صادرات ترکیه است. 
جالب توجه است ترکیه حتی آنچه که خود تولید نمی کند نیز صادر می کند که یا که خدمات روی کالای وارداتی انجام می دهد و یا برند سازی کرده و بنام کالای ترک صادر می کند.
ارائه بهره بسیار اندک برای وام های صادراتی، تضمین صادرات، جبران خسارت در صورت بروز عوامل سیاسی و یا طبیعی، ایجاد زمینه های بازار یا بی در خارج از کشور با استفاده از خود بازرگانان با ارائه مشوق و کمک های مالی برای حضور در نمایشگاها و بازدید از نمایشگاها، بازارسنجی و نیازسنجی کالائی در کشورهائی که حضور تجاری کمتری حس می شود از جمله حمایت‌های دولت است. 
از جمله اهداف تعریف شده صادراتی برای 2028 هدف گذاری برای 400 میلیارد دلار صادرات کالای و 200 میلیارد دلار صادرات خدمات است که مورد تاکید از سوی ارگانها و نهادهای خصوصی و تشکل های بازرگانی است.
بعنوان نمونه اهداف صادراتی برای صنعت مبلمان در 2028 برابر با دوازده میلیارد دلار اعلام شده است که در اهداف آن دانش، انگیزه تولیدکنندگان، نوآوری در طرحها، بررسی سلیقه ها و فرهنگ و عرف کشورهای هدف قبلا بطریق تحقیق میدانی بررسی و تجمیع اطلاعات شده است و با بکارگیری این روشها بخش مبلمان سال گذشته با رشد 23/11 درصد صادراتی قریب به 5 میلیارد دلار (7/4) محقق کرده بود و توجه باید کرد که وزارت بازرگانی ترکیه چهارچوب سیاسی خود را در محور تولید – سرمایه گذاری و اشتغال و صادرات تعریف کرده است. 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید