به گزارش بازار مشترک از ایسنا، علی رسولیان در نشست خبری از راه اندازی ۱۱۹۱ واحد راکد تولید صنعتی از ابتدای سال تاکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، ۱۰۷۴ واحد صنعتی تولیدی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کردند نیز به بالای ۵۰ درصد ظرفیت تولید رسیدند.

وی همچنین از صادرات ۲۴ میلیون دلاری کنسرسیوم های صادراتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی در سال جاری خبر داد که عمده صادرات آنها محصولات غذایی، خشکبار، شیرینی، کفش و غیره به کشورهای همسایه و همچنین روسیه بوده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه ۶۳ شهرک خصوصی در کشور وجود دارد، برنامه ریزی برای راه اندازی ۵ شهرک انرژی خورشیدی در هر استان خبر داد و گفت: درباره زمین‌هایی که فعالیت تولیدی در آن‌ها شروع نشده، امسال ۸۸ جلسه حل اختلاف برگزار و تاکنون ۸۰۰ هکتار فسخ داوری شد که تاکنون ۴۶۶ هکتار را پس گرفته‌ایم.

همچنین به گفته این مقام مسئول از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۶۶ واحد جدید در شهرک های و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیده که منجر به ایجاد ۳۳ هزار شغل جدید شده است.

چه خبر از شهرک‌های صنعتی مشترک؟

وی در خصوص ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با دیگر کشورها اظهار کرد: مذاکرات اولیه با کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و به تازگی ارمنستان انجام شد، اما اگر قرار باشد این شهرک‌های صنعتی مشترک در نقطه صفر مرزی ایجاد شود نیاز به تغییر قوانین و مقررات داشته و باید در مجلس مصوب شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به مذاکرات با مسئولان کشور ترکیه و بحث و بررسی در خصوص قیمت زیرساخت‌ها برای بنگاهای ایرانی و ترک، گفت: اگر این پیش نویس به قانون تبدیل شود شاید بتوان بحث شهرک‌های صنعتی مشترک با دیگر کشورها رو راحت تر اجرایی کرد. بحث دیگر احداث شهرک صنعتی در دیگر کشورها است و اکنون در تبریز شهرک صنعتی خارجی داریم که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور دارند که اجرای آن نیز راحت‌تر است.

وی در ادامه با بیان اینکه مقرر شده ۳۸ لکه صنعتی در تهران ساماندهی شود، گفت: در کل کشور ۱۲۰ لکه صنعتی وجود دارد که برای ساماندهی آن‌ها بخش‌های مختلف از جمله استانداری و محیط زیست باید همکاری کنند.

مصرف انرژی صنایع چقدر است؟

رسولیان همچنین با بیان اینکه در زمستان سال جاری به دلیل سرمای هوا و کمبود گاز برخی نیروگاه‌های برق دچار مشکل و در نتیجه شهرک‌های صنعتی در برخی روزها تعطیل شدند، گفت که با بهتر شدن هوا این مشکل رفع شده و در حال حاضر شهرک‌ها فعال هستند. اما هنوز خسارت ناشی از این قطعی برق برآورده نشده است.

به گفته وی سهم صنایع از کل مصرف برق کشور ۳۵ درصد، گاز ۱۰ درصد و آب دو درصد است. همچنین در سال جاری ۱۰۰۰ مگاوات برق شهرک ها از طریق نیروگاه‌های خود تامین تهیه شد.

این مقام مسئول همچنین سهم شهرک های صنعتی در آلایندگی هوا را به شدت پایین توصیف کرد و علت آن را جریمه های بالای برای آلودگی‌های احتمالی از سوی این واحدها عنوان کرد.

رسولیان درباره مشکل کمبود نیرو در شهرک‌های صنعتی به دلیل حقوق پایین نیز تصریح کرد: در واحدهای کوچک بعضا تا ۳۰ درصد هزینه مربوط به حقوق است. بنابراین حقوق باید طوری تعیین شود که معیشت کارگران را تامین کند، اما باید ملاحظات بنگاه ها را نیز در نظر گرفت‌. البته به دلیل مشکل تامین نیرو، در برخی از واحدها همین حالا هم بیش از حقوق تعیین شده پرداخت می‌کنند چرا که به کارگران نیاز دارند.

سهم زیر ۱۰ درصدی صنایع کوچک از تسهیلات

وی در ادامه سهم صنایع کوچک و متوسط را از کل تسهیلات بانکی شش تا هفت درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این صنایع ۴۳ درصد اشتغال صنعتی کشور را تامین می‌کند. تامین مالی زنجیره‌ای هم فعلا در بنگاه‌های بزرگ مثل خودرو و فولاد شروع شده و به تدریج به صنایع کوچک می‌رسد. یکی از مطالبات ما هم تامین مالی از منابع غیر بانکی است‌.

رسولیان در پایان تعداد واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها را ۱۸۰۰ واحد عنوان کرد که نزدیک به ۴۰۰ واحد از آن‌ها در شهرک‌های صنعتی تعطیل و بقیه فعال هستند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید