دکتر سید جلال ابراهیمی-  مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

 

منطقه آزاد ماکو با 3860 کیلومتر مربع دومین منطقه آزاد بزرگ جهان بعد از شانگهای چین  با 75% وسعت کل مناطق آزاد ایران دارای چند خروجی مرزی مسافری، اقتصادی، لجستیکی است. مرز بازرگان، کاپی کوی از طریق راه آهن، مرز سرو و  طریق شهر خوی به  شهر وان ترکیه، مرز بازرگان دروازه زمینی ایران به اروپا روزانه 1000 تریلر را از خود عبور می دهد. شمار شرکت های حمل و نقل و حق العمل کاری گمرکی  در منطقه گویای پویایی منطقه است.
این منطقه در پروژه های اجرائی خود دهکده لجستیک بین المللی و تیر پارک های هوشمند را درد ست اجرا دارد و با وجود فرودگاه بین المللی که ارتباط تجار و فعالان اقتصادی را برای حضور در منطقه و شرکت در نمایشگاه ها کاملا میسر میسازد چون ماکو شهری همجوار با ترکیه و 5 کشور حوزه و همچنین نزدیکترین گذر به سواحل دریای سیاه و دریای مدیترانه است.
ایجاد نمایشگاه دائمی و بین المللی در ماکو، گذرگاه های تجاری آستانه در قزاقستان، آلماتی قرقیزستان، تاشکند( ازبکستان)، دوشنبه ( تاجیکستان) عشق آباد ( ترکمنستان) را با مناطق کشاورزی و صنعتی تولیدی و کشورهای آسیای میانه را که در کمربندی شاه راه ابریشم قرار دارند از طریق مشهد، تهران، تبریز وسیله مرز بازرگان و منطقه آزاد ماکو به اروپا متصل میکند.
مناطق ذکر شده در مقیاس صنایع بزرگ و کوچک و تولیدات بومی منطقه ای یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان حوزه آسیای میانه است.


گرچه برای ایجاد این پروژه ضرورت توجه به زیر ساخت ها و زیبا سازی های مسیر، ایجاد هتل های 4  ستاره و 5 ستاره و 3 ستاره برای گروه های مختلف صنعتی تجاری است، ولی با توجه به پتانسیل های منطقه میتوان با جذب سرمایه از کشورهای همجوار منطقه و همچنین گروه هتلینگ ترکیه این مهم را انجام داد گرچه همین حالا نمایشگاهی  در حد استانداردهای  کوچک در منطقه ماکو وجود دارد که باید با دید بین المللی  و  تجارت دیجیتالی روز به آن پرداخته شود 
و در این پروژه توان های بالقوه کمی و کیفی  صاحبان صنایع  مستقر در منطقه آزاد  ماکو و همجوار آن منطقه آزاد جلفا را درخرید سهام نمایشگاه و ساخت هتل ها و حضور در این نمایشگاه را باید مد نظر داشت بالاخص که صنایع سنگین و سبک و غذایی مستقر در استان های  اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، استان کردستان و کرمانشاهان و زنجان، قزوین  یکی از پتانسیل های بالقوه این نمایشگاه میتواند باشد.
خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه برای تحقق این مهم آماده ایجاد ارتباطات ضرور تجاری بازرگانی و ارائه مشاوره  اقتصادی و مذاکره با مراکز اقتصاد تجاری کشورهای همسونگر است. 
•    منطقه آزاد ماکو مرکز امتیازات اقتصادی و توان بخشی به صادرات کشورهای همسونگر و هسمایه و هم مرز است.
ماکو، ماه روی کوه اقتصادی منطقه وروشنگر تجاری شمال غرب کشور و نقطه اتصال آسیا و اروپا است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید