بازار مشترک – فرزاد درگاهی: آنگونه که آمارهای گمرک کشور نشان می دهد، صادرکنندگان ایرانی توانسته اند در بازه زمانی فروردین ماه تا شهریورماه سال جاری بالغ بر 830  میلیون دلار صادرات به کشورهای آفریقایی داشته باشند، عدد و رقمی که رشد 45 درصدی داشته است.

مروری بر آمار سال های گذشته
این در حالی بوده که در سال 1400 بازرگانان و تجار کشورمان موفق شده اند تا 573 میلیون دلاری در مدت زمان اشاره شده کالا به کشورهای مذکور بفروشند. البته این عدد در سال 1399 عددد معادل یکصد میلیون دلار بوده که نشان می دهد در فاصله سال های 1399 تا سال جاری این عدد رشد زیادی را تجربه کرده است.
با این وجود اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این عدد پیش تر و مدت زمان مشابه سال 1398 248 میلیون دلار بوده که این امر حکایت از آن دارد که در سال 1399 ما با کاهش صادارت به این بازار مواجه بوده ایم.
میزان صادارت به کشورهای آفریقایی امسال حدود سه برابر سال های 1397 و 1398 بوده و البته هست برابر سال 1399 است که با اپیدمی کرونا در سراسر جهان رو به رو بوده ایم.

ضرورت توجه به تنوع کالاها و افزایش مقاصد
این آمارها در شرایطی بیان شده که ایجاد تنوع در کالاهای صادراتی در کنار افزایش مقاصد نکته مهمی به شمار می رود که همواره از سوی کارشناسان و برنامه ریزان اقتصادی بر آن تاکید شده است.
به عبارتی طبق اظهارات سید روح‌ا له لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در میان تدابیر تجاری که در دستورکار قرار دارد، مقرر شده تا توسعه بخشی به روابط تجاری با همسایگان، کشورهای اطراف و دیگر بازارهای جهانی به طور ویژه مدنظر باشد که در این میان ۵۵ کشور آفریقایی هم جای می گیرند.

این در حالی بوده که پیش تر فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت عنوان کرده بود که برنامه‌ ریزی در راستای فعال کردن کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا مدنظر قرار گرفته و براین اساس فرصت مبادلات تجاری با قاره آفریقا به زودی به سطح بالاتری خواهد رسید.

تقویت زیرساخت ‌های تجاری با کشورهای آفریقایی  
در این میان البته تقویت زیرساخت ‌های تجاری با کشورهای آفریقایی  موضوعی بوده که باید مدنظر قرار گیرد، ضمن اینکه برنامه ریزی برای تسهیل روابط تجاری بین ایران و آفریقا نیز موضوع دیگری است که نباید فراموش شود.
براین اساس سیاست گذاری شده تا میزان صادرات ما به کشورهای مذکور از مرز یک میلیارد دلار بگذرد، رقمی که البته در برای سال گذشته مدنظر قرار گرفته بود.
عددی که محقق نشد ولی شاید با توجه به شرایط کشور و قرار داشتن در وضعیت تحریم ها بتوان تا حدی آن را قابل قبول دانست.
در این میان باید به این موضوع اشاره کرد که قاره آفریقا بالغ بر 30 میلیون کیلومترمربع مساحت دارد و با یک حساب و کتاب سرانگشتی 20.3 درصد سطح خشکی کره‌ زمین را در بر می گیرد. 
ضمن اینکه اگر بخواهیم نگاهی به آمار و ارقام مربوط به  مقدار سالانه واردات کالای تمامی کشورهای قاره آفریقا داشته باشیم باید عنوان کرد؛ در سال گذشته میلادی این رقم به بیش از 586 میلیارد دلار رسیده است.
به این ترتیب باید اظهار کرد؛ سهم ایران از واردات کشورهای آفریقایی عدد بسیار ناچیزی بوده و به عبارتی این میزان در سال‌ های اخیر سهم ایران از این بازار کمتر از 0.1 درصد برآورده می شود.

البته نباید از یاد برد؛ از میان کشورهای قاره آفریقا عمده صادرات ایران 14 کشور آفریقایی صورت می گیرد، هرچند که نباید از یاد برد جمعیت این تعداد کشورها حدود 21 برابر افغانستان است، همچنین حجم اقتصادی آنها 88 برابر حجم اقتصادی افغانستان برآورد می شود.
در کنار این امر باید بیان کرد؛ میانگین وزنی سرانه آنها به عبارتی برابری قدرت خرید این کشورها هم 3.4 برابر سرانه کشور افغانستان بوده و براین اساس گفت؛ فرصت مناسب برای صادرات کالاهای ایرانی محسوب می شود. بنابراین قاره مذکور ظرفیت و پتانسیل قابل توجهی برای تجار ایرانی به شمار می رود.

با این وجود اما باید به نکته دیگری نیز توجه کرد، اینکه .جود مشکلات زیرساختی در حمل ‌و نقل در کنار موارد دیگری مانند نبود شناخت کافی از بازار کشورهای آفریقایی موجب شده تا سهم ایران از این بازار همچنان ناچیز باشد. آنچه که نیاز به بررسی های بیشتر کارشناسانه و البته اتخاذ تدابیر اثرگذار از سوی متولیان امر دارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید