به گزارش بازار مشترک از ایلنا، طرح «سفرهای ارزان» از جمله طرح‌هایی‌ست که با هدف مسافرت به مقاصد داخلی کشور آن هم با هزینه کم در نظر گرفته شده است. با وجود اینکه سال‌ها از ارائه این طرح می‌گذرد و راهکارهای مختلفی برای آن نیز ارائه شده، اما تاکنون نتوانسته موفق عمل کند.

سیاست توسعه گردشگری، توزیع سفر در کشور است. در چندین دوره معاونان گردشگری و مدیرکل‌های آن‌ها در وزارتخانه میراث و گردشگری برای عملیاتی شدن طرح «سفرهای ارزان» راه‌های مختلف را اعم از دخیل کردن بخش دولتی، ارگانها و نهادها و حتی وارد کردن بخشهای خصوصی از هتل داران گرفته تا آژانس داران را در پیش گرفتند اما باز هم به نتیجه نرسیدند. این روند تا جایی پیش رفته است که در حال حاضر می‌توان گفت «سفرهای ارزان» به نوعی تبدیل به طرحی شکست خورده شده است.

با این وجود این گونه به نظر می‌رسد معاونت گردشگری قصد دارد دوباره شانس خود را برای راه اندازی «سفرهای ارزان» امتحان کند.

مصطفی فاطمی (مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری) در خصوص «طرح سفر‌های ارزان» قیمت به ایلنا گفت: پروژه‌ای را با همکاری و مشارکت شرکت مادر تخصصی ایران گردی و جهانگردی و برخی از دستگاه‌های دیگر آغاز کرده‌ایم تا ظرفیت‌های اقامتگاه‌های ارزان را شناسایی کنیم. مجری اصلی این طرح شرکت مادر تخصصی ایران گردی و جهان گردی نیست بلکه وزارتخانه میراث و گردشگری خواهد بود.

او تاکید کرد: این کار آغاز شده اما از آنجایی که در سالهای گذشته با چالش‌های زیادی همراه بود از این رو در حال حاضر به صورت آزمایشی این کار را انجام خواهیم داد. از آنجایی که در سال‌های متمادی اقدامات مختلفی در خصوص سفر‌های ارزان انجام دادیم اما نتوانستیم به نتیجه مطلوب دست یابیم از این رو ترجیح‌مان آن است که پروژه و طرح حاضر کامل شود سپس در خصوص آن اطلاعات کامل جامعه و گردشگران ارائه گردد.

فاطمی در پاسخ به این سوال که مشکلات و چالش‌های پیش روی سفر کارت‌ها و سفرهای ارزان چه بود که تاکنون نتوانسته به نتیجه مطلوب دست یابد، گفت: این امر با مشکلات متعددی همراه بود به طور مثال در زمانی که شاهد آن بودیم که برخی از افراد با کارت‌هایی که برای آن‌ها صادر شده بود به هتل‌ها مراجعه می‌کردند و با کشیدن کارت‌های خود پول را از هتل دریافت می‌کردند حتا زمانی شاهد فعال شدن ظرفیت مراکز اقامتی خارج از بخش خصوصی بودیم که در نهایت منجر به متضرر شدن بخش خصوصی شد حتی زمانی نیز بر روی بخش خصوصی متمرکز شدیم که آن هم با چالش‌های خود همراه شد. اکنون سعی ما بر آن است تا با احصا کردن تمام مشکلات گذشته راهکاری جدید ارائه دهیم.

به گفته مدیرکل گردشگری داخلی طرح جدید سفرهای ارزان در قالب اپلیکیشن ارائه خواهد شد. در حال حاضر این کار به صورت آزمایشی با چند اداره و مجموعه دولتی آغاز خواهد شد اما از آنجایی که در مرحله آزمایش قرار دارد باید کامل شود سپس در اختیار عموم جامعه قرار گیرد البته این امر نیز منوط به موفق عمل کردن طرح صفوی ارزان خواهد بود چرا که ما هنوز نمی‌دانیم این طرح موفق میشود یا نه. در واقع در طرح جدید همه افراد می‌توانند با ارائه کد ملی خود از خدمات سفر‌های ارزان بهره‌مند شوند. در آن سو نیز هتل‌ها مراکز اقامتی و آژانس داران درگیر این طرح خواهد شد و باید به نیازهای مراجعین پاسخگو باشند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید