بازار مشترک- الهام صادقی: ایتالیایی ها مانند ساکنان بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی در مواجه با بحران انرژی و با توجه به روند صعودی قیمت انواع سوخت با نگرانی های زیادی منتظر زمستان هستند، به عبارتی ایتالیا این روزها متاثر از تورم فزاینده ناشی از جنگ اوکراین بوده که قیمت جهانی انرژی را بالا برده و باعث کمبود مواد غذایی و اختلال در زنجیره تامین انرژی شده است.
البته دولت این کشور در این راستا برای محافظت از خانواده‌ ها و شرکت ‌ها در برابر افزایش بهای اقلام مختلف وارد عمل شد و بیش از 50 میلیارد یورو کمک برای کاهش تأثیر هزینه‌های برق، گاز و سوخت بر صورت‌ حساب مصرف ‌کنندگان را تصویب کرده است.

افزایش 2 برابری هزینه خالص واردات انرژی

در این میان اما آنگونه که مسئولان وزارت اقتصاد و نهادهای متولی انرژی گفته اند، هزینه خالص واردات انرژی در این کشور در سال جاری به بیش از دو برابر خواهد رسید، عددی که براساس صحبت های دانیله فرانکو، وزیر اقتصاد به حدود 100 میلیارد یورو می رسد. آنچه که موجب شده تا هشدار هایی در این زمینه و احتمال بروز مشکل در تامین سوخت داده شود.

در این میان اشاره به موضوع دیگری نیز ضرورت دارد، اینکه ایتالیا برای تامین سه چهارم برق مصرفی خود هم به واردات متکی بوده که این امر میزان آسیب پذیری اش را در برابر بحران انرژی رخ داده در اروپا افزایش می دهد.
شرایطی که برای گذر از آن به طور قطع باید هزینه بالایی در نظر گرفته شود، با این وجود ولی فرانکو در سخنرانی اخیرش در مجمع تجاری سالانه آمبروستی در این باره بیان کرده است که بدهی بالای ایتالیا فضای مانور این کشور را در آینده کاهش می دهد.

ارائه برخی از تسهیلات به مصرف کنندگان انرژی

این درحالی بوده که دولت ایتالیا تلاش دارد تا با ارائه برخی از تسهیلات به مصرف کنندگان انرژی در کشور از جمله شرکت ها به آنها کمک کند. اقداماتی که در راستای مقابله با قبوض بالای انرژی در هفته های آینده پس از اعطای 6 بسته کمکی به مصرف کنندگان به ارزش 52 میلیارد یورو تصویب خواهد شد.
البته مواردی اشاره شده در حالی بیان شده که گفته می شود؛ تامین افزایش قیمت انرژی از طریق منابع مالی عمومی بسیار پرهزینه بوده و دولت هم اعلام کرده است که هرگز قادر نخواهیم بود به اندازه کافی در این زمینه اقدام کنیم.

اعتراض به چندبرابر شدن مبلغ قبوض انرژی در ناپل 

اظهار نظری که در نهایت موجب شده تا میزان هزینه های قبوض انرژی در ایتالیا مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان در مواجهه با بحران پیش آمده افزایش یابد.
به طور نمونه نخستین روز هفته جاری رسانه ها از بروز اعتراض‌هایی نسبت به افزایش هزینه‌ها و چند برابر شدن قبوض انرژی دربسیاری از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا خبر دادند. براین اساس صدها نفر در شهر ناپل ایتالیا در اعتراض به افزایش ناگهانی هزینه‌ های زندگی و البته بیکاری به خیابان‌ها آمدند و قبوض انرژی را به آتش کشیدند.

در چنین اوضاع و احوالی فرانکو بیان کرد که بازگرداندن قیمت گاز و انرژی به سطوح پایدار موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود.

ضمن اینکه رسیدگی به عملکرد بازار انرژی اروپا، به ویژه در خصوص اینکه بالا رفتن بهای گاز در بحبوحه کاهش صادرات روسیه موجب شده تا قیمت آن نیز روند صعودی را تجربه کند و در نتیجه بهای برق شده هم افزایش یابد موضوعی کلیدی و مهم است.
البته در این زمینه برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه نظر دیگری دارد، اینکه لازم است کشورهای اروپایی هر گونه ارتباط میان قیمت گاز و برق قطع را قطع کنند و با اتخاذ سیاست های اثرگذار به سمت جدایی کامل بین بهای گاز و برق بروند.

شهروندان چه می گویند؟

در این شرایط اما شهروندان ایتالیایی از ناتوانی خود در تامین هزینه ها سخن می گویند، به عنوان مثال لوسیانو ماساری، 72 ساله، صاحب یک قصابی در Maccarese، شهری کوچک در چند کیلومتری رم است، وی در این خصوص بیان کرده است که هزینه های برق در حال حاضر به سطوح ناپایدار رسیده و قبوض به 1400 یورو معادل 1424 دلار افزایش یافته است وضعیتی که حتی انتظار می رود وخیم تر شود.
مثال دیگر در این زمینه سخنان چیرو بیانکولینو، یکی از مالکان یک پیتزا فروشی در مرکز رم بوده که با گلایه از افزایش میزان هزینه گاز و برق عنوان کرده است که این تنها مشکلی نیست که با آن مواجه هستیم، بلکه به دنبال آن بسیاری دیگر از هزینه های دیگر مانند مواد خام، از آرد و ... افزایش یافته است.
البته همانطور که اشاره شد؛ این معضل بزرگ تنها مربوط به ایتالیا نمی شود و بلکه بسیاری دیگر از کشورها را در بر گرفته است، آنچه که در نهایت موجب شده تا اتحادیه اروپا در واکنش به نگرانی هایی که در زمینه احتمال قطع شدن عرضه گاز از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح شده با طرحی موافقت کند که بر اساس آن مصرف انرژی از در فاصله زمانی اوت تا مارس 15 درصد کاهش خواهد داشت، طرحی که البته کشورهای اتحادیه اروپا در مواجهه با آن رویکردهای متفاوتی را در پیش گرفته اند.

اجرای داوطلبانه طرح جدید گازی در اروپا

براین اساس مقرر شده تا این طرح فعلا به شکل داوطلبانه اجرایی شود، ولی در صورت کمبود شدید یا تقاضای فوق ‌العاده بالا این طرح در قالب هشدار اتحادیه اروپا اجباری شود.
در این میان رسانه ها گزارش داده اند، دولت ایتالیا از عموم مردم در خواست کرده تا بر اساس برنامه های جدید صرفه جویی در مصرف انرژی، گرمایش مرکزی را یک درجه کاهش دهند و هر روز یک ساعت اضافی آن را خاموش کنند.
بنابراین انتظار می ‌رود این اقدام بخشی از یک طرح گسترده ‌تر برای صرفه ‌جویی در انرژی در بحبوحه افزایش هزینه ‌ها و نگرانی ‌ها در مورد امنیت عرضه از روسیه باشد، که ایتالیا به شدت برای واردات گاز به آن متکی است.

زمزمه بازگشت دورکاری ها و محدودیت روشنایی

در این خصوص حتی زمزمه های در باره اجرایش شدن اقداماتی مانند؛ بازگشت کارمندان به شیوه دورکاری یا اعمال محدودیت ‌های روشنایی در ویترین مغازه‌ها نیز در این کشور به گوش می رسد.
به هر حال باید عنوان کرد که بحران انرژی در اروپا به طور قطع زمستان سختی را برای ساکنان این قاره رقم خواهد زد، براین اساس البته این کشورها تلاش دارند تا آسیب پذیری خود در برابر بحران پیش رو به حداقل برسانند، آنچه که البته میزان اثرگذاریش در فصول سرما قابل مشاهده خواهد بود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید