بازار مشترک- الهام صادقی: اخبار منتشر شده در روزهای اخیر حکایت از این دارد که معاملات آینده پنبه به بالغ بر 120 دلار آمریکا در هر پوند افزایش یافته، عدد و رقمی که باید گفت؛ بالاترین میزان در بازه زمانی هفت هفته گذشته به شمار می رود.
دلیل آن نیز این بوده که چشم انداز تولید پنیه برای معامله گران روند نزولی را به نمایش گذاشته است، آن هم در شرایطی که این رقم با میزان تقاضا همخوان نبوده و براین اساس باید با اعمال تقاضای کمتر تعادل را به آن باز گردانند؛ آنچه که نتایجش شیب صعودی قیمت پنبه و محصولات مربوط به آن خواهد بود. 

پیش بینی ها چه می گوید؟ 

از سوی دیگر آخرین گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) نشان می دهد؛ در این زمینه میزان تولید برای سال 2022 - 2023 به 12.6 میلیون عدل کاهش یافته است که پایین ترین سطح از سال 2009-2010 است. 
علاوه براین باید بیان کرد؛ پیش بینی ها در زمینه تولید جدید هم رقمی در حدود 19 درصد کمتر از تولیدات مربوط به 2021-2022 بوده است.
به این ترتیب قیمت ها در بازارهای جهانی پنبه روند صعودی  را در پیش گرفته، شرایطی که گاها زمزمه هایی در زمینه گرانی البسه را در آینده ای نزدیک مطرح کرده است.

آتش خشکسالی در بازارهای بین المللی پنبه

کاهش تولید جهانی پنبه به پایین ترین میزان یک دهه اخیر

اما که چرا شاهد بروز چنین شرایطی هستیم، پرسشی بوده که در پاسخ به آن باید عنوان کرد؛ به طور نمونه بروز خشکسالی در ایالات متحده به عنوان بزرگترین صادر کننده این محصول موجب شده تا این روزها میزان کشت و برداشت پنبه روند نزولی داشته باشد و براین اساس حتی گفته شود عدد و رقم های مربوط به تولید محصول مذکور به پایین ترین میزان خود در بازه یک دهه اخیر خواهد رسید، آنچه که البته اگرچه اکنون یک پیش بینی است، ولی به نظر می رسد تحققش چندان دور از ذهن نباشد.
دغدغه ای که دومین صادر کننده پنبه جهان به عبارتی برزیل هم با آن مواجه است، خشکسالی و در کنار آن موج گرما که 30 درصد از میزان تولید پنبه توسط این کشور کاهش داده است.

خسارت قابل توجه تغییرات اقلیمی به تولید کنندگان و تجار

در این میان باید عنوان کرد، تغییرات اقلیمی در جهان، افزایش دما و کاهش میزان بارش ها موجب شده تا تولید کنندگان پنبه حتی صادرکنندگان با خسارات زیادی مواجه شوند، موج نگران کنندهای از گرما که به تدریج در حال تبدیل شدن به معضلی بزرگ در بسیاری از حوزه ها است.
در این میان اما این را هم باید عنوان کرد؛ بزرگترین تولید کننده پنبه در جهان با مشکلات دیگری نیز در زمینه تولیدات خود مواجه است. بارش های شدید باران و شیوع آفات در هند تا به آنجا کشت و زرع پنبه را تحت تاثیر قرار داده که حتی عنوان شده کشور مذکور مجبور به واردات این محصول شود.
این روند در مجموع همانطور که گفته شد به احتمال افزایش قابل توجه قیمت ها در این زمینه و گرانی البسه دامن خواهد زد. شرایطی که نه تنها صنعت نساجی در این کشورها بلکه در جهان را با بحران رو به رو خواهد کرد.

رایج بودن کشت پنبه در بیش از 100 کشور

در کنار آنچه عنوان شد باید به یاد داشت پنبه از مهمترین و با ارزش ترین الیاف طبیعی به کار برده شده در صنعت نساجی بوده و می توان حتی عنوان کرد؛ از معدود محصولاتی به شمار می رود تمامی کشورهای جهان در مناطق مختلف جغرافیایی در زمینه های مختلف مرتبط با آن از جمله تولید، مصرف، صادرات همچنین واردات فعالیت دارند. براین اساس گفته می شود کشت پنبه در بیش از یکصد کشور رایج است.
در این راستا باید بیان کرد؛ بزرگترین تولیدکنندگان پنبه چین، هند و پس از آن ایالات متحده آمریکا، پاکستان، برزیل، استرالیا و ازبکستان هستند. ایالات متحده بزرگترین صادرکننده پنبه بوده که 40 درصد کل صادرات جهانی را به خود اختصاص می دهد.
در این میان بررسی ها نشان می دهد؛ در سال میلادی جاری برای دومین سال متوالی، چین بزرگترین بازار صادراتی برای آمریکا که و طبق داده های موجود تقریبا یک سوم محموله های ایالات متحده را به خود اختصاص داد. این در حالی است که گفته می شود؛ بیشتر صادرات به چین برای ذخایر دولتی در نظر گرفته شده که خود نشان می دهد این کشور در تلاش است که اثرات این بحران را برای خود به حداقل برساند.

آتش خشکسالی در بازارهای بین المللی پنبه

کاهش بیش از 2.5 میلیون عدلی صادرات پنبه ایالات متحده

با این وجود اما پیش بینی می شود صادرات ایالات متحده در سال 2022-2023 بیش از 2.5 میلیون عدل کاهش یابد، چرا که میزان تولید این محصول با توجه به آنچه که پیش تر اشاره شد به طور قابل توجهی رو به کاهش است.
ضمن اینکه انتظار می رود؛؛ حتی ذخایر در این زمینه به پایین ترین سطح خود در نزدیک به 100 سال گذشته به 1.8 میلیون عدل برسد. 

اثرگذاری شرایط کنونی اقلیمی بر تجارت و رقابت انحصاری

به هرحال همانطور که اشاره شد؛ شرایط کنونی اقلیمی موجب شده تا مقوله کشت و تجارت در این زمینه دستخوش تغییرات و چالش هایی شود، این در حالی بوده که وضعیت کنونی حتی می تواند مباحث مربوط به تجارت و رقابت انحصاری در این حوزه را با دگرگونی هایی مواجه کند.
آنچه که به طور حتم بر اوضاع و احوال مربوط به اتخاذ تصمیمات و سیاست های تجاری کشورهای فعال در این خصوص با محوریت کاشت، داشت و برداشت، تولید، صادرات و واردات اثرگذار خواهد بود. مباحثی که پیش بینی های وسیعی را پیش روی سیاستگذاران اقتصادی قرار می دهد.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید