به گزارش بازار مشترک به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۲۳ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۹۶ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۹۰ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید.

به گفته منابع آگاه در بازار، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم اوت، حدود ۲.۲ میلیون بشکه رشد کرده است. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم اوت، به میزان ۴۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. آمار رسمی بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره اظهار کرد: با توجه به دورنمای محدود ماندن عرضه، هر چه نابودی تقاضا به دلیل ضعیف شدن اقتصاد جهانی روی دهد، قادر نخواهد بود قیمت نفت را پایین‌تر ببرد. عمده توجهات بازار به مذاکرات هسته‌ای ایران معطوف شده که می‌تواند وضعیت عرضه را تغییر دهد.

اتحادیه اروپا اواخر روز دوشنبه متن نهایی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را ارائه کرد که در انتظار موافقت واشنگتن و تهران است. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: انتظار می‌رود تصمیم نهایی در این باره تا چند هفته دیگر گرفته شود.

هر دو شاخص قیمت نفت روز سه شنبه نوسان داشتند و در طول معاملات، هر دو بیش از یک دلار افزایش و کاهش پیدا کردند و نهایتا با اندکی کاهش بسته شدند که ناشی از نگرانیهای تورمی سرمایه‌گذاران پس از انتشار خبر توقف فعالیت خط لوله نفتی دروژبا از روسیه به اروپا در اوکراین بود.

اوکراین جریان نفت در این خط لوله که به بخشهایی از اروپای مرکزی نفت منتقل می‌کند را به دلیل تحریمهای غربی که مانع پرداخت هزینه‌های ترانزیت نفت توسط روسیه شده است، متوقف کرد. جریان در مسیر جنوبی خط لوله دروژبا متوقف شده اما مسیر شمالی که به لهستان و آلمان نفت منتقل می‌کند، همچنان فعالیت دارد.

شرکت خط لوله جمهوری چک (MERO) اعلام کرد: انتظار دارد عرضه نفت روسیه از طریق این خط لوله به جمهوری چک، تا چند روز دیگر ازسرگرفته شود.

در این بین، اپراتور میدان نفتی کاشاگان در قزاقستان که هفته گذشته به دلیل نشت گاز تعطیل شده بود، اعلام کرد تولید نفت را به تدریج آغاز کرده است که به معنای افزوده شدن به میزان عرضه نفت به بازار است.

اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی خود از میزان تولید نفت آمریکا در سال میلادی جاری و آینده را بازبینی و کاهش داد و اکنون انتظار دارد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲ به ۱۱.۸۶ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ به ۱۲.۷۰ میلیون بشکه در روز برسد. تولید نفت آمریکا در سه ماهه جاری، ۱۲.۰۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود که کمتر از ۱۲.۰۸ میلیون بشکه در روز برآورد شده در ژوئیه است. این آژانس پیش بینی قیمت وست تگزاس اینترمدیت در سال میلادی آینده را از ۸۹ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه، به ۸۹ دلار و ۱۳ سنت پایین برد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم اوایل هفته جاری پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه جاری را از ۱۴۰ دلار در هر بشکه به ۱۱۰ دلار کاهش داد اما همچنان بر این باور است که قیمتهای نفت بالا می‌مانند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید