به گزارش بازار مشترک به نقل از صداوسیما، انیس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل گفت: ما شاهد اقدام نیرو‌های اوکراینی برای به خطر انداختن غیرنظامیان و نقض قوانین جنگ، هنگام عملیات در مناطق پرجمعیت هستیم.

اخراج 14 دیپلمات بلغار از روسیه

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، وزارت امور خارجه رورسیه از اخراج 14 دیپلمات بلغار از این کشور خبر داد.

امریکا روسیه را به تهیه شواهد نادرست برای متهم کردن اوکراین، متهم کرد

کاخ سفید روسیه را متهم کرد که در حال تهیه مدارک و شواهد جعلی برای متهم کردن اوکراین به بمباران زندان محل نگهداری اسرای جنگی اوکراینی می‌باشد. ده‌ها اسیر اوکراینی بر اثر بمباران این زندان که در منطقه تحت کنترل روسیه قرار دارد، کشته شدند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در امور راهبردی با اشاره به اطلاعات دریافتی از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، گفت: «انتظار داریم که مسئولان روسی با جعل مدارک و شواهد، حمله به زندان اولنیوکا در روز ۲۹ ژوییه را به نیرو‌های نظامی اوکراین نسبت دهند. ما فکر می‌کنیم روسیه قصد دارد پیش از رسیدن روزنامه نگاران و گروه‌های تحقیق به محل بمباران، نیرو‌های نظامی اوکراین را متهم به انجام این حمله کند».

به گفته جان کربی، واشنگتن تصور میکند مقامات روسی می‌خواهند با نشان دادن قطعات یک موشک، ادعا کنند که اوکراین با استفاده از موشک هیرماس که آمریکا در اختیار کیف قرار داده است، به این زندان حمله کرده اند. بر اثر بمباران این زندان که در منطقه دونتسک واقع شده است، بیش از ۵۰ اسیر جنگی کشته شدند.

زلنسکی عفو بین الملل را به تلاش برای عفو دولت روسیه متهم کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، پس از آنکه عفو بین الملل کی یف را به اینکه در چارچوب جنگ با مسکو، غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داده است متهم کرد، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پنجشنبه شب عفو بین الملل را به تلاش برای عفو دولت تروریست روسیه متهم کرد.

دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین با ابراز خشم از اتهامات ناعادلانه این سازمان غیردولتی گفت «عفو بین الملل مسئولیت تجاوز کننده را به گردن قربانی انداخته است».

عفو بین الملل در گزارشی که پس از چهار ماه تحقیق روز پنجشنبه منتشر شد، ارتش اوکراین را به برقراری پایگاه‌های نظامی در مدارس و بیمارستان‌ها و آغاز حملات از مراکز پر جمعیت متهم کرد. به اعتقاد این سازمان بین المللی، چنین تاکتیکی نقض حقوق بشردوستانه بین المللی است.

زلنسکی در سخنانی در ویدیوی روزانه خود گفت «حمله به کشور ما ناعادلانه، تجاوز و تروریستی است. چنانچه کسی گزارشی بنویسد که در آن قربانی و متجاوز به نحوی در موقعیتی مساوی قرار گرفته باشند، چنانچه برخی داده‌ها در مورد قربانی تجزیه و تحلیل شود و اقدامات متجاوز نادیده گرفته شود، نمی‌توان آن را تحمل کرد».

کولبا نیز به نوبه خود «عفو بین‌الملل را به ایجاد تعادل نادرست بین ظالم و قربانی و بین کشوری که صد‌ها و هزاران غیرنظامی را نابود می‌کند با کشور، شهر‌ها و سرزمین‌هایی که ناچارا از خود دفاع می‌کند متهم کرد».

وی افزود «از اینکه چنین واقعیت نادرستی را، که در آن همه تا حدودی تقصیر کارند، ایجاد کنید دست بردارید و اینکه به شکلی سامانمند حقیقت را در مورد آنچه روسیه واقعاً امروز معرفی می‌کند، گزارش دهید».

وزیر دفاع ترکیه: سه کشتی بر اساس توافق گندم از بنادر اوکراین خارج می‌شوند

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، سه کشتی قرار است تا روز جمعه بر اساس توافق گندم از بنادر اوکراین خارج شوند.

هشت کشته در حمله به ایستگاه اتوبوس در شرق اوکراین

فرماندار منطقه تورتسک در شرق اوکراین گفت: روز پنجشنبه، بر اثر حمله روسیه به یک ایستگاه اتوبوس در این منطقه، در نزدیکی خط مقدم در شرق اوکراین، هشت نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، پاولو کریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک در تلگرام نوشت: براساس اطلاعات اولیه، این حمله توپخانه‌ای بود که در نتیجه آن، گلوله به ایستگاه اتوبوس که جمعیتی در آن منتظر بودند، برخورد کرد.

وی گفت: از چهار مجروح، سه نفر کودکند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز شنبه از ساکنان این منطقه خواسته بود در برابر بمباران‌های نیرو‌های روسی و مشکلات تامین آب و گرمایش، سریعا آنجا را ترک کنند.

در خارکیف، دومین شهر اوکراین، مقامات محلی از حملات موشکی روسیه به مناطق صنعتی خبر دادند. نیرو‌های اوکراینی در حال تدارک یک ضد حمله در جنوب این کشور هستند. آن‌ها اعلام کرده اند بیش از ۵۰ روستای تحت کنترل روسیه را تصرف کرده اند.

عفو بین الملل: ارتش اوکراین، جان غیر نظامیان را به خطر می‌اندازد

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: ارتش اوکراین با ایجاد پایگاه‌های نظامی در مدارس و بیمارستان‌ها و انجام حملات از مناطق پرجمعیت برای دفع تهاجم روسیه، غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، این سازمان غیردولتی با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد: چنین تاکتیکهایی، قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض می‌کند.

انیس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل گفت: ما شاهد اقدام نیرو‌های اوکراینی برای به خطر انداختن غیرنظامیان و نقض قوانین جنگ، هنگام عملیات در مناطق پرجمعیت هستیم.

وی افزود: قرار گرفتن در موقعیت دفاعی، ارتش اوکراین را از احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه مستثنی نمی‌کند. بین آوریل و ژوئیه، کارشناسان عفو بین‌الملل، حملات روسیه را در مناطق خارکیف (شرق)، دونباس و میکولایف (جنوب شرقی)، بررسی و با بازماندگان، شاهدان و بستگان قربانیان مصاحبه کردند. براساس اعلام این سازمان غیردولتی، این محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد نیرو‌های اوکراینی از مناطق مسکونی پرجمعیت، حملاتی را انجام می‌دهند و پایگاه‌هایی را در ساختمان‌های غیرنظامی در ۱۹ شهر و روستا در این مناطق ایجاد کرده‌اند.

بنابر گزارش عفو بین الملل، نیرو‌های نظامی در مناطق مسکونی مشاهده شده اند که کیلومتر‌ها با خطوط مقدم جنگ، فاصله دارند. این سازمان غیردولتی افزود: تا آنجا که می‌داند، سربازانی که در این مناطق مسکونی مستقر شده‌اند، از غیرنظامیان درخواست تخلیه نکرده‌اند.

عفو بین الملل تاکید کرد: نیرو‌های اوکراینی، پایگاه‌های نظامی در مدارس و بیمارستان‌ها ایجاد کرده اند.

عفو بین الملل تاکید کرد: در عین حال که تاکتیک‌های ارتش اوکراین را در مناطق مسکونی محکوم می‌کند؛ به هیچ وجه، حملات کور روسیه را در ضربه به غیرنظامیان توجیه نمی‌کند. عفو بین الملل در ۲۹ ژوئیه با وزارت دفاع اوکراین در مورد یافته‌های تحقیقاتی خود تماس گرفته، اما تا زمان انتشار این مطلب، پاسخی دریافت نکرده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید