دکتر سید جلال ابراهیمی- مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

ترکیه که مخالف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است هیئتی را برای مذاکره به بروکسل اعزام کرد ترکیه معتقد است که فنلاند و سوئد مرکز جوجه کشی سازمان های ترورریستی شده است و دو کشور اسکاندیناوی که خواهان عضویت در ناتو شده اند درخواست کتبی به دبیرخانه ناتو فرستاده بود با وتوی ترکیه مواجه شده است.
 ترکیه میگوید که سوئد و فنلاند مرکز استقرار PKK و Y.P.G شده و از این دو کشور میخواهد که قدم های ملموس برای حل این مهم بردارد.
هر سه طرف یعنی فنلاند و سوئد و ترکیه روش مذاکره را برای حل این مشکل انتخاب کرده اند و از طرف ترکیه هیئتی به ریاست ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری و صدات اونال معاون اول وزارت امور خانه ترکیه به بروکسل رفته اند قرار است این هیئت با طرف های خود از فنلاند و سوئد و نماینده ناتو در بروکسل مذاکره کند.

روزنامه تقویم ترکیه در سر تیتری تحت عنوان یا سر به را ه شوید و راه بیایید و یا از ناتو دست بکشید، سرنوشت اسکاندیناوی ها بر سر این میز در بروکسل تعیین میشود.
آنکارا تاکید میکند که PKK و Y.P.G از سازمان تروریستی است و کشورهای عضو ناتو نباید در کشور خود آنها را بپذیرد و یا این کشورها نباید عضو ناتو بشوند. گفته میشود هدف ترکیه فقط فنلاند و سوئد نیست بلکه میخواهد ناتو گام های ملموسی در خصوص PKK و Y.P.G بردارد که علاوه بر حضور این دو گروه و در کشورهای اسکاندیناوی و چند کشور اروپایی در سوریه در یک خط مرزی طولانی با ترکیه  در حال نزاع هستند و از طرفی این گروه ها در داخل خاک ترکیه در مناطق دیاربکر، شرناک، حکاری،مرک و حتی در حوزه کردنشین منطقه جنوب شرق وان با نیروهای ترک در  برخوردهای پراکنده هستند.
 ترکیه سعی دارد اسناد مطرح شده در 25 ماه می در نشست آنکارا را مجددا در نشست بروکسل مورد بحث قرار دهد. هم اکنون عبدالله اوجالان رهبر حزب PKK سال ها است که تحت بازداشت و زندانی ترکیه است. گفته شده است که PKK و Y.P.G در مناطق ومرزهای سوریه به طور مستقیم با ترک ها در جنگ پراکنده هستند و کشیده شدن دیوارهای مرزی در شرق ترکیه و همچنین مرزهای سوریه برای جلوگیری از حملات PKK و کردهای مخالف رژیم ترکیه هستند.
 ترکیه هم اکنون اختلافاتی با یونان در حوزه دریای اژه، درگیری ها با احزاب کرد در شرق ترکیه، جنگ پراکنده درمرزهای سوریه، بحران اقتصادی درون مرزها، مشکل انتخابات زودرس،تورم 70 درصدی مواجه است و نمیخواهد روابط خود را هم پیمانان نظامیش در ناتو را با مشکل مواجه کندو از طرفی عدم نرمش، رودر رو شدن با ناتو و بازار مشترک اروپا و آمریکا تلقی میشود.

لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com  ارسال فرمایید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید