جمیل علیزاده‌شایق در گفت و‌گو با بازار مشترک درباره علت افزایش بی‌رویه قیمت برنج و پیش‌بینی قیمت آن در بازار گفت: افزایش قیمت محصولات کشاورزی در ایران به عواملی همچون خشکسالی، کم‌آبی و غیره ربطی ندارد، علت اصلی آن مدیریت اشتباه و تاثیر تحریم‌ها است که یقینا تحریم‌ها تاثیر زیادی روی همه چیز گذاشته است. یعنی اینکه بگوییم علت گرانی برنج کم آبی یا این قضایا است، به بیراهه رفته‌ایم.
دبیر انجمن برنج کشور در ادامه افزود: برنجی که اکنون مصرف و در بازار موجود است، شهریور سال 1400 تولید، از مزرعه بیرون آمده، به کارخانه رفته و به برنج سفید تبدیل شده است. یعنی نهایتا تا اواخر شهریور و اوایل مهر برنج سال 1400 بیرون آمده است. هزینه‌های تولید آن هم مشخص بود که چقدر شده است. قیمت بهترین نوع برنج بازار یعنی برنجی که ناخالصی و خرده برنج در آن وجود نداشت، در آن زمان 35 هزار تومان بود. 
علیزاده‌شایق افزود: بعد از شهریور و مهر دیگر هزینه‌ای برای برنج نداشتیم و برنج در کیسه‌ها آمده بود و در مغازه‌ها فروش می رفت. پس چرا از شهریور و مهر به بعد برنج از 35 هزار تومان به یکباره شروع به جهش قیمت کرد و تا حالا این جهش ادامه یافته، دقیقا به دلیل عدم نظارت و کنترل روی آن است و ربطی به عوامل فنی وعلمی ندارد. 
دبیر انجمن برنج کشور در ادامه خاطرنشان کرد: همان طور که دولت تاکنون نتوانسته قیمت مرغ و شیر و گوشت را کنترل کند در مورد برنج هم همین طور است. در تمام طول سال گوشت تولید و هزینه تولید آن بالا می‌رود ولی در مورد برنج این گونه نیست. هرچه برنج هزینه تولید داشته باشد، تا شهریور و مهر تمام شده است. دلیل افزایش قیمت آن فقط مسائل کلی است که حل نشده و جراحی اقتصادی هم نتوانست کارساز باشد. به طوریکه قیمت‌های امروز در سوپرمارکت‌ها با قیمت‌های فردا متفاوت است.

فقط دلال و واسطه از گرانی برنج سود می‌برند

وی افزود: هزینه تولید برنج در نیمه اول سال تمام می‌شود اما وقتی شما فروشنده یا تولیدکننده یک کالایی هستید و مدام قیمت آن‌ها بالا می‌رود، به تبع آن برنج فروش هم قیمت کالایش را بالا می‌برد. در این بین فقط دلال و واسطه از این کار سود می‌برند که برنج را از شهریور خریداری و در انبار نگهداری می‌کنند و وقتی می بینند، قیمت بقیه اجناس بالا رفته آنها هم قیمت برنج را در بازار بالاتر می‌برند.
دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه وقتی سازمان‌های نظارتی سال‌هاست روی قیمت برنج و بقیه اقلام غذایی هیچ نظارتی نداشته‌اند، طبیعتا این اتفاق هم برای آن می‌افتدف تصریح کرد: اکنون کنترل از دست کسانی که می خواهند قانونی برای کنترل قیمت این اقلام بگذارند، خارج شده است. وزارت کشاورزی چندماه پیش برای برنج قیمت تعیین کرد و گفت کسی حق ندارد برنج را از این قیمت بالاتر بفروشد. اما کسی به آن توجهی نکرد وقتی دولت می خواهد دستوری وارد این قضیه شود آن هم جواب نمی دهد چون مردم دیگر حاضر نیستند وقتی درآمد آنها در حال لطمه خوردن است، به این بخشنامه ها توجهی داشته باشند.
علیزاده‌شایق در ادامه خاطرنشان کرد: من زمانی این حرف را زده ام که برنج با قیمت نرمال بالا می‌رفت. همان موقع هم روی دلایل کیفیت پایین برنج‌هایی که به فروش می‌رسید نظارتی وجود نداشت. من 10 سال است می‌گویم که سازمان‌های نظارتی چرا خوابند و از خواب بیدار نمی‌شوند تا بروند ببینند در فروشگاه‌ها و انبارها چه خبر است. اکنون اگر آنها هم بخواهند نظارت کنند، دیگر زورشان به جایی نخواهد رسید.

پرواز قیمت برنج نتیجه نبود نظارت

وزارت کشاورزی چه امکاناتی برای برنج‌کاران تامین کرده است؟

وی افزود: وزارت کشاورزی هم قیمتی را برای برنج تعیین کرد ولی کسی این بخشنامه را جدی نگرفت. وزارت کشاورزی چه امکاناتی را برای برنج‌کاران تامین کرده که حالا بخواهد به آنها دستور بدهد. کشاورزان می گویند آیا به آنها سود با نرخ دولتی، یا ماشین آلات با نرخ دولتی یا سم با نرخ دولتی داده است که آنها هم بخواهند از آن قیمت تبعیت کنند. پس آنها هم کار خود را می‌کنند.
دبیر انجمن برنج کشور درپایان خاطرنشان کرد: همان طور که بارها هم گفته‌ام، کشاورزان هیچ نقشی در گرانی برنج ندارند، کشاورز برنج را شهریور به کارخانه‌دار و تجار برنج داده است. اکنون کسانی که این بازی را با قیمت برنج انجام می‌دهند، تجار برنج هستند، و در واقع اکنون توپ درزمین آنهاست.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید