دکتر سید جلال ابراهیمی- مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه: پروفسور دکتر احمد کارتاس اعلام کرد که در سال 1856 پلنگ آناطولی برای اولین بار در کوهای نیف (nif) بین مانیسا و ازمیر دیده شد و به گفته او پلنگ قفقازی در سال 1914 و پلنگ ایرانی در 1927 یافت شدند.
پروفسور کارتاش استدلال می کند با توجه به تاریخ های مشاهده پلنگ های قفقاز و ایرانی و پلنگ دیده شده در مانیسا باید همه پلنگ های منطقه ازمیر تا پاکستان را پلنگ آناطولی نامند.
پروفسور کاراتاش گفته است که حوزه دریای اژه – مدیترانه – آناتولی شرقی کوهای توروس زیستگاه طبیعی پلنگ ها هستند.

 

استدلال پروفسور زیست شناسی که باید اسم پلنگ های حوزه مانیسا را تا پاکستان پلنگ آناطولی نامید کاملا غیر منطقی و تعصبی است چون آنچه در تیتراژ روزنامه تقویم ترکیه به چشم می خورد: آناتولی پارسی، ترکیه ده، نرده anadolu parsi turkiyede nerede(پلنگ آناطولی پارسی در کجای ترکیه است) و خود پروفسور کارتاش هم به پلنگ پارسی رسما اشاره می کند.
این پلنگ زیستگاهای خود را دارد و تنها زندگی می کند و وقتی فرزندان آن ها بزرگ شدند پدران آن ها را از منطقه خود بیرون می کنند این پلنگ در یک شب بین 50 الی 100 کیلومتر می تواند راه برود.

 

پلنگ ایرانی (پارسی) طول سر و بدنی تا 180 سانتیمتر طول دم تا 100 سانتی متر و ارتفاع بدن از 45 الی 78 سانتیمتر و سطح بدن پوشیده از موهای نرم و کوتاه به رنگ کرم نخودی است.
در قلمرو هر نر معمولا چند ماده نیز وجود دارد.
پلنگ ایرانی قادر است 6 متر به صورت افقی و 3 متر به صورت عمودی بپرد.
 این حیوان کارزماتیک شکار تا سه برابر وزن خود را از صخره بالا می برد پلنگ پارسی (پلنگ ایرانی) از جاسک تا مرز پاکستان – بافق بلوچستان – پارک ملی گلستان پارک ملی کویر پلنگ پارسی (ایرانی) گفته می شد.
به طور کلی پلنگ ایرانی را norlh Persian leopard می گویند.
که آقای پروفسور کارتاش Persian leopard را پلنگ آناطولی می گوید.
لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com ارسال فرمایید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید