بازار مشترک - فرزاد درگاهی: طبق اظهارات مهدی نیازی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شده تا در سال جاری یکصد میلیارد دلار به حجم تجارت کشور اضافه شود، عدد و رقمی که در کنار تدابیر اندیشیده شده دیگر و  به گفته وی حکایت از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصد دارد. این در حالی بوده در روزهای پایانی سال گذشته برخی از صاحب نظران حوزه اقتصادی از امکان افزایش حجم تجارت ایران و چین به یکصد میلیارد دلار سخن گفته بودند، عددی که اکنون نیازی نیز به آن اشاره کرده است. 

البته در آن زمان جمشید عدالتیان شهریاری، فعال اقتصادی در این رابطه گفته بود که چین در دوران تحریم با خرید نفت، به اقتصاد کشورمان کمک قابل توجهی کرد و براین اساس می توان گفت گه حجم روابط اقتصادی ایران و چین امکان رشد بیشتر را دارد. با این وجود اما به طور قطع برنامه ریزی ها برای توسعه تجارت کشور باید زوایا و اهداف خاص داشته و تنها نمی تواند مربوط به یک کشور خاص باشد.

برنامه ریزی برای تجارت بیشتر با کشورهای آسیای جنوب شرقی

این در حالی بوده که برخی دیگر از کارشناسان نیز پیش بینی کرده بودند که در سال جاری حجم تجارت کالا با کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند وضعیت خوبی خواهد داشت و بنابراین انتظار می رود میزان تجارت با کشورهای آسیای جنوب شرقی و بعضی از کشورهای دیگر منطقه افزایش قابل توجهی داشته باشد.

این در حالی بوده که باید گفت؛ تحریم ها از سال 1397 تاکنون بازار صادرات کشورمان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، به طور نمونه مباحث مربوط به نقل و انتقالات مالی و  کالا مسئله بزرگی بوده که در موارد موجب شدت تا مشتریان خارجی بیخیال معامله با تجار ایرانی شوند.

برنامه‌ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی حجم تجارت کشور در سال جاری

کاهش حدود50درصدی میزان کل صادرات نفت و غیر نفتی در یک دهه

براین اساس اگر بخواهیم در قالب آمار و ارقام در این زمینه مثالی بزنیم، باید گفت در دهه ۹۰ میزان کل صادرات نفت و غیر نفتی ایران رقمی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار بود، و مقدار واردات هم حدود 120میلیارد دلار را شامل می شد. به عبارتی طبق اظهارات هادی حق شناس، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی مجموع این دو عدد به طور تقریبی معادل ۲۷۰ میلیارد دلار بود. با این وجود رقم مذکور در سال گذشته حداکثر ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است.

آن هم در شرایطی که حجم تولیدات و خدمات کالا در کشورمان برای مصرف و صادرات به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

این در حالی بوده که باید به خاطر داشت الگوهای تخصص و افزایش بیشتر ارزش افزوده صادرات در کشورهای در حال توسعه پیامدهای مهمی بر بهره‌ وری و رشد اقتصادی آنها دارد و در این راستا می طلبد تا ما نیز برنامه ریزی های جامعی داشته باشیم.

ضمن اینکه به گفته سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در سال 1399 بدون احتساب نفت حدود ۸۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی داشته که این حجم از مبادلات با روش‌ های مختلفی در صورت گرفته و در سال 1400 هم شاهد بودیم معادل ۴۰ درصد بیش از سال 1399 صادرات داشته ایم. 

برنامه‌ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی حجم تجارت کشور در سال جاری

اهمیت ویژه توسعه ترانزیت، همکاری‌ های تجاری و روابط انسانی

با این وجود اما نباید از ضرورت و اهمیت فعال ‌تر شدن پتانسیل‌ های مورد نیاز در زمینه ارتقاء روابط تجاری و اقتصادی کشورمان با دیگر مناطق جهان غافل ماند. این در حالی بوده که در این خصوص همکاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، توسعه همکاری‌ های تجاری و روابط انسانی نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است و باید به آن توجه شود.

در این میان اگر چه در ماه های اخیر به دفعات بیان شده رویکرد اصلی سیزدهم تمرکز بر افزایش حجم مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است و برای محقق شدن آن برنامه ‌ریزی‌ های ویژه‌ ای نیز مدنظر قرار دارد که اهداف استانی نیز با توجه با قابلیت های هر منطقه از کشور مدنظر قرار دارد تا  به سطح سرمایه‌ گذاری و صادرات طبق تعاریف صورت گرفته دست یابیم ولی واقعیت این بوده که تحقق در این زمینه لازمه های ضروری دارد که مهمترین آنها فراهم بودن زیر ساخت هایی است که همچنان در خصوص آنها با مشکلاتی مواجه هستیم. یکی از مهمترین این موارد جدا از مقوله تحرین ها چالش های مربوط به ترانزیت کالا و تسریع در روند مبادلات است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

این در حالی بوده که البته نیازی از مدنظر بودن برنامه ‌ها و تدابیر اقتصادی در وزارت صمت در این راستا سخن به میان آورده است، ضمن اینکه وی بیان کرده؛ تمام پروژه هایی که از سال گذشته طراحی شده هیچ وابستگی به برجام ندارد. براین اساس و با توجه به این اظهار نظر اما باید دید این تدابیر چیست و به چه میزان می تواند درآمدهای کشور در حوزه صادرات را افزایش دهد، آنچه که تا محقق نشود و در قالب آمار و اقام مستند نباشد قابل بحث و بررسی نیست.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید