خبرگزاری بی‌بی‌سی در گزارشی نوشته است اگرچه امروزه مدرن شدن ابزار آلات کشاورزی سبب شده هزینه‌های کاشت و برداشت محصولات کشاورزی کاهش یابد، اما در عین حال بیم آن می‌رود هکر‌ها بتوانند از نقص‌های سخت افزار‌های کشاورزی استفاده کنند.

به گزارش بازار مشترک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،شرکت «جان دیر»، غول تولیدی کشاورزی می‌گوید در تلاش است تا نقاط ضعف نرم افزار‌های خود را برطرف کند. هم‌چنین، گزارش اخیر دانشگاه کمبریج حاکی از آن است که سمپاش‌های خودکار محصولات زراعی، پهپاد‌ها و ماشین‌های رباتیک برداشت ممکن است هک شوند. دولت انگلیس و اف بی آی هشدار داده اند که خطر حملات سایبری در حال افزایش است. به گفته «جان دیر» حفاظت از مشتریان، ماشین آلات و داده‌های آن‌ها «اولویت اصلی» این شرکت است. 

فناوری در خدمت بهره‌وری 

امروزه فناوری هوشمند به طور فزاینده‌ای برای کارآمدتر کردن و بهره وری مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها برداشت محصولات ظریفی مثل چای و مارچوبه از دسترس ماشین‌ها دور مانده است. آخرین نسل ربات‌های کشاورزی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که دخالت انسان را به حداقل می‌رساند. این ربات‌ها ممکن است به بحران کمبود نیروی کار کمک کنند و همچنین بازده را افزایش دهند. اما در عین حال ترس از خطر امنیتی در حال افزایش است و نگرانی‌ها در مورد زنجیره‌های تامین مواد غذایی که همین حالا هم به خاطر همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین اوضاع خوبی ندارد را افزایش داده است.

هکرها از هر جای دنیا می‌توانند کنترل ماشین‌های کشاورزی را در دست بگیرند

کریس چاواس، یکی از بنیانگذاران شرکت کشاورزی «مادی ماشینز» که در حال آزمایش رباتی است که مستقلا بتواند محصولی مثل مارچوبه را برداشت کند، می‌گوید: «این خطر واقعی وجود دارد که مردم در هر کجای دنیا سعی کنند کنترل این ماشین‌ها را در دست بگیرند». او گفت: یک هکر می‌تواند این ربات را به داخل پرچین یا گودالی ببرد یا اصلاً از کار کردن آن جلوگیری کند، بنابراین آن‌ها با پژوهشگران امنیت سایبری برای رفع هر گونه آسیب‌پذیری همکاری می‌کنند.

حتی بزرگترین شرکت‌ها نیز از باند‌های سایبری در امان نیستند. برخی از باج افزار‌ها استفاده می‌کنند که کد‌های مخربی که می‌تواند داده‌ها را رمزگذاری کرده و سیستم‌ها را قفل کند. سال گذشته، یکی از بزرگترین شرکت‌های فرآوری گوشت در جهان ۱۱ میلیون دلار باج پرداخت کرد تا بحران ناشی از یک حمله سایبری را حل کند. در همین ماه، AGCO، شرکت بزرگ کشاورزی آمریکا، هدف حمله باج افزاری قرار گرفت که تولید آن را تحت تأثیر قرار داد. ماه گذشته نیز، گروهی از مقامات رسمی امنیت سایبری دولتی، از جمله مقامات انگلیس، آمریکا و استرالیا، مدعی شدند هکر‌های تحت حمایت روسیه ممکن است زنجیره‌های تامین را به عنوان بخشی حیاتی از زیرساخت‌های ملی غرب هدف قرار دهند.

هکرهای کلاه سفید: راه مبارزه با حملات سایبری

هکری که خواسته نامش فاش نشود، به بی‌بی‌سی گفت: ضعف‌هایی را در نرم‌افزار‌های شرکت «جان دیر» کشف و از طریق وب سایت‌ها و برنامه‌ها راهی برای دسترسی به اطلاعات این شرکت پیدا کرده است. او در ادامه افزود: «تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر نتوانید تراکتور خود را حرکت دهید یا محصول خود را برداشت کنید. همه چیز متوقف می‌شود».

جیمز جانسون، مدیر ارشد امنیت اطلاعات جهانی جان دیر، به بی‌بی‌سی گفت که این شرکت با تعدادی از هکر‌های کلاه سفید در مورد آسیب‌پذیری‌هایی که پیدا کرده‌اند در ارتباط بوده است.

هکر‌های کلاه سفید به متخصصان حرفه‌ای امنیت سایبری گفته می‌شود که آسیب پذیری‌ها و نقاط ضعف یک سیستم را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف می‌کنند. این افراد در مقابل هکر‌های کلاه سیاه قرار می‌گیرند که با همین روش‌ها سعی در آسیب رساندن به سیستم‌ها دارند.

هک کردن ماشین‌آلات کشاورزی و احتمال خالی شدن دوباره قفسه فروشگاه‌ها

بنجامین ترنر، مدیر عامل شرکت آگریمتریکس، یکی از چهار مرکز نوآوری کشاورزی کشاورزی تحت حمایت دولت انگلیس در همین راستا گفت: «هک کردن یک تراکتور، می‌تواند تمامی محصولات یک فصل کشاورزی را تحت تاثیر قرار دهد». اگر به طور ناگهانی چندین تراکتور را هک کنید، شما این قدرت را دارید که بر عملکرد کل مناطق یک کشور تأثیر بگذارید.

در همین حال در مزارع، حتی ماشین آلات کشاورزی روزمره از سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که به طور بالقوه آسیب پذیر هستند. برخی کشاورزان با اظهار نگرانی تاکید کرده‌اند آن‌ها قفسه‌های خالی را به خاطر کووید دیده‌اند، اگر حمله سایبری اتفاق بیفتد مجددا با چنین چیزی مواجه خواهند شد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید