به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه طرح خود را برای تعامل اقتصادی واشنگتن در آسیا (شرقی) آغاز و آن را به ۱۳ کشور مؤسس واگذار کرد تا در مورد چگونگی اجرای توافقات خود و اینکه آیا چین می‌تواند به آن بپیوندد، کار کنند.

بایدن در توکیو اولین سفر خود به آسیا از طرح خود موسوم به « چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای رفاه»رونمایی می‌کند.

به گزارش بازار مشترک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،در همین راستا کاخ سفید اعلام کرد این توافق هیچ تخفیف تعرفه‌ای یا دسترسی به بازار برای کشور‌هایی که به آن می‌پیوندند ارائه نمی‌کند، اما راهی برای مرتب‌سازی مسائل کلیدی از تغییرات آب‌وهوایی گرفته تا انعطاف‌پذیری زنجیره تامین و تجارت دیجیتال فراهم می‌کند.

این طرح برای رویکرد بایدن برای مقابله با آنچه که او بزرگترین رقیب واشنگتن در خارج از کشور، یعنی چین می‌داند، بسیار مهم است. از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق تجاری چندملیتی دو سوی اقیانوس آرام خارج شد، واشنگتن فاقد یک ستون اقتصادی برای تعامل خود در منطقه هند و اقیانوس آرام بود و زمینه را برای گسترش نفوذ چین فراهم کرد.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، گفت: «آغاز این طرح نقطه عطفی مهمی در بازگرداندن رهبری اقتصادی آمریکا در منطقه و ارائه ابتکاری به رویکرد چین در برابر این مشکلات حیاتی به کشور‌های هند و اقیانوس آرام است. »

بایدن خواهان آن است که این توافق معیار‌های زیست محیطی، کار و سایر استاندارد‌ها در سراسر آسیاست را ارتقا بخشد. اما شرایط واقعی هر توافقی باید توسط کشور‌های اولیه که به مذاکرات می‌پیوندند، یعنی استرالیا، برونئی، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام و آمریکا مورد گفتگو قرار گیرد.

شماری از مقامات این طرح به خبرنگاران گفتند این کشور‌ها با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا درباره استاندارد‌هایی که مایل به رعایت آن‌ها هستند، نحوه اجرای آنها، اینکه آیا قانونگذاران داخلی آن‌ها نیاز به تصویب آن‌ها دارند و چگونه اعضای بالقوه آینده، از جمله چین که در آن حضور ندارد، مذاکره کنند. همچنین تایوان که می‌خواست به این طرح بپیوندد از مذاکرات اولیه کنار گذاشته شد.

چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای رفاه، تلاشی است برای نجات بخشی از مزایای مشارکت در یک توافق تجاری گسترده‌تر مانند توافقی که ترامپ از آن خارج شد، محسوب می‌شود. این توافق اکنون به نام توافق جامع و مترقی برای مشارکت کشور‌های حوزه اقیانوس آرام شناخته می‌شود. پیش‌تر این توافق با نام تی. پی. پی. شناخته شد، اما بدون موافقت ملی آمریکا، مخالفتی سیاسی با توافقی که به گفته برخی موجب از دست رفتن فرصت‌های شغلی می‌شود.

به نظر می‌رسد پکن دیدگاهی مبهم نسبت به طرح موسوم به چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام دارد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد چین از ابتکارات مساعد برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند، اما با تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه و تقابل مخالف است. آسیا-اقیانوس آرام باید به یک میدان عالی برای توسعه صلح آمیز تبدیل شود، نه یک عرصه ژئوپلیتیکی جنگ و ستیز. 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید