به گزارش بازار مشترک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،آقای علیرضا پیمان پاک گفت: صادرات ما به کشور عمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۲۰ میلیون دلار بود که رشد ۶۴ درصدی نسبت به پارسال داشته است و با توجه به صادرات ۸ میلیون دلاری فروردین، امسال از صادرات یک میلیارد دلاری گذر خواهیم کرد.

او می‌گوید: در بحث حمل و نقل و مسائل مالی و بانکی به مرحله خوبی رسیده‌ایم و اگر این دو مسئله حل شود، به غیر از افزایش مراودات تجاری بخشی از فعالیت‌هایی که با امارات داریم، به عمان منتقل خواهد شد که روان‌تر از گذشته تجارت را ادامه خواهیم داد. در سال ۱۴۰۱ قصد داریم صادرات به عمان را به یک و نیم میلیارد دلار برسانیم.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، عمانی‌ها پیگیر همکاری با ایران در زمینه‌هایی همچون اقتصاد دانش بنیان، تولید تجهیزات پزشکی و دارویی هستند. واردات ایران از عمان نیز، عمدتاً شامل بحث صادرات مجدد محصولاتی مثل نهاده‌ها بوده که از آمریکای لاتین وارد شده است. عمان با تمامی کشور‌های اتحادیه عرب، آمریکا، هند و پاکستان تجارت آزاد و با اتحادیه اروپا، تجارت بر اساس تعرفه ترجیحی دارد که ما هم می‌توانیم از آن بهره ببریم.

آقای پیمان پاک گفت: این موضوع مطرح شد که خط تولید با مواد اولیه ایرانی در عمان با نام این کشور تولید و با تعرفه صفر به کشورهای دارای شراکت تجاری با عمان صادر شود. تجارت آزاد بین ایران و عمان شکل نخواهد گرفت؛ چرا که عضو اتحادیه عرب است، اما موضوع کاهش تعرفه‌ها و تسهیل مراودات وجود دارد که توافقنامه اولیه آن هم حاصل شده است.

آقای سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک گفت: تجارت غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ با کشور عمان، چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود که نسبت به پارسال ۲۷ درصد در وزن و ۵۳ درصد در ارزش افزایش داشته است.

به گفته او، سهم صادرات ایران به عمان از این میزان تجارت، دو میلیون و ۲۸۳ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۷۱۶ میلیون دلار بود که با رشد ۱۴ درصدی در وزن و ۶۳ درصدی در ارزش همراه بوده است. واردات کشورمان از عمان هم یک میلیون و ۹۰۷ هزار تن کالا به ارزش ۶۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود که ۴۹ درصد در وزن و ۴۳ درصد در ارزش افزایش داشته است.

آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، امروز در راس یک هیئت تجاری و سیاسی به مسقط پایتخت عمان سفر کرده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید