بازار مشترک - فرزاد درگاهی: در آخرین روزهای سال گذشته بود که شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی اهواز از حذف عوارض گمرکی واردات ۲۲۰ کالاهای اساسی به کشور عراق خبر داد، رویه ای که البته برای مدت دو ماه مد نظر قرار گرفته شده بود، ولی در همان زمان موجب شد تا بسیاری از کارشناسان  و متولیان امر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در خواست کنند تا از فرصت فراهم شده در راستای افزایش حجم صادرات و مبادله کالا به کشور مذکور بیشترین بهره را ببرند.
روندی که به طور قطع در راستای تحقق برنامه ریزی ها برای افزایش صادرات باید مورد توجه قرار می گرفت و البته برای تحقق آن همه دستگاه‌ها باید دست به کار می شدند.

صفر شدن تعرفه واردات برخی کالاها از ایران توسط عراق

این در حالی بود که اگرچه کالاهایی که مشمول حذف عوارض گمرکی در بازه زمانی اشاره شده می شد، در برگیرنده برخی از  مصالح ساختمانی، مواد اولیه ویژه کارخانجات و اقلام غذایی می شود اما اکنون عبدالامیر ربیهاوی، رایزن بازرگانی ایران در عراق از این موضوع خبر داده که عراق در سه ماه اخیر تعرفه واردات برخی کالاها از ایران را صفر کرده است.
آنچه که شاید موجب شده تا در کنار دیگر برنامه ها شاهد رشد 17 درصدی صادرات کالاها و اقلام مختلف به کشور مذکور باشیم، آنچه که البته از نیمه دوم سال اخیر محقق شده است.

عراق موقعیتی فوق العاده تجاری برای کشور

در این میان نباید یاد برد که عراق موقعیتی فوق العاده تجاری برای کشورمان به شمار می رود، ضمن اینکه گفته می شود؛ هرگونه غفلت از بازار این کشور همسایه می تواند موجب راهیابی رقبای صادراتی ایران به آن و پر شدن اجناس کشور‌های رقیب در این بازار شود، موضوع مهمی که باید مدنظر قرار گیرد. ضمن اینکه در برنامه های دولت سیزدهم افزایش تجارت و صادرات کالا به کشورهای همسایه مدنظر قرار دارد.

آمارها چه می گویند؟

علاوه براین باید عنوان کرد که از جمله دسترس ترین راهکارها برای افزایش تجارت خارجی و بهره بردن از نتایج آن برای تمای کشورهای جهان، گسترش مناسبات تجاری و توجه به ارتقاء روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه است.
آنچه که به طور قطع مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران تجاری نیز قرار دارد و نتیجه آن چنین بوده که آمار و ارقام نشان می دهد؛ این کشور همسایه از فروردین ماه تا دی ماه سال گذشته حدود ۲۵ میلیون و ۴۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار از ایران خریداری کرده است که در مقایسه با به مدت زمان مشابه سال ماقبل در وزن و در ارزش رشد را نشان می دهد.

خودکفایی عراق در برخی کالاها

این رشد آماری در شرایطی به وقوع پیوسته است که طبق رایزن بازرگانی ایران در عراق، این کشور در برخی کالاها توانسته به مرز خودکفایی برسد، براین اساس به طور قطع کیفیت کالاهای صادراتی و روند مناسب برای عرضه اقلام مختلف به تجار این کشور همسایه از اهمیت به سزایی برخوردار خواهد بود.
این در حالی است که براساس سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک در بازه زمانی عنوان شده حدود دو میلیون و ۶۶۰ هزار و ۶۶۲ تن کالای صادر شده به عراق به ارزش یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۱۹۹ دلار شامل محصولات از جمله شیلاتی، دامی، لبنی، کشاورزی و غذایی بوده است و مابقی ماشین آلات، مواد معدنی و مصالح ساختمانی  بوده که نشان می دهد عراق به خرید این کالاها از تجار ایرانی علاقمند است.

نیازمند تبلیغات و معرفی گسترده ‌تری هستیم

البته در این رابطه عبدالکریم جاسم کریم، سرکنسول عراق در مشهد معتقد است محصولات ایرانی به خصوص تولیدات صنعت گران ایران برای فروش و موفقیت بیشتر در بازار عراق، نیازمند تبلیغات و معرفی گسترده ‌تری هستند.
در این راستا نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم از دستگاه‌های مسئول در زمینه تجارت خارجی خواسته است که از فرصت های موجود در این کشور همسایه بهترین بهره را ببرند تا شاهد توسعه مبادلات، همچنین تسریع فرآیند توسعه صادرات از مرزها به کشور عراق باشیم.

مهران، مرز رکوردار صادرات به عراق

 البته در این زمینه ربیهاوی به نکته دیگری نیز اشاره کرده است، اینکه در این زمینه ما همچنان شاهد مشکلات بانکی و حمل و نقلی هستیم که وجود دارد. هرچند که شاهد هستیم در برخی از مرزها مبادلات کالا به خوبی و بیش از دیگر مرزهای موجود میان دو کشورصورت می گیرد که این امر می تواند؛ موقعیتی برای ارتقاء میزان صادرات یا بهره بردن از تجارب این مناطق باشد.
به طور نمونه می توان گفت؛ مهران، رکوردار صادرات به عراق است. در توضیح بیشتر در این باره باید بیان کرد که در سال گذشته از گمرک مهران در استان ایلام، یک میلیارد و 161 میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشته ایم که بیشترین مقدار صادرات در بین 12 مرز مشترک با عراق است. همچنین مرزهای پرویزخان، باشماق و پیرانشهر به ترتیب در رتبه دوم تا چهارم قرار دارند.
علاوه براین در خصوص مرز خسروی در استان کرمانشاه باید گفت که در سال 1400، 687 میلیون دلار کالا از این مرز صادر شده است، براین اساس این مرز قدیمی یک افزایش 507 درصدی داشته که بالاترین افزایش در میان مرزهای همسایه با عراق محسوب می شود.
به هر حال باید به یاد داشت جدا از بازار بزرگی که در همسایگی کشورمان قرار دارد، مقوله دیگری که توجه به آن اهمیت دارد این بوده که به طور قطع هزینه جابجایی و ارسال کالا به کشورهای همسایه از جمله عراق به دلیل نزدیکی مسافت عدد و رقم بالایی نبوده و براین اساس امکان صادرات به این کشور همسایه می تواند یکی از شاخص های مهمی است که نباید از یاد برد.


 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید