به گزارش بازار مشترک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،استان بوشهر یکی از همسایگان قطر است؛ کشوری که پاییز امسال میزبان جام جهانی فوتبال است. جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از ۳۰ آبان امسال در قطر شروع می‌شود و تا ۲۷ آذر ادامه خواهد داشت.

این کشور جنوبی خلیج فارس تدارک مفصلی دیده تا میزبان خوبی برای این رقابت‌ها باشد.

استان بوشهر که بیشترین مرز را با خلیج فارس دارد، نزدیک‌ترین مسیر دریایی را با قطر دارد و در سال‌های اخیر مراودات تجاری خوبی با این کشور داشته است.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر، بیشتر کالا‌های صادراتی از این استان در سال ۱۴۰۰ به قطر فرستاده شده است.

علی باستین گفت: در یک‌سال اخیر ۸۵۰ هزار تن‌کالا به ارزش بیش از ۹۰ میلیون دلار از بوشهر به قطر صادر شده است.

او می‌گوید: با توجه به برگزاری جام جهانی در قطر، میزان مبادلات بندر‌های بوشهر و دیر به دلیل نزدیکی به این کشور، افزایش یافته است.

محمدتقی ایرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر هم می‌گوید: با توجه به اینکه در آستانه بازی‌های جام جهانی هستیم بوشهر استان پشتیبان قطر خواهد بود.

رقابت میان استان‌ها برای جذب گردشگران جام جهانی

در حالی که مسئولان استان بوشهر می‌گویند می‎‌خواهند در کنار صادرات کالا به قطر، در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال میزبان تماشاگران این رویداد ورزشی باشند، چندی پیش مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفتند که استان‌های تهران، اصفهان، یزد، کرمان، فارس و هرمزگان و جزایر کیش و قشم به عنوان مقصد سفر تماشاچیان جام‌جهانی قطر پیش‌بینی شده‌اند.

این موضوع در حالی مطرح شد که سال ۱۳۹۸ مسئولان وقت استانداری با طمطراق فراوان اعلام کردند که طرح بوشهر توریسم ۲۰۲۲ با هدف جذب گردشگران جام جهانی قطر آغاز شده و پیشرفت خوبی داشته است. البته هیچ‌گاه گزارشی از این پیشرفت ارائه نشد.

اواخر فروردین امسال، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر در پاسخ به اینکه چرا اسم این استان در فهرست میزبانان تماشاچیان جام جهانی نیست، اعلام کرد که با پیگیری‌های مکرر با وزارت متبوع و اعلام آمادگی به منظور فراهم کردن زیرساخت و زمینه حضور گردشگران، بوشهر یکی از استان‌های مقصد مسافران جام جهانی قطر خواهد بود.

اسماعیل سجادی‌منش گفته بود، استان بوشهر از لحاظ بعد مسافت کمترین فاصله را با کشور قطر دارد و با رایزنی و حل مشکل سوخت یارانه‌ای کشتی کروز، به زودی این شناور در خط دریایی بوشهر به قطر و بالعکس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

به گفته وی هم‌چنین با دو شرکت هواپیمایی مذاکراتی انجام گرفته که از بوشهر به قطر و بالعکس مسافر جابه‌جا کند.

خط کشتیرانی بین بوشهر و قطر راه می‌افتد

استاندار بوشهر فروردین امسال در روز‌هایی که تعدادی از مسئولان قطر به کیش رفته بودند به این جزیره رفت تا با آنان گفت‌وگو کند.

کیش یکی از همان جا‌هایی بود که گفته بودند می‌خواهد میزبان تماشاچیان جام جهانی باشد.

احمد محمدی زاده به قطری‌ها گفت: با توجه به برگزاری جام جهانی، صادرات از استان بوشهر به قطر افزایش می‌یابد از جمله صادرات محصولات کشاورزی از بندر دیر به بندر الرویس.

او می گوید: در این نشست مقرر شد یک خط کشتیرانی مسافری بین بندر بوشهر به بنادر قطر ایجاد شود.

استاندار بوشهر، صادرات ۸۰ هزار راس دام از استان به قطر را از دیگر مصوبات نشست با مسئولان قطری دانست و گفت: رئیس اداره بنادر قطر بر گسترش روابط تجاری، اقتصادی و حمل مسافر از بنادر استان بوشهر با توجه به ظرفیت‌های مهم این استان تأکید کرد.

وعده‌ای که عملی نشد!

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیست و هفتم فروردین گفت: به طور قطع خط مسافری بندر بوشهر و بندر قطر راه اندازی می‌شود و سعی ما این است که این خط مسافری طبق گفته وزیر گردشگری در عید فطر راه اندازی شود. البته کشتی مسافری این خط باید آماده شود.

حسین عباس‌نژاد می گوید: هیچ کمبودی در زمینه ناوگان دریایی برای جابه‌جایی مسافران بین بنادر ایران و قطر نداریم و حدود سه هزار صندلی آماده جابه جایی مسافران در این مسیر است که این ناوگان امکان حمل خودرو را هم دارند.

او گفت: فاصله بین بوشهر و قطر ١٠٠ مایل است و اگر تردد با کشتی‌های تند رو انجام شود، این مسیر ۴ تا ۵ ساعته طی می‌شود.

در همان روز‌ها موضوع را از مسئولان استان بوشهر جویا شدیم، اما آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند که قرار است چنین خط کشتیرانی در عید فطر راه‌اندازی شود. آخر کار هم همین شد و این خط عید فطر راه‌اندازی نشد.

کشتی که ۳ سال است در بوشهر لنگر انداخته

بیستم اردیبهشت حرف‌های مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت گردشگری خبرساز شد.

مصطفی فاطمی گفت: در چند روز آینده با حضور وزیر گردشگری نخستین کشتی کروز کشور که از فرانسه خریداری شده از بوشهر در آب‌های خلیج فارس و با ظرفیت ۱۷۰۰ نفر رونمایی می‌شود.

او گفت: چندی پیش به منظور برطرف شدن برخی موانع در راه‌اندازی این کشتی، در قالب هیاتی از کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این کشتی بازدید کردیم که مشخص شد نیازمند میزان بالایی از سوخت است که با تصویب اعطای یارانه سوخت به کشتی‌های تفریحی دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، مشکل سوخت این کشتی برای آغاز به کار در آب‌های خلیج فارس هم اکنون برطرف شده است.

در حالی که این پرسش برای بوشهری‌ها پیش آمده بود که این کشتی کی قرار است به این شهر بیاید، با مشخصاتی که آقای فاطمی داده بود ذهن‌ها به سمت کشتی رفت که از سال ۱۳۹۸ با هیاهو وارد بوشهر شد، اما دیگر نتوانست لنگرگاه این بندر خارج شود.

این کشتی به نام گرند فری ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ برای ایجاد خط باری و مسافری بوشهر به قطر، وارد بندر بوشهر شد.

این شناور با ۱۴۴ متر طول، ۲۶ متر عرض، ۵۰۰ تخت در قالب ۲۵۰ اتاق و ۱۳۰۰ صندلی قرار بود در این مسیر شروع به کار کند، اما نداشتن سوخت یارانه‌ای آن را در لنگرگاه ماندگار کرد.

ایجاد مرکز قرنطینه دامی در بوشهر با سرمایه قطری‌ها

اسفند ۱۴۰۰ مرکز قرنطینه دامپزشکی با سرمایه‌گذاری کشور قطر در شهرستان بوشهر راه‌اندازی شد.

به گفته استاندار بوشهر، این مرکز نخستین اقدام قطری‌ها در بوشهر است و قرار شده در تکمیل آن یک کشتارگاه صنعتی بزرگ و صنایع بسته‌بندی گوشت قرمز ایجاد و به جا‌های مختلف در داخل و خارج کشور صادر شود.

محمدی‌زاده در مراسم افتتاح این مرکز عنوان کرد: مرکز قرنطینه دامپزشکی بوشهر می‌تواند در پشتیبانی مواد پروتئینی مورد نیاز برای مسابقات جام جهانی قطر موثر باشد.

او گفت: همچنین برای پشتیبانی از قطر در مسابقات جام جهانی خطوط پروازی و فعالیت فرودگاهی، اسکان مسافر و دیگر طرح‌های زیرساختی در بوشهر و کیش آماده می‌شود.

دیر دروازه ارتباطی بوشهر و قطر

آذر پارسال هیات عالی رتبه متشکل از رئیس سازمان بنادر قطر، مدیر بندری الرویس، معاون مدیر بندری اطلاعات بندر الرویس، مدیر بخش مطالعات و امور بین الملل، رییس بخش گمرک بندر الحمد، رئیس بازرسی ایکس ری بندر الحمد از ظرفیت بندر دیر بازدید کردند.

در این بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت:۷۳ درصد صادرات استان بوشهر به قطر از طریق بندر دیر صورت گرفته است.

علی باستین گفت: بندر دیر با داشتن قابلیت‌های فراوان نزدیک‌ترین دروازه ارتباطی با قطر است.

یونس باربرز فرماندار دیر نیز گفت: با توجه به مسافت کوتاه بین کشور قطر و بندردیر با ایجاد یک پایانه مسافری دریایی تردد علاقه‌مندان به بازی جام جهانی فراهم خواهد شد.

پایانه مسافری دریایی بوشهر به جام جهانی می‌رسد؟

بیستم اردیبهشت معاون دریایی سازمان بنادر ودریانوردی کشور برای بازدید از روند ساخت پایانه مسافربری دریایی به بندر بوشهر سفر کرد.

مجید علی نازی گفت: این پایانه، بین المللی است و برای حمل و نقل مسافر بین کشور ایران و قطر در نظر گرفته شده است.

او افزود: تمام تلاش خود را به کارمی‌گیریم تا قبل از شروع جام جهانی، مردم بتوانند برای تماشای بازی‌های جام جهانی از این امکانات استفاده کنند.

معاون دریایی سازمان بنادر ودریانوردی کشور وعده داد که اسکله مسافربری دریایی بوشهر تا پایان مرداد به بهره برداری برسد.

بررسی فعالیت‌های صورت گرفته در چند وقت اخیر نشان می‌دهد بوشهر بیشتر از آن‌که بتواند میزبان تماشاگران جام جهانی باشد می‌تواند مبدایی برای صادرات کالا‌های مورد نیاز تماشاچیان باشد و اگر شرایط حمل و نقل دریایی فراهم شود می‌تواند آغازسفری جذاب برای فوتبال‌دوستان ایرانی به محل برگزاری جام جهانی باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید