به گزارش بازار مشترک در پی گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر تاثیر تحریم های روسیه، صنعت فولاد ایران را دچار بحران خواهد کرد. بر اساس همین گزارش نیز رضا شهرستانی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، به روزنامه شرق گفته است که روسیه تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی برای فولاد خود در نظر گرفته و به‌ همین‌ دلیل چین، افغانستان، تایلند و کره جنوبی که مشتریان بزرگ فولاد ایران بودند، این بار فولاد مورد نیاز خود را به روسیه سفارش داده‌اند.

احمد دنیانور دیگر عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز به این روزنامه گفته است در سال ۱۴۰۰ صادرات فولاد شش میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته، اما اکنون روسیه بازارهای ایران را یک به یک تصاحب کرده و اقدام اخیر دولت برای افزایش عوارض صادرات فولاد هم به این مشکل دامن زده و تقریبا صادرات فولاد متوقف شده است.‌

 دنیانور گفته است که صنعت فولاد ایران با سختی فراوان توانسته بود بازارهایی را در سال‌های اخیر در نقاط مختلف دنیا به دست آورد و سالانه بین ۹ تا ۱۱ میلیون تن فولاد صادر کند.

او در توضیح عوارض بر صادرات فولاد نیز گفته است که دولت به بهانه حمایت از بازار داخلی عوارض سنگینی برای فروش اعمال کرده است، اما در واقع دولت تنها برای درآمدهای خود این مالیات را گذاشته است زیرا میزان تولید فولاد هم اکنون در ایران بیش از ۳۰ میلیون تن است و نیاز بازار داخلی فقط ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن فولاد است.

«کشورهای تحت تحریم به دنبال دانش ما در خنثی سازی تحریم‌ها هستند»
 پنج روز پیش علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره کنندگان ایرانی در وین و معاون وزیر خارجه ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تهران، گفته بود که کشورهای تحت تحریم به دنبال دانش ما در خنثی سازی تحریم‌ها هستند.

باقری کنی خنثی کردن تحریم‌ها را توانمندی دانشمندان و صنعتگران ایران خواند و گفته بود این مسئله باعث افزایش ظرفیت دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها شده و قدرت بازدارندگی ایران را هم افزایش داده است.

اخیرا نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «کلاس تخصصی ایران برای دور زدن تحریم» گفته بود که روسیه در صدد استفاده از تجربه حکومت ایران در این زمینه است.

این نشریه با توصیف ایران به عنوان «بانک مرکزی تروریسم» نوشته بود که حکومت این کشور «می‌تواند به روسیه در مورد کاهش فشار ناشی از تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین آموزش بدهد» و افزوده است: مهمترین منبعی که تهران می‌تواند با مسکو به اشتراک بگذارد، تخصص در دور زدن تحریم‌های غرب است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید