بازار مشترک - الهام صادقی: طبق آمارهای ارائه شده از سوی گمرک کشور در سال گذشته، حدود هفت میلیون و ۷۵ هزار تن گندم معمولی به کشور وارد شده که ارزش آن دو میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار بوده است. میزان وارداتی که به نظر می رسد باید آن را بالاترین مقدار واردات سالانه گندم در بازه زمانی 10 ساله اخیر دانست.

این در حالی بوده که پیش از این و در سال های گذشته قرار بر این بود که کشور بتواند به خودکفایی در زمینه گندم دست یابد، هدف گذاری که محقق نشد و اکنون نیز دست نیافتن به این هدف موجب شده تا در کنار حذف یارانه آرد، همچنین بقیه مقولات مربوط به یارانه و ارز دولتی بهای برخی از نان ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد. 

باگت فرانسوی 15 هزار تومانی شد

براین اساس نان باگت معمولی به 10 هزار تومان و باگت فرانسوی به 15 هزار تومان برسد. افزایش بهایی که تنها به این خوراکی محدود نمی شود و به طور قطع می تواند بهای تمامی غذاهایی که در اغذیه فروشی ها با این نوع از نان به مشتریان عرضه می شود افزایش دهد، خوراکی هایی که گاها بسیاری از اقشار کم توان آن را بهانه ای برای داشتن تفریح و صرف یک غذای ارزان در بیرون از خانه می دانستند.

از سوی دیگر اما بسیاری از مردم بر این باور هستند که بهای نان های سنتی نیز به زودی افزایش خواهد یافت، البته این را هم باید عنوان کرد، تا به امروز متولیان امر بر این موضوع تاکید داشته اند که نان های سنتی گران نخواهند شد و این اتقاق تنها مربوط به نان های صنعتی بوده است.
با این وجود اما طرح برنامه های جدید برای نان در کشور و اظهارات بیان شده در زمینه اختصاص کالا برگ الکترونیکی برای آن همچنین میزان مصرف مشخص برای هر فرد خواسته و ناخواسته این موضوع را به ذهن متبادر می کند که قرار است کالای مذکور به زودی به خوراکی پرهزینه در سفره ها تبدیل شود. به عبارتی می توان گفت این ضرب المثل را به ذهن متبادر می کنند که «قسم را باور کنم یا دم خروس را»
به این ترتیب بعد از کمرنگ شدن نقش برنج و برخی از خوراکی های پروتئینی اکنون این دلنگرانی برای یکی از قوت های قالب ایرانیان نیز مطرح شده است.

کارت بانکی مخصوص واقعی یا غیر واقعی؟

علاوه براین با توجه به اینکه در نامه اخیر عباس تابش، معاون وزیر صمت به معاون صنایع عمومی همین وزارتخانه که در آن به بحث نرخ گندم بخش صنف و صنعت از سوی وزارت جهاد کشاورزی، همچنین مکاتبات صورت گرفته در این زمینه اشاره شده، در نتیجه موضوع به افزایش بهای ماکارونی رسیده که در آن به قیمت آرد نیز اشاره شده است، می توان گفت افزایش بهای آرد که خود به طور قطع نشات گرفته از بهای گندم به نوعی تایید کننده این امر بوده که محصولاتی که اساس تولیدشان گندم است به زودی با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.
همچنین آنگونه که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در صفحه شخصی اش در فضای مجازی نوشته است، دولت اجرای طرح در خصوص نان سنتی را به خود به این وزارتخانه سپرده است. براین اساس از هفته جاری در برخی استان‌ ها طرح توزیع نان آغاز خواهد شد.

توزیعی که در برخی از اظهار نظرها درباره ان صحبت از کارت بانکی مخصوص به میان آمده است. کارتی که این روزها تصویری هرچند شاید غیر واقعی از آن در فضای مجازی منتشر شده و البته بسیاری از مسئولان صحت آن را رد کرده اند.

با این وجود ولی با توجه سخن مهدی ورقایی، مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان که این طرح به شکل پایلوت در آن عملیاتی شده است، مبنی بر اینکه توزیع نان با کارت بانکی مخصوص، می توان گفت؛ این موضوع به میزان زیادی صحت دارد. آنچه که به طور قطع خود شروعی بر گران شدن این خوراکی برای اقشار ضعیف جامعه و خالی شدن سفره های آنها حتی از نان خواهد بود.

سهمیه هر فرد ۲۵۰ گرم تا نان 25 هزارتومانی

ضمن اینکه با استناد به صحبت های محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص توزیع نان با کارت بانکی و اینکه این طرح قرار است به صورت آزمایشی در زنجان و احتمالا از اول خردادماه اجرایی شود و در آن سهمیه هر فرد ۲۵۰ گرم نان در روز خواهد بود، به زودی باید منتظر ماند تا شاد گران شدن نان باشیم، زیرا که برای بسیاری از افزاد نان قوت قالب بوده و براین اساس ناچار به خرید آن به نرخ آزاد خواهند بود.

در کنار آنچه که اشاره شد می توان به پستی در فضای مجازی اشاره کرد که در آن یکی از کاربران اینستاگرام آورده است « امروز در تحریریه خواستیم برای صبحانه نان سفارش بدیم. قیمت نان سنگک که روز پنجشنبه 7 هزار تومان بود، امروز ۱۶ اردیبهشت، با بیش از ۳ برابر افزایش قیمت به ۲۵ هزار تومان رسیده است.

سهمیه هر فرد ۲۵۰ گرم تا نان 25 هزارتومانی
این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که قیمت نان سنتی تغییری نمی کند...»

البته این کاربر تصویر صفحه اینترنتی که قصد سفارش نان از آن را داشته و در آن قیمت های نیز درج شده آورده است تا نوشته اش مستند باشد.

براین اساس به نظر می رسد کفه ترازو از انکار مسئولان به سمت و سوی واقعی بودن شنیده ها هر لحظه سنگین و سنگین تر می شود. آنچه که این پرسش را مطرح می کند که به واقع در شرایطی که کشور با بحران اقتصادی حتی در زمینه کالاهای اساسی دست به گریبان است، آیا افزایش بهای نان که درصد بالایی از سفره های اقشار نیازمند و ضعیف حتی متوسط را شامل می شود، اقدامی منطقی بوده است آن هم به بهانه مدیریت مصرف و مقابله با قاچاق؟! در حالی که جدا از صحت و سقم این ماجرا به طور قطع راه های زیادی برای مقابله با قاچاق آرد و گندم وجود دارد.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید