بازار مشترک - الهام صادقی: البته به تازگی با تشکیل کارگروهی متشکل از نهادهای ذی ربط تلاش شده تا اقداناتی در این بخش مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده اند؛ نحوه تعامل با رمز ارزها در مراحل نهایی و تصویب است.

رمز ارزها مقوله ای بوده که مدت ها به موضوعی پرمناقشه در کشورمان تبدیل شده و بسیار از افرادی که تمایل به تهیه ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین داشته و دارند، به درستی نمی دانند این اقدام آنها قانونی یا غیرقانونی است.

بازاری که برای مشتریان خاکستری است

براین اساس بازار مذکور به فضایی خاکستری برای مشتریان تبدیل شده که اگرچه روزانه امکان معامله حجم قابل توجهی از چنیندارایی های دیجیتالی وجود دارد، اما این سردرگمی گاها برای بسیاری از علاقمندان به تهیه رمزارزها را سرگردان می کند. براین اساس این سئوال که آیا به واقع خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی های اینترنتی مجاز هست؟ در اذهان بسیاری از افراد شکل گرفت.
در این میان اگرچه پلیس با تولیدکنندگان غیرقانونی ارزهای دیجیتال همواره برخورد می کرده و می کند، اما در اصل حداقل تا به امروز قانونی اصولی در این زمینه وجود نداشته که بتواند میان باید و نباید، درست و غلط، قانونی و غیرقانونی در این زمینه حد و مرزی را مشخص کند.
آنچه که در نهایت موجب شد تا در زمستان گذشته با توجه به فراگیری جهانی دارایی دیجیتال و شاید هم رواج استفاده از ارزهای دیجیتالی در برخی از کشورها زمزمه هایی در این زمینه به گوش برسد که  دولت و مجلس البته با همکاری بانک مرکزی و بعضی دیگر از دستگاه ها و نهادهای ذی ربط تدبیر و تصمیمی برای تعیین تکلیف این موضوع بیاندیشند.
آنچه که مقرر شد تا در قالب همایش کاربردی اقتصاد بلاکچین و آینده دارایی‌ های دیجیتال البته با حضور شرکت‌ های فعال در این زمینه مدنظر قرار گیرد.

وجود میلیون ‌ها کیف پول فعال رمزارزی در کشور

این در حالی بود که آمارهای غیر رسمی حکایت از این داشت که میلیون ‌ها کیف پول فعال رمزارزی در کشورمان وجود دارد، علا.ه براین روزانه مقدار قابل توجهی پول به واسطه رمز ارزهایی از جمله بیت کوین در ایران جا به‌ جا می شود و براین اساس نخستین گامی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد تعریف چهارچوبی اصولی و البته قانونی است، آنچه که به وضوح مشخص است.
البته باید به این موضوع را نیز اشاره کرد که قانون‌ گذاری در بازارهای فعال در حوزه های مالی و پولی و توافق در مورد دارایی های دیجیتال با مسائل عدیده و اختلاف نظرهایی رو به رو است که به طور قطع فرایند قانون ‌گذاری در این زمینه را با چالش هایی مواجه خواهد کرد.
ضمن اینکه باید به یاد داشت اکنون بازار رمز ارزها بازاری شناخته شده و در حد تبدیل شدن به بازاری با حضور تعداد فعالان قابل توجهی است که هر روز نظر مساعد تعداد زیادی از سرمایه گذاران ایرانی را به خود جلب می کند تا به آنجا که اکنون شاهد توسعه بیشتر پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز در کشورمان هستیم.

وجود حدود 5 میلیون فعالان ایرانی بازار رمز ارزها

براین اساس آخرین گزارش های نوبیتکس درباره بازار ارز دیجیتال ایران بیانگر این امر بوده که سه میلیون و 500 هزار نفر به طور مستقیم از طریق نوبیتکس در بازار رمزارزها فعالیت می‌ کنند. همچنین می توان تخمین زد که تخمین زد که تعداد فعالان ایرانی بازار رمز ارزها به پنج میلیون نفر می‌ رسد.
ضمن اینکه برآوردها نشان می دهد؛ ایرانی‌ ها در سال گذشته میلادی فقط در نوبیتکس، بیش از  154میلیون مرتبه اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کرده ‌اند.
علاوه براین نوبیتکس اعلام کرده؛ 89 درصد از معاملات این پلتفرم در بازارهای ریالی انجام می‌شود و در بازدید صفحات هم 92درصد مربوط به بازارهای ریالی است.

دوج ‌کوین صدرنشین انتخاب سرمایه گذاران ایرانی

جالب است بدانید که در کشورمان بیشترین میزان سرمایه مربوط به رمز ارز دوج ‌کوین است، در حالی که این علاقمندی در سایر کشورها به بیت کوین اختصاص دارد.
به این ترتیب گفته می شود؛ دوج‌ کوین در سبد دارایی 33درصد سرمایه ‌گذاران ایرانی قرار دارد، الباه 17درصد کل دارایی‌های موجود در کیف پول‌های کابران نوبیتکس هم دوج‌کوین است. 
چنین استقبالی از دارایی های دیجیتال موجب شده تا این موضوع بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد که تبادل و نگهداری ارزهای دیجیتالی باید بیش از گذشته در کشورمان مورد توجه قرار گیرد، وظیفه ای که به معاونت اقتصادی دولت واگذار شده و همانطور که اشاره شد بانک مرکزی هم در کنار بعضی دیگر از وزارتخانه‌ ها در کارگروهی که در این زمینه تشکیل شده است حضور دارد.

نباید چندان به موضوع رمزارزها دامن زد

در این راستا مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی عنوان کرده است که ما در بانک مرکزی معتقد هستیم، نباید چندان به موضوع رمزارزها دامن زده شود چرا که این امر می ‌تواند حاکمیت پولی کشور را دچار مشکل کند، با این وجود نمی توان فضای بهره‌مند شدن کشور از بحث تکنولوژی بلاکچین را هم بست اعلام کرد فعالیت در این حوزه ممنوع است.

تمامی این موارد موجب شده تا در نهایت متولیان امر اعلام کنند که نهادهای مسئول از جمله وزارت صمت با محوریت سامانه جامع تجارت از رمز ارز استخراج شده در کشور در این زمینه تصمیم گیری خواهند کرد، آنچه که در حال حاضر موجب شده تا تصمیماتی که در جلسه کارگروه اقتصاد دیجیتال تا حدی مورد جمع بندی قرار گرفته آماده ارائه به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای تصویب باشد.

اکنون باید منتظر ماند و دید نحوه تعامل با رمز ارزها که در مراحل نهایی و تصویب است، چه آینده ای را در زمینه دارایی های دیجیتال برای سرمایه گذاران کشورمان رقم خواهد زد.

ضمن اینکه اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که در حوزه تنظیم قانون و مقررات در سطح بانک مرکزی باید به مسئلٔه تفاوت ارزهای دیجیتال با دارایی های رمزنگاری شده نیز توجه شود، زیرا که در این زمینه توجه ویژه به ماهیت و طبقه بندی بسته به کارکردهای هریک از این موارد از اهمیت به سزایی برخوردار است. چالش های ساختاری و ابهامات حقوقی، جنبه های مثبت و منفی، در کنار رویکردهای مختلف حوزه کسب و کار با ارزهای دیجیتال ازجمله موضوعاتی به شمار می روند که باید مدنظر باشند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید