بازار مشترک - الهام صادقی: به نظر می رسد بحران ها و نوسانات اقتصادی نشات گرفته از وقایع جهانی اخیر موجب شده تا محبوبیت ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین در تعداد قابل توجهی از کشورها افزایش یابد، آنچه که شاید در کنار بسیاری از دلایل که تا به امروز شاهدش بوده ایم، می توان افزایش تعداد دستگاه های نصب شده در جهان در بازه زمانی سه ماهه نخست سال جاری میلادی را یکی از نشانه های آن دانست.

نصب حدود 3 هزار دستگاه جدید در 3 ماه

آنگونه که آمارها نشان می دهد شرکت‌ های عرضه ‌کننده خودپردازهای ارز دیجیتال در مدت اشاره شده دو هزار و 759 دستگاه جدید را در کشورهای مختلف نصب کرده اند.
از سوی دیگر به این موضوع نیز باید پرداخت که مدتی است رقابت برای کسب محبوبیت بیشتر بین اتریوم و بیت کوین شدت گرفته است، تا به آنجا که حتی عنوان شده نوسانات صعودی بهای اتریوم،  شاید موجب شود بزرگترین شبکه غیر متمرکز جهان در زمینه ارزهای دیجیتالی از بیت ‌کوین سبقت گرفته حتی در آینده صدر نشین جدول ارزش بازار شود. روندی که خود می تواند نشانه ای برای افزایش محبوبیت رمز ارزها در جهان باشد.
ضمن اینکه باید گفت؛ قابلیت قرارداد هوشمند بلاک چین برای اتریوم هم می تواند عاملی موثر در این زمینه به شمار رود.

افزایش استقبال از اتریوم

علاوه براین عنوان می شود؛ در صرافی ‌های ارزهای دیجیتال موجودی مربوط به اتریوم کاهش یافته و دارندگان این رمز ارز نیز همچنان تمایلی به فروش داشته های خود ندارند.
در این میان داده‌ های درون زنجیره‌ ای اتریوم حکایت از این دارد که در دو سه تا هفته اخیر میزان قابل توجهی از این ارز دیجیتال از صرافی ‌ها خارج شده‌ است که نشان دهنده افزایش استقبال از این رمز ارز است.
به عبارتی موجودی اتریوم در صرافی‌ ها به کمترین میزان خود از سپتامبر ۲۰۱۸ رسیده است و باید این شرایط را عاملی برای افزایش تمایل تریدرها برای نگه داشتن این آلت کوین برتر دانست که دلیل عمده آن احتمال افزایش قیمت آن در ماه های آینده است.

باقی ماندن تنها 2میلیون بیت‌ کوین برای استخراج

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این بوده که آمارهای منتشر شده بیانگر این امر است که تا نخستین روز آوریل به عبارتی ۱۲ فروردین تعداد بیت‌ کوین ‌هایی که استخراج شده اند به رقم 19 میلیون رسید، این در حالی بوده که تنها ۲۱ میلیون از این رمزارز برتر بازار وجود خواهد داشت به این ترتیب فقط دو میلیون بیت‌ کوین دیگر برای ورود به چرخه گردش رمز ارزها باقی مانده است. این امر می تواند نشانه ای برای وقوع موج دیگری از تغییرات قابل توجه در این بازار باشد.
بنابراین افزایش قابل توجه تعداد دستگاه های جدید میتواند تاییدگر این موضوع باشد که به زودی باید منتظر برخی تحولات در این زمینه بود، زیرا که بیت کوین دات کام در پایان سال گذشته میلادی اعلام کرده بود تعداد خودپردازهایی که در سراسر جهان نصب ‌شده است، رقمی در حدود 33 هزار و 900 مورد بوده که این تعداد در روزهای پایانی ماه مارس به عبارتی اسفندماه سال 1400 به  36 هزار و 659 رسیده است. به این معنا که تنها در بازه زمانی 93 روزه تعداد این خودپردازها 8.13 درصد رشد را تجربه کرده است که عدد و رقم قابل توجهی است.
به این ترتیب بسیاری از افراد بر این باور هستند که با توجه به درنظر گرفتن محدودیت عرضه بیت کوین باید منتظر ماند که افزایش تقاضا و کمبود این رمز ارز در بازار ارزهای دیجیتال ارزش آن را بیش از پیش افزایش دهد.
بنابراین با توجه به آنچه که پیش تر عنوان شد مبنی براین که بیش از 90  درصد کل بیت‌ کوین‌ ها استخراج شده اند، به احتمال زیاد زمان وقوع این اتفاق چندان دور نخواهد بود.

استخراج یک بلاک جدید هر 10 دقیقه

این در حالی بوده که بررسی ها نشان می دهد استخراج 19 میلیون بیت کوین 13 سال زمان برده است، که با احتساب اینکه در سال های نخست تعداد این دستگاه های خودپرداز اندک بوده به طور قطع زمانی که برای استخراج و گردش دو میلیون بیت کوین باقی مانده نیاز است بسیار کمتر از زمانی که در گذشته لازم بوده خواهد بود.
اشاره به این موضوع نیز خالی از لطف نیست که یک بلاک جدید هر 10 دقیقه یک بار، استخراج می ‌شود و اکنون هر بلاک جدید، 6.25 بیت‌کوین وارد گردش می ‌کند که پاداش ماینرها است. این پاداش هر چهار سال یک بار به یک دوم کاهش می ‌یابد.
در توضیح بیشتر می توان گفت که دستگاه های مذکور یا همان ماینرها پیش از سال 2012، 50 بیت‌کوین دریافت می‌ کردند که این عدد در سال 2012، این مقدار به 25 بیت ‌کوین رسید. در گام بعدی نیز با توجه به فرمول اشاره شده در زمینه کاهش این میزان در هر چهار سال به 12 بیت ‌کوین کاهش یافت به این ترتیب می توان پیش بینی کرد تا پایان سال 2024  ماینرها تنها 1.56 بیت‌ کوین برای تایید یک بلاک به دست آورند.

وابسته شدن ماینرها به کارمزدها تراکنش ها بعد از سال 2140

روندی که تا زمان استخراج تمامی بیت‌ کوین‌ ها ادامه دارد. آنگونه که گزارش blockchain.com نشان می دهد براین اساس عرضه باقیمانده بیت ‌کوین ها نیز تا فوریه ۲۱۴۰ استخراج خواهند شد.
پس از آن نیز این ارز دیجیتال به دارایی  کمیاب تبدیل خواهد شد و در ادامه نیز ماینرها به جای پاداش ‌های بلاک، به کارمزد تراکنش‌ ها وابسته می شوند.
به این ترتیب کارمزدها منبع اصلی درآمد بوده و به احتمال زیاد شبکه بیت کوین در قالب اقتصادی بسته عمل خواهد کرد که در آن کارمزد تراکنش  ‌ها مانند مالیات‌ها ارزیابی می شود.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید