کهگیلویه ‌و بویراحمد در دوره پیش از حمله اعراب به ایران قسمتی از منظقه "انشان" بود و در دوره ساسانی با عنوان "به آمد کواز"، "ارگان" و قسمت کوهستانی آن به نام "زم زمیگان" معروف بود. در سده‌های اخیر این منطقه اسامی متفاوتی داشته است تا آنکه در سال ۱۳۴۲ به دلایل سیاسی کهگیلویه و بویراحمد نام گرفت.

عکس: نقوش برجسته تنگ سولک (سروک) در شهرستان بهمئی


سرزمین چهارفصل

کهگیلویه و بویر احمد که در جنوب غربی ایران قرار دارد که به سرزمین چهار فصل شهرت دارد. این استان از شمال با چهار محال بختیاری، از شمال شرق با استان اصفهان، از شرق با استان فارس، از غرب با استان خوزستان و از جنوب با استان بوشهر هم جوار است. کهگیلویه و بویر احمد دارای ۵ شهرستان، و ۴۱ دهستان و ۱۴ شهر است. یاسوج مرکز این استان محسوب می‌شود.

عکس: میدان آریو برزن


قله دنا

دنا بلند‌ترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در غرب ایران است. ارتفاع این قله ۴۴۰۹ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته است. شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد.

عکس: دو بزکوهی در منطقه حفاظت شده دنا


دژکوه

دژکوه نام کوهی است بلند در بخش گرمسیری سوق از توابع شهرستان کهگیلویه که در دوران قدیم با توجه به موقعیت خاص آن بعنوان دژی مستحکم در برابر اقوام مهاجم از آن استفاده می‌شد. این محل زادگاه حسین پناهی است.

عکس: حسین پناهی، شاعر، نویسنده و بازیگر در زادگاه‌اش


مارین

روستای مارین یکی از روستاهای تاریخی ایران است. راه سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (دوره هخامنشیان)، از هفت کیلومتری این روستا عبور می‌کرد. موقعیت روستای مارین، در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان سبب احداث قلعه‌های متعدد راهبانی در آن شده است.


غار یخی

یکی از غارهای منحصر به فردی است که در ارتفاع صعب العبور دیواره شمالی منطقه حفاظت شده دنا و در جنوب روستای خفر قرار دارد. مهمترین مشخصه این غار وجود قندیل های یخی در دیواره آن در چهار فصل سال، خصوصا فصل تابستان است.


تنگ گنجه‌ای

این مکان تفریحی در ۱۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج، منطقه‌ای خوش آب و هوا با رودخانه‌ای زلال و پوشیده از جنگل است که از دل کوه‌های دنا می‌جوشد.


تنگ مهریان

این تنگه که رودخانه مهریان از آن می‌گذرد درشمال شهر یاسوج قرار دارد. برخی از پژوهشگران تاریخ باستان معتقدند، آریو برزن سردار ایرانی در این مکان راه را بر لشکر اسکندرمقدونی بسته است.


چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس چرام یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی منطقه می‌باشد. زمین حاصلخیز منطقه باعث شده که از هر نوع درخت در این باغ پرورش یابد. باغ دارای چندین چشمه است. آب چشمه‌ها در جویبارهای مشبکی که با اصول معماری قابل توجهی تراس بندی شده به استخر اصلی سرازیر می‌شود.


گردنه شلال‌دان

منطقه‌ای بسیار سرسبز با تپه ماهورها. گردنه شلال‌دان در شهرستانهای گچساران و باشت ترکیبی از طبیعت و آثار باستانی است. از اماکن تاریخی این شهرستان می‌توان به چهارطاقی خیرآباد و اثرباستانی "دو گور دوپا" اشاره کرد.


چشمه می‌شی

چشمه در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر سی‌سخت قرار دارد و یکی از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های زاگرس محسوب می‌شود که به آن چشمه "بشو" نیز می‌گویند.


دریاچه سد شاه قاسم

این دریاچه زیبا که در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج قرار دارد، محیطی زیبا در ترکیب با جنگل‌های بلوط به وجود آورده است.


دریاچه کوه گل

این دریاچه در شمال شرقی شهر سی سخت واقع است. اطراف دریاچه کوه گل را گل‌های نرگس، بنفشه وزنبق پوشانده است. این دریاچه که در ارتفاعات دامنه نزدیک به قله کوه گل دنا واقع شده به آسانی قابل دسترسی بازدیدکنندگان است.


شهر کهنه دهدشت

این محدوده تاریخی که در کنار شهر جدید دهدشت قرار دارد، بلاد شاپور نیز نامیده می‌شود. بلاد شاپوربا وسعت ۴۰ هکتار، قدمت تاریخی آن دستکم به دوران صفویه بر می‌گردد. این شهر به واسطه قرار گرفتن بر سر راه پایتخت صفویان به بنادر جنوبی و نیزنزدیکی به شهر ارجان یا بهبهان کنونی نقش موثری در تجارت آن زمان ایفا می‌کرد.


منطقه حفاظت شده دنا

این منطقه بیش از ۸۰هزار هکتار وسعت دارد. سایت گوزن زرد ایرانی با ۱۷ راس گوزن هم در این منطقه قرار دارد. به نوشته وب‌سایت‌های گردشگری در ایران در طول سال هزاران کوهنورد ایرانی و خارجی به دنا صعود می‌کنند.

عکس: کبک کوه دنا


شهر سی‌سخت

سی سخت با طبیعت رازگونه در میان چنگ‌های هزارساله بلوط قرار دارد. نام این شهری که در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد، برگرفته ازنام سی پهلوان نامی کی خسرو کیانی و کشته شدن آنان در محلی بنام گردنه بیژن در دل قلل دنا است.


نقوش برجسته تنگ سروک

این نقوش در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شهر بهبهان، در شهرستان بهمئی قرار دارد و قدمت آن به ۲۹۹ میلادی برابر با حکومت اشکانیان در ایران می‌رسد و منسوب به شاهزادگان الیمائی است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید