به گزارش بازار مشترک به نقل از ایسنا،محمدتقی صابری صبح امروز، ۲۷ دی ماه، در همایش تقویت همکاری ایران و تاجیکستان که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برای انجام فعالیت‌های اقتصادی با کشور تاجیکستان به طور مشخص ابتدا باید نیاز بازار این کشور را ارزیابی کنیم. البته کار سفارت بسترسازی است و اعتقاد داریم برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده بخش خصوصی باید جلودار باشد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در خصوص صادارت به کشور تاجیکستان داشتیم، انسداد مسیر ترانزیت توسط ترکمنستان به تاجیکستان بود که به همین دلیل کالاها ابتدا به کشور دیگری می‌رفت. خوشبختانه با تفاهم ۲ کشور ترکمنستان و تاجیکستان هم‌اکنون کالا به صورت مستقیم از مبادی خروجی کشور به سمت تاجیکستان صادر می‌شود.

سفیر فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار ایران در تاجیکستان با اشاره به ضرورت برندسازی در کالاها برای توسعه صادرات آن عنوان کرد: تاجیکستان امروز تاجیکستان ۳۰ سال گذشته نیست. امروز اگر بخواهیم با برنامه چند سال پیش در بازار این کشور فعالیت کنیم، قطعا موفق نخواهیم بود. تاجران ایرانی برای حضور در نمایشگاه سال جاری با توجه به تحولات مثبت در روابط بین ۲ کشور باید نیاز بازار تاجیکستان را درک کرده و قوانین و استانداردهای مورد نظر را رعایت کنند.

تاجیکستان پایگاه مهم استراتژیک منطقه‌ای در مبادلات تجاری استان محسوب می‌شود

در ادامه، مرتضی اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم توسعه و افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای خارجی است. همچنین فرهنگ و زبان مشترک ایران و تاجیکستان سهم به‌سزایی در ارتقای تولید، کیفیت و کارآفرینی صنعتی دارد.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی عضو کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان است، افزود: کشور تاجیکستان پایگاه مهم استراتژیک منطقه‌ای در مبادلات تجاری استان محسوب می‌شود. همچنین این کشور خواستگاه مهمی برای تجار و بازرگانان کشور به خصوص تجار خراسان رضوی است.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: خوشبختانه شکل‌گیری اتاق مشترک ایران و تاجیکستان فرصت مناسبی برای ایجاد همسبتگی بین تجار ۲ کشور در عرصه تجارت است. تلاش داریم با استفاده از این فرصت ارزشمند زمینه تقویت همکاری‌های دوجانبه بین ۲ کشور را فراهم کرده و از تمام توان برای ارتقا و بهینه‌سازی روابط برای شناسایی و حل موانع بهره ببریم.

اشرفی تصریح کرد: امیدواریم با تقویت و توسعه تلاش‌های این نهاد و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان حضور تاجرنماها در صحنه تجارت از میان برداشته و به سمت  کیفی‌سازی که هدف کشور و استان است، حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی به جز تجارت در حوزه خدمات فنی‌ومهندسی نیز حرف اول را بین استان‌های کشور و منطقه می‌زند. امیدواریم در این زمینه و سایر زمینه‌ها از جمله ساختمان، انرژی، معدن و... نیز همکاری بخش خصوصی و شهرداری را همراه خود داشته باشیم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید