به گزارش بازار مشترک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،سعید خطیب‌زاده گفت: ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مولفه را نداشته باشد، در دستور کار ما قرار ندارد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، «همه طرف‌های برجام باید تلاش کنند که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است و همچنین چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها که وفق برجام باید انجام می‌شده، به طور موثر انجام می‌شود که این‌ها با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.»

ایده توافق موقت بین ایران و آمریکا از آنجایی آغاز شد که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند رسیدن به یک توافق جامع و جدید بین ایران و کشور‌های دیگر، بسیار زمان‌بر است. به خصوص که گفته می‌شود در جریان مذاکرات جدید فقط شش کشور حضور ندارند و پای کشور‌های دیگر هم به میان آمده است و رسیدن به یک توافق همه جانبه زمان‌بر است.

روز پیش از نشست خبری خطیب زاده، روزنامه رأی‌الیوم با پیش کشیدن دوباره موضوع توافق موقت مدعی شده بود ایران و آمریکا در دور نهایی مذاکرات بر سر یک توافق موقت دو ساله به اتفاق نظر رسیده اند. این رسانه مدعی شده این دور از مذاکره به توافقی موقت و ۲ ساله ختم شده تا مرحله آزمایش و اعتمادسازی باشد و به موجب آن آمریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوره ترامپ را لغو کند.

بر اساس ادعای این روزنامه، ذخایر اورانیوم ایران در این توافق به روسیه منتقل خواهد شد و در لحظه خروج آمریکا از توافق موقت، به ایران بازمی‌گردد. همچنین در صورت خروج آمریکا از توافق، ایران از همانجایی که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده دوباره شروع خواهد کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک مشهور به برجام در راستای توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم لوزان در روز سه‌شنبه ۲۳ تیر ۹۴ بین ایران و گروه ۱+۵ منعقد شد. اما سه سال بعد و با اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۷ آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج می‌شود. بر اساس اظهارات محمدجواد ظریف وزیرسابق امورخارجه، طی این توافق ایران در قبال لغو تحریم‌ها متعهد به پذیرش محدودیت‌هایی در بخش‌های فنی و هسته‌ای تاسیسات هسته‌ای شد.

خطیب زاده در انتهای نشست خبری خود با اشاره به موضوع ملاقات‌های صورت گرفته برخی کشورها با عربستان در حاشیه مذاکرات وین، این ملاقات‌ها را محدود به عربستان ندانست و گفت: تمام کشور‌ها در وین رفت و آمد می‌کنند ضمن اینکه این رایزنی‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست و در گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌داد.

در ادامه، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که قرار است امیرعبداللهیان در آخر هفته جاری به چین سفر کند.

نقشه راه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین یکی از موضوعاتی است که قرار است در این سفر مورد بحث و تبادل‌نظر قرار بگیرد.

خطیب‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات افغانستان گفت: وضعیت امروز مردم افغانستان دغدغه بسیار بزرگ ایران است. سفر هیئت افغانستانی به تهران در چارچوب این دغدغه بزرگ بود که چگونه می‌توان افغانستان را از این وضعیت ناخوشایند کنونی خارج کرد. باید به هیئت حاکمه افغانستان وقت بدهیم که در چارچوب مورد نظر گام بردارد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، «فعلا در نقطه به رسمیت شناختن افغانستان قرار نداریم و مولفه های ایران در دیدار امیرخان متقی با امیرعبداللهیان گفته شد.»

سرپرست وزارت خارجه افغانستان روز گذشته با وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: رهبران طالبان شاخص‌های قابل قبول در خصوص تشکیل دولت فراگیر را تامین کنند.

به گفته وزیر خارجه کشورمان، «ایران ضمن تداوم کمک‌های بشردوستانه، از ظرفیت‌های منطقه‌ای نیز برای کمک‌های بیشتر به منظور کاهش مشکلات مردم افغانستان بهره خواهد گرفت.»

برگزاری دور پنجم گفت‌وگوها میان ایران و عربستان به میزبانی عراق از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست خبری بود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید