در روزهای آغازین سال ۲۰۲۲ ارزش سهام کمپانی آمریکایی اپل به سه هزار میلیارد دلار رسید. فروش عمده اپل مربوط به گوشی‌های «آیفون» است. تبلت‌های «آی‌پد» و کامپیوترهای «مک» نیز از محصولات پرفروش این برند آمریکایی هستند.

 

اگر کسی در ماه دسامبر سال ۱۹۸۰ که شرکت اپل وارد بازار بورس شد تنها یک هزار دلار سهام این کمپانی را خریداری کرده باشد، الان ارزش سهام او به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسیده است.

 

اولین آیفون ساخت اپل در ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی توسط استیو جابز، مدیرعامل سابق این شرکت، عرضه شد و از آن زمان ارزش سهام این شرکت تقریبا ۵۸ برابر شده است.

 

شرکت سرمایه‌گذاری «فان‌گارد» یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون معادل ۳/ ۷ درصد سهام کمپانی اپل را در اختیار دارد. در روزهایی که ارزش هر سهم اپل به ۱۸۲ دلار رسید ارزش کل سهام این شرکت سرمایه‌گذاری نیز به ۲۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

 

وارن بافت ۹۱ ساله در سال ۲۰۱۶ خرید سهام شرکت اپل را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۸ میزان سهام خود را به ۳۶ میلیارد دلار یا ۵ درصد کل سهام اپل افزایش داد. او حال با ۴/ ۵ درصد دومین سهامدار بزرگ شرکت اپل است. بافت وقتی در سال ۲۰۱۶ خرید سهام اپل را آغاز کرد، ارزش هر سهم این شرکت ۳۰ دلار بود که حال به ۱۸۲ دلار رسیده است.

 

شرکت مدیریت ثروت «بلاک راک» یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات مالی چند ملیتی آمریکا است که دارایی تحت مدیریت آن ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است. این شرکت ۸/ ۴ درصد سهام کمپانی اپل را در اختیار دارد و در رتبه سومین سهامدار بزرگ اپل قرار گرفته است.

 

لورن پاول جابز ۵۸ ساله همسر استیو جابز، از بنیانگذاران کمپانی اپل بود. جابز در سال ۲۰۱۱ درگذشت. لورن پاول جابز از سهامداران بزرگ کمپانی اپل است و همچنین ۸ درصد از سهام شرکت والت دیزنی را نیز در اختیار دارد. نشریه اقتصادی فوربس ثروت او را ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرده که در رتبه ۹۵ لیست ثروتمند‌ترین افراد جهان قرار می‌گیرد.

 

آرتور لوینسون ۷۱ ساله طبق آخرین آمار منتشر شده، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم کمپانی اپل را در اختیار دارد که طبق ارزش کنونی هر سهم، ارزش کل سهام او به ۸۱۹ میلیون دلار می‌رسد. لوینسون رئیس هیئت مدیره شرکت «Genentech» و عضو هیئت‌ مدیره شرکت‌های اپل و گوگل نیز است. (عکس در حال دریافت مدال تکنولوژی و نوآوری سال ۲۰۱۴ از بارک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا)

 

تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل است. او در سال ۱۹۹۸ به عنوان معاون رئیس در امور جهانی به شرکت اپل پیوست و از سال ۲۰۱۱ مدیر عاملی این شرکت را برعهده گرفت. تیم کوک ۸۳۷ هزار سهم اپل (آمار مربوط به سال ۲۰۲۰ است) را در اختیار دارد که ۲ ۰/ ۰ درصد کل سهام کمپانی است.

 

جف ویلیامز ۵۹ ساله از مدیران ارشد کمپانی اپل است. او نیز با ۴۹۰ هزار سهم از سهامداران بزرگ شرکت اپل محسوب می‌شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید