سعید خسروی- کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی:

 از آنجا که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای گردشگران مسلمان هم‌راستا نبودن ارزش‌ها، رفتارها و باورهای اعتقادی در فرهنگ غنی اسلامی با ساختار فرهنگی بسیاری از کشورهای جهان است، ناگزیر با محدودیت‌هایی مواجه هستند. گردشگران مسلمان قبل از اقدام به سفر در جست‌وجوی مقاصدی هستند که حداقل نیازهای آن‌ها در طول سفر برآورده شود. 

اینجاست که گردشگری حلال به عنوان زیرمجموعه‌ای از گردشگری برای خانواده‌هایی که پایبند به ارزش‌های شرعی مبتنی بر قوانین اسلام هستند خود نمایی می‌کند. در واقع حلال به‌معنی مجوزی است در چهارچوب قوانین شرعی برای استفاده یا انجام کاری و این عبارت فقط محدود به غذاها و نوشیدنی‌ها نیست بلکه تمام شئون زندگی مسلمانان را در بر می‌گیرد. در اسلام، هر چیزی که برای بدن، ذهن، روح یا جامعه مضر تلقی شود، ممنوع و حرام است، درحالی که هر چه سودمند باشد مجاز و حلال است. 

مجریان گردشگری حلال، برنامه سفر را باید طوری تنظیم کرده باشند که در وهله اول، از طول سفر گرفته تا هتل‌ها و مراکز اقامتی و تفریحی امکان خواندن نماز فراهم باشد. تمامی مراکز اقامتی و تفریحی عمومی و خصوصی با لوگوی حلال، بیانگر این امر هستند که امکاناتی مانند دستشویی مناسب، اتاق‌هایی با نشان قبله و برنامه زمان اذان‌ها، جانماز برای مسافرین و امکانات جداگانه ویژه بانوان از جمله استخرها، سواحل دریا، مراکز ماساژدرمانی همه و همه ضمن جداسازی و رعایت حریم زنان و مردان و ارائه غذاها و نوشیدنی‌های متناسب با موازین شرعی فراهم شده‌اند. به طورکلی تمام عناصر گردشگری باید در گردشگری حلال با توجه به نیاز مسلمانان تهیه شوند. 

از آنجا که دین اسلام سریع‌ترین رشد را در جهان دارد قطعا گردشگران مسلمان از مهمترین مشتریان در بازار سفر هستند. از این رو برخی از کشورها در کنار انواع فرصت‌هایی که برای جذب حداکثری توریست‌ها تدارک دیده‌اند امکاناتی هم برای گردشگران مسلمان فراهم کرده‌اند. در این میان خیلی دور از ذهن نیست که ایران به عنوان کشوری با رویکرد اسلامی و نیز با توجه به انواع جاذبه‌ها و پتانسیل‌هایی که داراست به قطب گردشگری اسلامی و حلال در جهان تبدیل شود چرا که با کمی همت، بیشتر و بهتر از هر کشور دیگری می‌تواند شرایط مناسب برای گردشگران مسلمان را مهیا کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مقبولیت و حسن شهرت هر مقصد گردشگری تا حد زیادی به امکانات و زیرساخت‌های گردشگری آن مقصد نظیر امنیت، امکانات شهری و بین راهی مناسب، محل اقامت خوب، غذا و نوشیدنی با کیفیت، انواع جاذبه‌ها و سیستم‌های مخابراتی و ارتباطی قوی بستگی دارد.

از جمله مهمترین چالش‌های ایران در بحث گردشگری مربوط مناسب نبودن زیرساخت‌های ارتباطی، کمبود امکانات بین‌راهی، پایین بودن کیفیت خدمات ارائه شده، ضعف ساختار رسانه‌ای در معرفی جاذبه‌ها، بروز نبودن وسایل حمل و نقل، بی‌نظمی در پایانه‌های مسافربری و تبلیغات خارجی منفی است که باید ضمن اراده قوی، نظارت بیشتر، جذب بیش از پیش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و استفاده حداکثری از قدرت رسانه‌ها، شرایط مناسبی برای حضور برتر در این عرصه را با هدف ربودن گوی سبقت از رقبا در فراهم کردن امکانات ویژه و متفاوت فراهم آورد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید