بازار مشترک- الهام صادقی: سال نو میلادی در شرایطی آغاز شد که بازار فروش نفت جهانی سال جدید را با روندی جدید شروع کرد، آنچه که کارشناسان از آن به عنوان بزرگترین رشد قیمت یاد کرده اند. آن هم در شرایط که پاندمی بیماری کووید19 و اکنون شیوع سویه های جدید این بیماری از جمله اومیکرون اثرات زیادی بر بازارهای مختلف داشته اما اکنون کارشناسانی از جمله کِرگ جیمز، اقتصاددان ارشد شرکت کارگزاری استرالیایی  CommSec بیان کرده اند که تقاضا برای نفت همچنان به نسبت قوی بوده و می توان چنین روندی را  به اثرپذیری تقاضای حمایت یافته از تدابیری مانند محدودیتهای عرضه و  محرک مالی نسبت داد.
این در حالی است که باید گفت؛ در سال 2021، بهای طلای سیاه به میزان ۵۰ درصد به علت بهبود اقتصاد جهانی افزایش یافت که بعد از رکود اپیدمی جهانی کرونا همچنین محدودیت تولید رخ داد. این رقم حتی در اوضاع و احوالی که بیماری مذکور به بالاترین مقدارش در جهان رسیده باز هم تداوم داشت.
آنگونه که آمار و ارقام نشان می دهد؛ نفت خام برنت در آخرین روز معاملاتی خود در هفته اخیر با افزایش 67 سنتی را تجربه کرد که معادل 0.86 درصد افزایش بود و به این ترتیب بهای آن به 78 دلار و 45 سنت در هر بشکه رسید.
علاوه براین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 77 سنت معادل 1.02 درصد افزایش رقم 75 دلار و 98 سنت در هر بشکه را به نمایش گذاشت. قیمت نفت برنت در معاملات نخستین روز کاری سال 2022 هم افزایش 0.75 درصدی در هر بشکه داشت و به 78 دلار و 36 سنت در معاملات رسید.

بهای نفت در محدوده 80 دلار

این در حالی بود که پیش تر بعد از چند روز افزایش بهای طلای سیاه، قیمت نفت هم با افزایش موارد ابتلا به کرونا با ویروس به شدت مسری اومیکرون روند کاهشی را تجربه کرد. 
اکنون اما با روند افزایشی رخ داده کارشناسان براین باورند که  با توجه به اینکه در شرایطی که بهای نفت در محدوده 80 دلار در نوسان است، به طور قطع اوپک و متحدان آن به احتمال زیاد سیاست افزایش تدریجی عرضه را ادامه خواهند داد براین اساس این پیش بینی وجود دارد که افزایش میزان تولید به محدوده 400 هزار بشکه در روز برای فوریه مدنظر قرار گیرد.
بحثی که جیمز نیز درباره آن بیان کرده است که فشار زیادی بر اوپک پلاس را مشاهده خواهیم کرد تا این اطمینان حاصل شود که نفت کافی برای عرضه به بازار وجود خواهد داشت، هرچند که کارشناسان معتقدند بازار نفت در آستانه رشد قیمتی بزرگی قرار دارد، آنچه که نشات گرفته از احیای اقتصاد جهانی از همه گیری کرونا بوده و قرار است، بالاترین رشد بها را در بازه زمانی 12سال اخیر به نمایش بگذارد.

وزرای اوپک پلاس چه تصمیمی می گیرند؟

البته این را هم باید گفت که فردا وزرای اوپک پلاس با یکدیگر دیدار خواهند داشت و براین اساس به نظر می رسد در این زمینه تصمیماتی اتخاذ کنند.
ضمن اینکه پیش از این تحلیلگران این حوزه براین باور بودند که میانگین بهای هر بشکه نفت برنت در سال 2022 رقمی در حدود 73 دلار و 57 سنت خواهد بود. عددی که  در حدود دو درصد کمتر از پیش بینی 75 دلار و 33 سنتی مربوط به ماه نوامبر بود. آنچه که از آن به عنوان نخستین کاهش پیش بینی قیمت سال 2022 یاد می شد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه خبرها حکایت از این دارد که شرکت های انرژی آمریکایی در روندی مستمر همچنان به تعداد دکل های حفاری نفت و گاز طبیعی خود اضافه می کنند و آنگونه که آمارها نشان می دهد. تعداد دکل های مذکور در ماه دسامبر گذشته 17 حلقه بیشتر شده است، همچنین باید گفت در بازه زمانی سه ماهه چهارم سال 2021 هم این عدد و رقم 65 حلقه افزایش داشته است که باید آن را پنجمین رشد سه ماهه متوالی دانست.
از سوی دیگر با توجه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرده است، تولید نفت خام آمریکا در اکتبر با افزایش تولید در خلیج مکزیکو، به 11.47 میلیون بشکه در روز افزایش یافته که 6 درصد بالاتر از ماه قبل بوده است، به نظر می رسد اگرچه پیش از این بیان شده بود که کاهش نگرانی از تقاضای سوخت، قیمت نفت را افزایش داده است، اما به طور قطع با توجه به آنچه که گفته شود و تصمیماتی که در دیدار وزرای اوپک پلاس اتخاذ خواهد شد، این روند تا حدی باز به تعادل خواهد بازگشت، اما به هر حال این را باید گفت که بازار نفت سال نو میلادی را با روند رو به رشد قیمت آغاز کرده و برخی ها  براین باور هستند که این بازار در آستانه بزرگترین رشد قیمتی اش قرار دارد. پیش بینی که در روزهای آینده مشخص خواهد شد.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید