بازار مشترک- الهام صادقی: بررسی آمارهای جهانی مهاجرت در بازه زمانی از سال 2007 تا 2021  به عبارتی در مدت 14 سال با توجه به شاخص فرار مغزها حکایت از این دارد که طبق شاخص مهاجرفرستی که در آن 173 کشور جهان مدنظر قرار گرفته است، ایران در جایگاه 96 قرار دارد که می توان آن را قابل قبول دانست. اما اینکه کدام کشورها رتبه های نخست را به خود اختصاص داده اند و  کشورهای همسایه ایران نیز چه شرایطی را از نظر این شاخص دارند، موضوعی است که شاید برای همه ما جالب باشد.

ساموآ، جامائیکا و فلسطین صدرنشین فرار مغزها

در این خصوص با توجه به تحلیل های جدید باید گفت؛ کشورهای ساموآ، جامائیکا و فلسطین به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در اختیار دارند. همچنین در میان کشورهای نزدیک به ایران، عراق رتبه 58، پاکستان رتبه 72، اوکراین 80، گرجستان 89، ترکیه 126، امارت 155 و قطر 166 را به خود اختصاص داده اند.
البته در این آمارها که از سوی گلوبال اکونومی منتشر شد اشاره ای به افغانستان نشده که به نظر می رسد دلیل آن بالا بودن مهاجرت های غیر قانونی از این کشور است.  

استرالیا و سوئد در انتهای فهرست

شاید جالب باشد که بدانیم در این رتبه بندی استرالیا جایگاه ۱۷۳ را به خود اختصاص داده است، به عبارتی که در مقایسه با سایر کشورها کمترین میزان مهاجرت فرستی را دارد، بعد از آن نیز سوئد در مقام 172 و نروژ در رتبه 171 قرار دارند.
در این میان اما جدا از شاخص اشاره شده اما به طور کلی به نظر می رسد؛ آمارهای مربوط به مهاجرت از ایران از سال 1990 تا سال 2020 میلادی رشد داشته است.

از هر 3 ایرانی یک نفر تمایل به مهاجرت دارد

نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه کیو نیز بیانگیر این مطلب بوده که تمایل ایرانیان به مهاجرت در بازه زمانی پنج سال گذشته رو به رشد بوده تا جایی که گفته می شود؛ از هر سه ایرانی یک نفر تمایل به مهاجرت دارد. براین اساس به نظر می رسد به طور تقریبی تمایل به این امر در کشورمان دو برابر میانگین جهانی و البته بالاتر از میانگین منطقه است.
ضمن اینکه تمایل مهاجرت بیشتر به گروه سنی جوان باز می گردد افرادی که کمتر از 30 سال سن دارند، به طور کلی  اشخاص مجرد، ساکنان کلانشهرها از جمله تهران و دانشگاهیان در صدر قرار دارند.
علاوه براین باید گفت عوامل اقتصادی مهمترین انگیزه ای به شمار می رود که افراد برای مهاجرت به آن اشاره دارند.

محبوب ترین مقصدها کدام کشورها هستند

ضمن اینکه کشورهایی از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان و ترکیه به دلایل مختلف از محبوب ترین مقصدهایی به شمار می روند که افراد و خانواده ها برای مهاجرت آنها را انتخاب می کنند.
نکته مهمی که باید در اینجا به ان پرداخت این است که آمار و ارقام نشان می دهد از سال ۲۰۱۶ تا کنون میزان مهاجرت ایرانیان به ترکیه حدود سه برابر شده است.
تا به آنجا که به نظر می رسد اگر چه قبل تر آمریکا و کانادا و آلمان اصلی ترین مقاصد مهاجرتی به شمار می رفتند ولی اکنون ترکیه جایگزین آلمان و کانادا شده و در جایگاه دوم مقصد مهاجرتی ایرانی ها قرار دارد. آنچه که به طور قطع علتش هزینه کمتر مهاجرت، نزدیک بودن فرهنگ ها و نزدیکی به ایران است.  البته این را هم باید بیان کرد که برای بسیاری از ایرانیان سفر به این کشور در راستای تلاش برای مهاجرت بعدی به یکی از کشورهای اروپایی صورت می گیرد.
گزارش ها حکایت از این دارد که در سال 2020 جمعیت مهاجر از ایران در ترکیه در مقایسه با سال 1990 حدود چهار برابر شده است.
 در سال 2019 حدود 42 هزار مهاجر با تابعیت ایرانی وارد ترکیه شده‌اند،  رقمی که پیش از این به عبارتی در سال 2016 بین 16 تا 25 هزار نفر بود. از سوی دیگر طبق آمارها بیشترین تعداد ایرانیان در وضعیت پناهجویی نیز راهی ترکیه، آلمان، بریتانیا، عراق و استرالیا شده اند.

افزایش تمایل پزشکان و پرستاران به مهاجرت

این در حالی بوده که در برخی از مشاغل نیز شاهد افزایش تمایل به مهاجرت هستیم. به طور نمونه چندی قبل عنوان شد که تقاضای مهاجرت پرستاران 6 برابر شده است. آنگونه که شریفی مقدم، مدیرکل خانه پرستار ایران بیان کرده است، در پیش از این هرساله 200 تا 300 نفر اقدام به دریافت گواهی مهاجرت از نظام پرستاری می کردند که در حال حاضر این عدد به یک هزار و 500 مورد در سال رسیده است. در کنار این قشر از کادر درمان گفته شده تمایل پزشکان نیز به مهاجرت افزایش یافته است. آنگونه که محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سابق سازمان نظام پزشکی آبان ماه گذشته بیان کرده است آمار درخواست گوداستندینگ یا گواهی حسن انجام کار از سازمان نظام پزشکی، گویای این امر است.
از سوی دیگر امیر صدری، سرپرست روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز پیش از این بیان کرده بوده که در سه ماهه تابستان امسال، بیش از یک هزار پزشک برای مهاجرت از ایران و فعالیت در حوزه پزشکی در دیگر کشورها، درخواست صدور گواهی گود استندینگ کرده‌ اند که نشان دهنده افزایش محسوس مهاجرت پزشکان در سال جاری است.
به طور کلی و در یک جمع بندی باید می توان گفت شرایط اقتصادی و خانوادگی مهمترین دلایلی به شمار می روند که موجب می شود تا ایرانیان به فکر مهاجرت به کشور دیگر افتاده و جدا از اینکه موفق به مهاجرت می شود یا نه، به این گزینه به طور جدی فکر کنند.   

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید