به گزارش بازار مشترک به نقل از ایرنا، علی باقری کنی که امروز به مسکو سفر کرده است، در گفت و گویی ضمن ممتاز توصیف کردن روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه های مختلف، گفت: برای این که در این مقطع بتوانیم گفت و گوها را با شتاب بیشتری به پیش ببریم ، لازم دیدم که با مقامات روسیه رایزنی هایی داشته باشیم تا در روز پنجشنبه هفته در فضایی سازنده و رو به جلو، مذاکرات را ادامه دهیم .

وی اظهار داشت: دو پیش نویس پیشنهادی ارائه شده توسط ایران در واقع سند جدیدی نبود بلکه در شش دور گفت و گو هایی که در وین انجام گرفته بود طرفین به چند متن رسیدندکه ما در مورد دو متن اصلاحات و دیدگاهها یا جاهایی که نسبت به توافق ۱۳۹۴ کاستی هایی وجودداشت، نواقص را جبران و جاهایی هم که نیاز به اصلاح و تکمیل داشت در متن وارد کردیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: گفت و گو و مذاکره به این شکل است که دو طرف دیدگاههای خودشان را روی میز  به اشتراک می گذارند تا به یک نتیجه مشترک برسند و مهم این است که این گفت و گو مبنا داشته باشد که در این صورت تبدیل به مذاکره می شود و در واقع این مسیری است که طرفین را به سمت توافق هدایت می کند.

باقری کنی با بیان اینکه در در واقع اصلاحات و پیشنهادهایی در باره دو متن پایانی ارائه کردیم، مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف بود، اظهار دشت : این دو متن پیشنهادی بر اساس انتظارات بدون مبنا نبود بلکه بر اساس اسنادی بود که مورد توافق هم ما و هم کشورهای چهار بعلاوه یک ارائه شد.

 وی تصریح کرد: به همین جهت  طرف مقابل هم به این نکته اذعان دارد که هر طرف این اختیار را دارد تا بتواند پینشهادهای خود را ارائه دهد و  مسیر را برای ادامه گفت و گو و حصول نتیجه باز کند.

معاون وزیر خارجه  افزود : در دور جدید گفت و گوهای وین  به طرق مختلف با روسیه رایزنی داشتیم و این تعامل را با طرف چینی هم داشته ایم.

 علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات هسته ای و معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به مسکو سفر کرده است، ساعتی پیش با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه کشور میزبان دیدار کرد و دو طرف آخرین تحولات مذاکرات وین را مورد بررسی و گفت و گو قرار دادند.

باقری کنی و ریابکوف در این ملاقات که در محل وزارت امور خارجه روسیه انجام شد، علاوه بر گفت و گو در خصوص روابط دوجانبه، آخرین تحولات مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

طرفین در این دیدار بر ضرورت تداوم رایزنی ها و مشورت های دو کشور در زمینه مسائل بین المللی و مذاکرات آینده ایران و ۱+۴  در وین تاکید کردند.

سفر مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به مسکو، پیش از ادامه دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین انجام شده است. دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴  که از روز دوشنبه هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برگزار شد، روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) به پایان رسید. این مذاکرات قرار است از روزهای پایانی هفته جاری از سر گرفته شود.

در نشست روز جمعه گذشته کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد. با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در نشست جمعه گذشته مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها از روزهای پایانی این هفته بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید