به گزارش بازار مشترک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اینشتین مخترعی مانند دیگر مخترع‌های دوران گذشته، چون داوینچی، گراهامبل یا ادیسون نبود، زیرا او هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین فیزیک دانان در همه دوران شناخته می‌شود و در دید بسیاری از افراد هنوز نابغه است. این ریاضیدان و متفکر با استعداد و به شدت مستقل است که آنچه ما در اطراف دنیا می‌بینیم حاصل فیزیک و تئوری‌های او است.

در نوامبر ۱۹۱۵، آلبرت اینشتین در آکادمی سلطنتی علوم پروس در برلین، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها درباره نظریه نسبیت عام را مطرح کرد. این اوج نتیجه سال‌ها کار بود که با چهار مقاله پیشگامانه در سال ۱۹۰۵ شروع شد؛ در مورد نظریه کوانتومی نور او عنوان کرد که نور یک ذره یا فوتون است.

در مورد وجود اتم‌ها نیز موضوع جنبش براونی را مطرح کرد. اینشتین در مورد نظریه نسبیت خاصش بیان کرد که طول و زمان ثابت نیستند و به چارچوب مرجع ناظر بستگی دارند و همچنین درباره E=MC۲ نیز این موضوع را مطرح کرد که این انرژی به جرم و سرعت نور مرتبط است. در معادله‌ای که او بیشتر به آن مشهور است عنوان شده که یک ذره کوچک ماده می‌تواند مقدار زیادی انرژی، به ویژه اساس انرژی هسته‌ای ایجاد کند.

او به همه این علوم زمانی دست یافت و آنها را مطرح کرد که فقط ۲۶ سال داشت و علم فردی شبیه به او را به خود ندیده است. ده سال بعد اینشتین دنیای فیزیک را با نظریه خود زیر و رو کرد؛ این نظریه بر این موضوع دلالت داشت که فضا و زمان پویا و تحریف شده هستند و بر نحوه حرکت اجسام و نور تاثیر می‌گذارند.

سه اختراع مهمی که توسط اکتشافات اینشتین به وقوع پیوست

نقشه‌های ماهواره‌ای و Google Maps

این روز‌ها کم پیش می‌آید که کسی گم شود، زیرا GPS وجود دارد. این فناوری به سیستم‌های نقشه یاب ماهواره‌ای و نرم افزار‌های نقشه موجود بر روی تلفن‌های هوشمند این دسترسی را می‌دهد که به ما بگوید سریع‌ترین مسیر برای یافتن رستوران یا ساحل کدام است. اما اگر نظریه نسبیت عام اینشتین نبود ما نمی‌توانستیم تاثیر این نسبیت را هنگام همگام سازی اینترنت با سیستم مکان یابی جهانی را بر روی حساب‌ها بدانیم. این حقیقت به این معنا است که در این صورت اطلاعات موجود با اختلال مواجه می‌شد و GPS کمتر یا بیشتر بی فایده می‌شد.

ساعت‌های تلفن همراه

اکثر ISP‌ها و دکل‌های تلفن‌های همراه از GPS برای تنظیم ساعت استفاده می‌کنند و هر ماهواره GPS شامل تعداد بسیار زیادی ساعت اتمی است، این ساعت‌ها بر روی کامپیوتر و تلفن همراه فوق العاده دقیق هستند. بدون وجود این دقت قطعا به همه قرار‌های ملاقاتمان دیر می‌رسیدیم.

لیزر‌ها

تاکنون به این فکر کرده اید که درب سوپر مارکت‌ها چطور به صورت اتوماتیک هنگامی که شما به آن نزدیک می‌شوید باز می‌شوند؟ چرا سیستم امنیتی خانه هنگام حضور یک مزاحم به شما هشدار می‌دهد؟ و چطور سیستم اطفاء حریق هنگام آتش سوزی و حس کردن بوی دود هشدار می‌دهد؟ لیزر‌ها دلیل اصلی همه این اختراعات و انواع دیگر این فناوری‌ها هستند.

کشف اینشتین در سال ۱۹۱۶ در خصوص یک اصل فیزیکی پاسخگوی این است که تقویت یک انتشار تحریک شده از تشعشع که این روز‌ها به آن لیزر می‌گویند، کارکرد این دستگاه‌ها را ممکن می‌کند.

همه این‌ها فقط سه مورد از مثال‌هایی بودند که در دنیای امروز مرهون تلاش‌های علمی آلبرت اینشتین بوده اند. به طور کلی می‌توان گفت هیچ گوشه‌ای از علم و فناوری وجود ندارد که از آزمایش‌ها و تجربیات اینشتین بی تاثیر مانده باشد. از ابرکامپیوتر‌ها و ابرنواختر‌ها گرفته تا سلاح‌های هسته‌ای و انفجار‌های بزرگ.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید